20 december 2013

Het was koud vannacht en Sonja had er maar een extra dekentje bij gepakt. Maar de wekker om 07:00 uur was genadeloos en dus er maar uit.
Even ontbijten en dan om 08:00 uur naar de Pancake Rocks voor het ochtendlicht. We zijn niet de enigen, want er is al een bus Chinezen!
Die moeten wel heel vroeg opgestaan zijn! Evengoed genoeg tijd om even foto's te maken en we rijden naar Gerymouth om inkopen te doen bij de New World supermarkt.
Ze hebben daar gratis WiFi en Martin downloadt de USB drivers voor de Garmin GPS, want die wil zich niet laten koppelen aan de laptop.
Heeft overigens niets opgeleverd, dus we zullen wel een defecte kabel hebben.
We Skypen nog even met Tiny in Nederland, want die was online. Skypen vanuit de supermarkt, in korte broek naast een grote opblaas kerstman. Heel maf, maar wel leuk!
Vervolgens tanken we bij Mobil met de kortingsbon van New World (scheelt toch weer) en voorzien van koffie zijn we om 10 uur eindelijk echt op pad.

De route langs de kust komt lang Hokitika Gorge en we hebben thuis al besloten om daar even voor om te rijden. Het is een half uur een en een half uur terug naar een kloof met prachtig gletsjerblauw water, met daar overheen een hangbrug.
Dit is goudzoekers gebieden veel van de bruggen, paden en wegen stammen uit die tijd. Deze hangbrug hangt er ook al een tijdje en wiebelt zo veel, dat een vrouw haar man niet durft te volgen.

Nee, niet Sonja. Die is er al snel over. Het is een prachtig uitzicht en we lopen de korte track.
Bij de bakker naast het tankstation hebben we vanmorgen al een lekkere muesli/chocolade traktatie gekocht en dat blijkt zo zwaar te zijn dat dit genoeg is als lunch!

We rijden verder naar Franz Joseph Glacier en gaan op pad om te kijken of wemet een heli mee kunnen naar de gletsjer. Je bent tenslotte op vakantie, toch?
Het is echter te bewolkt geworden hier en ze vetrekken niet meer, tenzij het alsnog opklaart. We winnen wat informatie in over de mogelijkheden en besluiten ons in te schrijven voor de Heli Hike van 09:30 uur morgenochtend.
Dat betekent dat we morgen dus - als het weer het toelaat - met een helikopter met een gids op de gletsjer gedropt worden op de plek waar de grote spleten en ijsgrotten zijn.
Maar dan moet het weer wel opklaren, anders wordt het niets!

We rijden door naar Fox Glacier en regelen een campsite bij de Top10. Vlak bij Lake Matheson, dus als het morgenochtendom 05:00 uur mooi weer is, gaan wse er uit om foto's te maken over het spiegelende meer bvan de gletsjers.
Maar zoals de weersvoorspellingen aangeven wordt dat een uitdaging...... we zien wel.

We regelen internet op de camping en typen de tekst voor de website van een aantal dagen. Dan is dat ook maar weer geregeld.
De was wordt gedaan en in de droger (best een uitdaging!) en dan gaan we gauw eten (BBQ op de campsite!), want het is al weer 18:30 uur!