21 december 2013

Het is dan wel vakantie  maar als je iets wilt zien, moet je soms je wekker op tijd zetten. De wekker gaat dan ook om 5:15 uur. Martin checkt of we de bergen nu wel zien. Ja de wolken zijn iets opgetrokken dus hup uit bed. We willen nl. de zonsopkomst zien boven de gletsjer en dat over een spiegelend Lake Matheson. Dit is een unieke foto gelegenheid en uiteraard willen wij deze niet voorbij laten gaan.

We eten een mueslibar en een paar slokken water en na het aantrekken van het wandelspul rijden we weg. Het is maar vijf minuten rijden vanaf de camping dus we zijn er zo. Maar dan waar moeten we heen. Er staat een bord waarop een aantal uitzichtpunten staan aangegeven.

Nou ja we gaan maar lopen of eigenlijk heel stevig doorwandelen. We hebben immers ook nog een tijdsdruk i.v.m. de helihike waarvoor we om 8.45 uur in Frans Jozef moeten zijn. Bij het eerste uitzichtpunt zien we wel wat maar niet het beoogde beeld wat we voor ogen hadden.

Een half uur later komen bij een bord View of the Viewings nou dan zal dat het wel zijn. Het is nog een klimmetje maar ook hier weer keurig aangelegde paden en trappen. We hebben een prachtig uitzicht over Lake Matheson en we zien wat bergen met sneeuw. Bij helder weer zou je hier ook Mt Cook moeten kunnen zien en de gletsjer heel duidelijk. Maar helaas de wolken belemmeren ons uitzicht.

We lopen weer verder en komen bij een ander viewpoint ook hier worden weer veel foto's gemaakt in allerlei belichtingsstanden, witbalans en diafragma. En overal trappetjes van dus dan moet de unieke vergroot op giga posterformaat foto er wel tussen zitten toch? Het blijft jammer van het weer want eigenlijk had de zon moeten opkomen achter de gletsjer en dan had je een mooi gouden randje erbij gehad. Dat denken we er dan maar bij. We maken het rondje af en komen weer bij de camper.

We rijden terug naar de camping waar we lekker douchen en ons omkleden voor de gletsjer wandeling. We rijden weer terug naar Frans Jozef want daar hebben we de helihike geboekt.

Daar aangekomen vraagt Martin eerst of het wel doorgaat want er hangt wel erg veel bewolking. Helaas nee dus. We laten ons op de lijst zetten voor 11:15 uur en besluiten te gaan ontbijten bij een goed uitziend café/restaurant.

We bestellen pancakes en muesli met yoghurt, daarbij een cappuccino en warme chocomelk. Net gek, we hebben er al een wandeling van anderhalf uur op zitten en het was niet echt warm. Hier binnen trouwens wel en er is internet dus we besluiten hier vanochtend te blijven zitten. Halen de laptop op en werken de website bij. Daar heb je dan plotseling de tijd voor.

Inmiddels hoost het hier vreselijk dus we zijn blij dat we niet op die gletsjer lopen. Dat is trouwens goed geregeld hier in Nieuw Zeeland als ze tijdens een excursie niet kunnen bieden wat het zou moeten zijn dan gaat het niet door en hoef je dus ook niets te betalen. Dus niets we zien wel en dan zeggen; ja het weer dat is overmacht dus helaas.

Om half een hebben we het meeste wel op de website gezet en gaan we rijden naar het Zuiden. Onderweg zien we dat de Haast Pass vandaag is afgesloten vanwege de hevige regenval. Nou die hebben we voor morgen gepland dus geen probleem. Voor Lake Moeraki hebben we genoteerd dat er hier 's avonds geeloogpinguins aan land komen. Nou die willen we wel zien. We informeren bij de Wilderness Lodge, nou lachen natuurlijk dan hadden we twee maanden eerder moeten zijn.

Om half vier rijden we Haast in een plaats aan de Westkust. Het stelt niet veel voor het plaatsje de campings ook niet echt. Een paar lege velden waar je dan kan staan, weinig sjeu. We rijden nog even door naar het Zuiden langs de kust want daar zou ook nog een camping zijn. Nou dat is helemaal niets dan kan je nog beter op een parkeerplaats gaan staan met een wc met alleen een gat in de grond met een pot erop. Dan weet je wat je krijgt. We gaan op de Top 10 Camping staan in Haast. Dat is ook wel eens lekker al om vier uur op de camping. Rustig wat tikken, foto's bekijken, boekje lezen. Straks lekker nasi koken en dan slapen. De lunch hebben we voor het gemak maar overgeslagen na het uitgebreide ontbijt van vanochtend.