19 december 2013

Vandaag is een verplaatsdag, oftewel een dag van vroeg opstaan en een een eind rijden naar de volgende plek.
We staan om 07:00 uur op en rijden om even over8 na ontbijt weg uit Kaikoura richting Christchurch.
We willen niet via de Lewis pass, wat iets korter is, maar inhoudt dat we de Arthur's Pass zouden missen op deze reis.
En die staat bekend als mooier dan de Lewis pass, dus dan rijden we maar een "klein stukje" om.

Het is druilerig weer en het waait als we vertrekken uit Kaikoura, dus we hebben medelijden met de mensen die vandaag de zee op gaan, maar zijn o zo blij met het weer dat we gisteren hadden! Voorzien van koffie rijden we een flink eind van een 'scenic Apline Route' om vervolgens op de weg te komen door de Arthur's Pass. Hoe verder we naar het westen komen, hoe meer het opklaart en als we dan de weg opdraaien naar de Arthurs Pass schijnt zelfs het zonnetje.

We hebben vlak bij Christchurch boodschappen gedaan, dus dat is ook maar vast voor elkaar. Je weet nooit wat je aan de westkust nog tegenkomt :)

Onderweg stoppen we een aantal keren op uitzichtpunten. Soms voor een geocache, soms voor een mooi plekje. Bij Castle Rock eten we een broodje en bovenop Arthur's Pass treffen we een Kea. Nee, niet een camper maar de vogel zelf! Normaal een brutaal beest dat vooral bekend staat om het kapot trekken van de rubbers van de ruitenwissers, maar deze van vandaag was vrij schuw en wilde niet echt lekker op de foto. En dan begint de hele steile afdaling! Wow! Dit is in zijn 2 naar beneden, want remmen op de motor mag hier wel, samen met je voet op of vlakbij de voetrem. Maar wat een schitterend uitzicht hier!

Als we eenmaal aan de kust zijn komen we bij Greymouth, rijden we door naar Punakaiki, waar de Pancake Rocks liggen. Dit zijn door weer en wind uitgesleten rotsen langs de kust, waarbij de verschillende laagjes een vorm hebben die lijken op een stapel pannekoeken.
We zijn er rond een uur of 6 en besluiten eerst maar even een campsite te regelen. Dat is snel geregeld en de campsite ziet er prima verzorgd uit. We rijden meteen weer weg, want er moet ook nog eten gekookt worden en we willen ook de zonsondergang nog fotograferen.
Hard werken hoor, op vakantie!

Bij de Pancake Rocks is er wel erg veel zeedamp te staan en daarnaast schijnt de zon ook nog eens vanuit zee. Dus erg 'mistig' en niet het mooiste licht, wat we wel gehoopt hadden, zo met avondlicht.
Evengoed is het een mooie plek en we lopen het rondje en maken evengoed weer te veel foto's. Morgenochtend nog maar een keer terug bij ochtendlicht. Het ligt toch vlak om de hoek.

Terug op de camping kookt Sonja macaroni met prutje en doen we samen de afwas, waarbij we na het bekende "Where are you from?" met een stel Zuid-Afrikanen/Nederlander (hij heeft nog een Nederlands paspoort maar de rest niet) tijdens de afwas gezellig staan te kletsen.

Dan snel de afwas opruimen en het strand op. Dat is simpel want je loopt zo door het struikgewas en bent er :) Prachtig plekkie dus!
Een paar mooie foto's van de ondergaande zon met op de achtergrond in de verte de Pancake Rocks verder, gaan we maar eens op tijd slapen.

Want morgen naar de gletsjers rijden is niet net zo heel ver rijden, maar het kost toch altijd weer erg veel tijd. En als het mooi weer is willen we misschien wel die middag nog naar boven.
Maar dat zien we morgen dan wel weer.