26 augustus 2015 Seward

Vanmorgen om 08:45 uur gingen de luiken open. Prima geslapen dus en geen vroege tours die we willen doen, dus rustig ontbijten.
We vertrekken rond 10 uur van de Ptarmigan campsite en rijden in een half uurtje richting Seward.

Onderweg stoppen we even bij Bear Creek want daar is een 'weir', een kunstmatige zalmtrap waar zalmen dus tegenop springen maar waar zalmen ook worden losgelaten. Een soort kwekerij dus en daar kunnen wel eens beren zitten.

Nou, nu even niet, dus we rijden even door naar de mogelijke campsite van vanavond Stoney Creek RV Park en dat ziet er goed uit. Ook even de tank volgooien, boodschappen doen en dan het dorp even in. Er is een Starbucks aanwezig en Wifi in de supermarkt dus met een bakkie koffie weer even online sinds een tijdje.

Bij het visitor center hebben we nog even gevraagd waar beren of bald eagles te vinden zijn, maar daar werden we niet veel wijzer. Wel dat de waterfront campsite in het dorp mooi gelegen is en dat vanaf daar zee otters, zeeleeuwen en zeehonden te zien zijn en soms walvissen. We kijken dus even bij de waterfront campsite of dat ons iets lijkt en of de douches iets voorstellen. Want na een nacht op een 'staatsbosbeheer' camping zonder voorzieningen willen we wel douchen. Het ziet er naar onze smaak niet uit dus we besluiten vannacht bij Stoney Creek te gaan overnachten.

Maar eerst de tour voor morgen maar even boeken. We gaan met Kenai Fjords Tour naar het gelijknamige National Park en kiezen voor de lange route.
Zoveel mogelijk tijd op zee biedt meer kans om wildlife te zien en fotoproject 'orca' mag nog wel een betere versie krijgen dan wat we tot nu toe hebben gezien.
Nog even leuk staan kletsen met de meiden achter te balie over tulpen en natuurlijk even wat foto's laten zien. Ze willen allemaal naar Nederland :)

We lopen daarna nog even in de haven rond op zoek naar otters, maar die zien we nu niet, wel een mooie kwal die even wordt vastgelegd.

Daarna besluiten we naar Exit Glacier te rijden. Dat is een gletsjer die vlak in de buurt ligt en waar je met de auto vrij dicht bij kunt komen. Vanaf het parkeerterrein is het een mijl klimmen. Met jaartal-bordjes langs het pad naar de rand van de gletsjer is aangegeven waar in dat jaar de rand van de gletsjer lag. Indrukwekkend om te zien hoe snel deze gletsjer kleiner wordt!

Onderweg komen we onze inmiddels bekende Nederlanders Menno en Marion tegen die we ook in Valdez tegenkwamen bij het fotograferen van de bald eagles. Leuk om elkaar zo regelmatig tegen te komen. We hebben tenslotte dezelfde fotografie hobby en komen dus snel op dezelfde plekken. De gletsjer zelf valt een beetje tegen. Niet dat het niet mooi is, maar je mag niet naar de rand lopen en dat is wel even anders dan bij de Worthington gletsjer van een paar dagen geleden.
We lopen dus weer terug en gaan langs het water even kijken of we iets kunnen spotten aan wildlife onder het genot van een muffin.

Vlak naast ons zit een paar Britten en daar hebben we vervolgens een leuke tijd mee zitten kletsen over reizen. IJsland natuurlijk, maar ook over Australie want een van hun zonen is daar blijven hangen na een vakantie dus ze waren er al 3 keer geweest.Altijd leuk om ervaringen uit te wisselen. We hebben ze lekker gemaakt voor Costa Rica bijvoorbeeld. Geinig.

Daarna naar de campsite. Maar, onderweg in de haven ziet Sonja een paar otters zwemmen, dus stoppen en de camera eruit. Het is mooi licht met een beetje zon en het water staat bijna stil. En wie zien we daar met de telelens sjouwen.... Menno natuurlijk. Lachen hoor! We liggen vervolgens met z'n drieen op de buik op de havenvlonders een lange tijd de zee otters te fotograferen. Eerst liggen de otters een beetje te slapen en drijven op het beetje wind wat er staat steeds een stukje verder weg.

Maar dan krijgt er één weer honger en besluit om eten te gaan zoeken. Hij duikt onder en komt boven met een joekel van een krab die hij vervolgens lekker luid kauwend op eet. Dit herhaald zich verschillende malen en de otter verplaatst zich daarbij ook dus wij ook naar een volgende aanlegsteiger. We hebben hem nu vlak voor ons en kunnen prachtige foto's maken. Inmiddels wordt het lekker druk op de steiger met mensen die het beest komen fotograferen. Hij trekt zich er niets van aan en gaat vrolijk verder met het zoeken en eten van krabben en grote schelpdieren. Leuk hoor om het van dichtbij te kunnen volgen.

Als we besluiten weg te gaan zwaait de zeeotter ons nog even gedag, zo lijkt het wel ;-)

Maar dan is het wel tijd om de camping op te zoeken en eten te koken. Het kantoortje van de campsite is al gesloten, maar we worden even aan een plekje geholpen door een vriendelijke mede kampeerder. Morgen maar even inchecken, al moeten we vroeg weg want om 09:00 uur vertrekt de boot en inchecken is vanaf 08:00 uur. Dus.... dat wordt een briefje achterlaten.

Sonja kookt lekkere pasta, we werken een deel van de website bij, laden de batterijen voor de camera's weer op en kopieren de foto's naar de laptop. Zo, weer klaar voor morgen.