15 augustus 2015 Alaska Railroad naar Denali N.P.

Heerlijk geslapen, wel af en toe wakker van de treinen die langs kwamen. Ze hebben hier de gewoonte om bij elke spoorwegovergang luid te toeteren en dan niet 1x maar wel vier keer. En aan gezien we op 100 meter afstand van het station slapen met het raam open horen we dat luid en duidelijk. Om zes uur de wekker want we worden om zeven uur verwacht op het station. Ons 'ontbijt' hangt in een tasje aan de deur. Het bestaat uit een tweetal bagels met smeerkaas en twee pakjes drinken. Verder twee verpakkingen met oatmeal. Dit havermout wat je met water moet verwarmen. Dit hebben we al eerder gehad en is niet te vre... dus laten we maar staan. We nemen rest mee en wachten met ontbijten op de trein.

De spullen zijn weer snel ingepakt en dan lopen we door ontwakend Anchorage naar de trein. Daar geven we de bagage af en halen we de instapkaarten. Nu kunnen we weer even wachten. Op het station is Wifi dus we vermaken ons met de telefoon.

We reizen met de Alaska Railroad in de Goldstar klasse wat inhoudt dat we in het luxe compartiment zitten. Dit houdt in dat we boven zitten waar we een complete glazen overkoepeling hebben dus aan alle kanten naar buiten kunnen kijken. Daarnaast hebben we ook ruimere stoelen en het drinken en eten in inclusief. We beginnen met een bak koffie/thee. Dan om stipt 8:15 uur vertrekken we. Na een uurtje worden we naar de restauratie geroepen waar we kunnen kiezen van het ontbijt menu. Lekker hoor, iets bestellen en dan iets anders krijgen dan je van te voren bedacht had maar het was wel heerlijk. We zitten aan tafel met een stel uit Australië die na Alaska nog naar IJsland gaan. Als ze horen dat wij er geweest zijn willen ze graag meer weten want vooral de man heeft heel veel zin in IJsland terwijl hij nu nog op reis is in Alaska. Toch grappig. Later die ochtend vertellen we hem wat wij zo mooi vonden en verwijzen hem natuurlijk naar het hoofdstuk IJsland op onze website.

De reis is niet zo spectaculair als we van te voren bedacht hadden. We rijden voornamelijk door bossen en kunnen dus niet echt ver kijken. Het wildlife is ook niet in grote getale aanwezig een paar osprey nesten en twee keer een moose erg ver weg. Als we dichter bij Denali komen worden de bergen wel mooier maar omdat het zwaar bewolkt is en zelfs begint te regenen kunnen we niet zo ver kijken. Mount McKinley (of Denali) laat zich dan ook niet zien. De gids roept ons vooral vaak op om rond te kijken want er zouden hier veel mooses en kariboes zitten. Dit wordt eigenlijk wel een beetje lachwekkend zodat Sonja op een gegeven moment de opmerking maakt dat de kans op een krokodil net zo groot is. Lachen natuurlijk, dit kwam voort uit 'he een giraffe on the left' wat natuurlijk wel reacties krijgt als 'where' en 'are you sure?'. Om half twee kunnen we naar de restauratiewagon voor de lunch. En het is weer erg lekker.

Om vier uur zijn we op het station bij Denali N.P. Onze bagage wordt naar het depot gebracht en dan zijn we weer compleet. We hadden met de eigenaresse van B&B afgesproken dat zij ons zou komen ophalen. Dus snel even zoeken, dan zien we een vrouw staan met de naam van het B&B. Ah ha, geen Becky maar een taxi. Becky bleek niet te kunnen en had dus wat anders geregeld. Toch mooi want hoe komen we anders in Healy.

In een half uur rijden we erheen. We komen aan bij Denali Touch of Wilderness B&B Inn. Een mooi ruim chalet met uitzicht over bossen en de bergen. We hebben een heerlijk ruime kamer en kunnen gebruik maken van ongeveer alles. Heerlijke banken ruime tafels, een keuken met van alles en een gevulde koelkast. Verder staan er hier zoveel DVD's dat je wel een jaar lang films kan kijken. We gaan lekker zitten en worden welkom geheten door Theresa die hier alles verzorgt. Het is een leuke aardig jonge dame die ons wegwijs maakt. De rest van de middag en avond brengen we door met het updaten van de website. Wat lezen een broodje eten en gewoon lekker niets.