Maandag 25 februari 2013

Om negen uur opgestaan en weer een lekker ontbijtje met verse sinaasappelsap. Wat is dat toch lekker. De fruitschaal is nu leeg even kijken of deze vanzelf weer wordt bijgevuld anders gaan we vanavond zelf even plukken want er hangen nog genoeg sinaasappelen aan de bomen hier in de boomgaard.

Vandaag willen we helemaal naar de Westkust rijden, dus het eiland dwars over richting Tanzacorte een havenplaatsje. Om tien uur rijden we weg. Het is even zoeken naar het begin van de weg maar uiteindelijk vinden we die door maar gewoon de spaarzame bordjes Los Llanos te volgen. Via een lange slingerweg komen we boven en als we door de tunnel door de 'Rim' heen zijn schijnt de zon.

We bezoeken het Visitor Centre over de Caldera de Taburiente in El Paso. Deze oude vulkaan beslaat een groot deel van het eiland en in ieder geval het hoogste deel. Maar eerst rijden we verder naar de kust naar het plaatsje Tazacorte. We rijden helemaal door tot aan de haven want we hadden vernomen dat je hier verse vis kon eten. Nou het vis eten is gelukt maar we hebben niet gezien dat ze aan land werden gebracht. Er was alleen een jachthaven waarin plezierjachten lagen maar geen oude vissersboten.

We zijn gaan zitten bij een leuk uitziend restaurant waar het erg druk was. We bestelde gefileerde vis, ja het was wel lekker maar om nou te zeggen, overheerlijke verse vis, nee.

Daarna zijn we doorgereden naar het Noorden via de LP1 die het hele eiland rondgaat. Inmiddels is het zonnetje verdwenen achter een aantal wolken. Afgeslagen bij de LP113 die ons naar de Noordkant van de Caldera bracht. Het is een prachtige weg en dan komt het zonnetje weer terug. Als we richting de kust kijken zien we dat we boven de wolken rijden. Echt een ware lappendeken die wolken. Dat is wel bijzonder hoor. Normaal zie je dat alleen maar uit een vliegtuig. Maar hier sta je gewoon op een eiland.

Boven aangekomen zijn we bij een groot heelal observatorium. Het Roque de los Muchachos Astrophysis Observatory in Garafia. Dit is gebouwd op dit punt omdat dit 2426 meter boven de zeespiegel ligt en er is geen verstoring van kunstlicht. Er staan hier heel veel verschillende telescopen waaronder de allergrootste optische telescoop van de wereld. Ook stonden er een drietal Magic Telescopes deze bestonden stuk voor stuk uit 160 glazen plaatjes die via laser en x-ray stralen nog verder het heelal in kunnen kijken.

130225 a MagicTelescope DSC 1506  130225 b telescopes DSC 1591

Hier konden we ook verder rijden naar het uitzichtpunt Roque de Muchachos. Hier kon je vanuit Noorden richting het Zuiden over de Caldera kijken. In de verte zag je mooi de 'Rim' liggen en ook de kust waar we 's middags nog geluncht hadden. Verderweg zag je verschillende andere Canarische eilanden liggen zoals de Teide op Tenerief, La Gomera en Hiero. Deze staken allemaal met hun hoogste toppen boven de wolken uit. Want op zee is het bewolkt maar hier bovenop het eiland is het prachtig weer. Het is alleen behoorlijk fris, de thermometer geeft 9 graden aan en met een harde wind moet je wel een jas aan.

130225 c Roche Muchachos DSC 1580  130225 d CalderaTaburiente DSC 1615  130225 e CalderaTaburiente DSC 1642

Dan rijden we weer verder want inmiddels is het al half vijf en we willen niet in het donker rijden. We maken het rondje verder af want terug gaan zou veel langer duren. Op 900 meter hoogte komen we weer in de wolken en 100 meter lager zijn we onder de wolken laag. Het is een prachtig gezicht de wolken die tegen de berg op klimmen met het laatste zonnetje dat nog net over de top heen komt. Maar we zien direct dat het in Santa Cruz geen mooi weer is. Lekker bewolkt. 130225 f LaPalma DSC 1652

We halen in de supermarkt een vers stokbroodje en met wat kaas en een lekker soepje hebben we een diner bij elkaar. In de villa de openhaard aan en met een boekje en het verslag typen komen we de avond weer door.