30 mei 2014

Vandaag gaan we naar de Etna. Nou ja we zijn er eigenlijk al want we slapen op 600 meter hoogte op de flanken van de Etna. Vanaf ons balkon kunnen we de vulkaan zien dus met een beetje geluk ook als we boven zijn.

Na een goed ontbijt pakken we de spullen bij elkaar (jas/fleece/lange broek en uiteraard de camera) en we vertrekken. Het is nog zo'n 45 minuten slinger de slinger omhoog. Onderweg komen we weer langs lavavelden die begroeid zijn met struiken, paarse bloemen en gele brem.

Boven aangekomen we zijn nu op 1900 meter hoogte is het goed te merken dat je op die hoogte zit want de temperatuur is flink gedaald. De lange broek en jas kunnen aan. We gaan eerst omhoog met de kabelbaan en dan kijken we wel verder.

De kabelbaan brengt ons in 20 minuten naar een hoogte van 2500 meter. Daar stappen we over op een fourwheeldrive bus die ons al glijdend door de lavavelden verder omhoog brengt. Nu hebben we tijdens onze vakantie al vele vulkanen bezocht, IJsland, La Palma, Lanzarote, Nieuw Zeeland. Maar dit is weer heel anders. Die Etna lijkt op kaarten maar een klein bergje maar zelfs op deze hoogte zijn er al megagrote vlaktes van lava en lavagruis.

We maken een wandeling met een gids die ons verteld dat het gruis wat hier ligt nog van een eruptie is van afgelopen februari en de lavastroom van vorig jaar december. Zo dan wordt je wel even met je neus op de feiten gedrukt dat het nog een echt werkende vulkaan (of eigenlijk vulkaangebied) is. Af en toe horen we veel gerommel vanuit de aarde en dat komt uit de hoofd krater. Die nog altijd zo'n 800 meter hoger ligt nl. op 3300 meter hoogte. Daar kunnen we nu niet komen mede door de recente activiteiten van de Etna.

Hier boven zien we ook heel duidelijk dat de Etna bestaat uit meerdere kraters. Een daarvan kunnen we beklimmen en over de rand lopen we dan ook een rondje. Soms komt de top van de Etna te voorschijn uit de wolken wat een prachtig gezicht is. Maar ook zien we de kustlijn van Sicilië mooi beneden ons liggen.

Het is hier flink koud en de handen moeten in de jaszakken maar als je uit de wind staat en het zonnetje komt door dan is het gewoon genieten. Ook ligt er nog her en der sneeuw. Dit zie je niet altijd omdat het meeste bedekt is door de gruisregen van afgelopen 3 maanden terug. Het is wel mooi de ijskoude sneeuw naast de warme (nu niet meer) lava. Het steekt zo lekker tegen elkaar af het wit en zwart. Toch zijn er nog plekken waar het wel warm is tussen de lava. Daar komt de stoom omhoog en kan je dan ook lekker je handen opwarmen. Na een uurtje gaan we met de 4W-bus weer terug naar de kabelbaan en dalen we af.

Via de andere kant van de Etna dalen we weer af. Het is duidelijk te zien dat we nu door of langs nieuwere stromen lava rijden want hier is het nog heel erg kaal. Geen enkele begroeiing.

Via Nicolosi rijden we naar het plaatsje Zafferana Etnea. Dit plaatsje is in 1992 een maand lang in het nieuws geweest omdat het werd bedreigd door een lavastroom die op de plaats afkwam. We bezoeken daar een plek waar je kan zien dat er één huizenbezitter er blij was na het stoppen van de stroom. Namelijk op 2 meter voor zijn huis eindigt de lavastroom. Ter ere van dit geluk staat er dan ook een mooi Mariabeeld ter herdenking.

We rijden verder naar onze B&B waar we lekker een boekje lezen en de website bijwerken. Vanavond blijven we ook ditmaal hier eten en we krijgen als het goed is zelf gemaakte tortellini met ragout.