21 juni 2010 - Geysir - Gulfoss - Gjain - Landmannalaugar

Geysir noch Strokkur heeft ons 's nachts wakker gehouden, dus we hebben prima geslapen. Het was ook niet belachelijk koud maar toch wel even wennen in zo'n bekrompen ruimte bovenin de camperbak. Het past allemaal net, dus het is wel even zoeken. Maar we hebben een heerlijk donzen dekbed en dat houdt ons net lekker warm. Niet zo belachelijk vroeg wakker geworden – of in ieder geval gewoon weer omgedraaid tot half 8. Douchen kon niet op deze camping bij Geysir, maar we waren gisterenavond ook al in het zwembad geweest dus het hoefde ook niet. Even de kop onder de koude kraan en klaar.

Het is vandaag redelijk mooi weer en na rustig ontbeten te hebben gaan we naar het eerste reisdoel: Gulfoss. We zijn daar voor de drukte van de bussen uit Reykjavik (of zoals de meiden in het zwembad gisteren zeiden “”Rekja-ik”), dus we hebben de waterval bijna voor ons alleen. Schitterende plek, met helaas om deze tijd de zon aan de verkeerde kant, dus de opstuivende mist levert geen regenboog op. Bovenlangs gelopen levert mooie uitzichten, maar ook onderlangs, want dan kom je echt op een paar meter van de rand. Heel indrukwekkend! En we zweten ons rot, want het is gewoon schitterend weer maar we denken nog dat het koud is...

Gjain

Vervolgens op weg naar Stong (met umlaut). Onderweg komen we nog een mooie waterval tegen – de Hjalparfoss - vlak voordat we links afslaan naar Stong. Veel vliegen hier, omdat er bijna geen wind staat dus de Australische vliegennetjes doen weer dienst! Heerlijk! Mooie fotos gemaakt bij een waterval die in 2 delen uiteen valt (links en rechts). Nadat Sonja nog even onderlangs ging zijn we het maanlandschap ingeslagen richting Stong.

Wat een vreemde vlakte is dit met heel wijdse uitzichten. Het is ontstaan door een vulkaanuitbarsting rond 1104 van de vulkaan de Hekla. De weg is onverhard, maar goed te doen. We komen bij Stong maar besluiten om in plaats van naar de daar opgegraven boerderij door te rijden naar Gjain. Dat ligt 5 minuten verder maar schijnt een waar paradijs op aarde te zijn.

En omdat er ook een geocache te vinden is, gaan we eerst daar even kijken. En ja de andere geocachers hadden niet gelogen. Het is echt een schitterende plek. Diverse watervallen, stroompjes, mooie rotspartijen en met dit mooie zonnige weer is het hier goed toeven. We blijven daar lekker een tijdje rond hangen en Sonja loopt nog richting een waterval, terwijl Martin van het zonnetje geniet.

Omdat de geocache een aantal antwoorden nodig heeft die bij Stong te vinden zijn, weer terug naar Stong en nog even naar de boerderij gelopen. Het betreft hier een uit de lava opgegraven vloerplan van een Viking boerderij, waar vervolgens weer een kap overheen gezet is zodat hij bewaard blijft.

De antwoorden van de geocache gevonden en we besluiten om hier niet te overnachten (het is pas 15 uur) maar door te rijden naar het volgende doel: Landmannalaugar.

Via eerst een aantal asfaltwegen leidt de GPS ons opeens naar de F208, terwijl er geen borden staan.... wat nu? Omdat de GPS nog nooit verkeerd zat, het er maar op gewaagd. En wat bleek... het was de oude weg, omdat er een paar honderd meter verder de echte afslag was (waarschijnlijk met bord) maar we kwamen er precies op uit. Dus, geen probleem. Na een korte periode van redelijk verharde weg, komen we toch wel in terrein waar je met een normale personenwagen niet heel prettig zou rijden. Soms erg mulle sintels en diepe sporen. Maar onze Ford trekt ons er zonder problemen door. En het kan ook met een Volkswagen polo, want die kwamen we onderweg als tegenligger tegen. Ik denk dat die wel een paar keer vast hebben gezeten, maar misschien hadden ze mazzel.

Na een redelijk lange tocht door een gebied waar echt niets en niemand is komen we eindelijk weer wat tegenliggers tegen. Blijkbaar zitten we toch nog steeds op het goede pad. Kan ook haast niet anders, want er zijn hier weinig andere paden en de GPS stuurt ons nog steeds goed :) Na een paar splitsingen komen we bij het campingterrein aan. Maar niet voordat we eerst 2 rivieren hebben doorgestoken. Even de kunst afkijken van een paar tegenliggers om te kijken hoe diep het is, maar dat blijkt mee te vallen. Met droge voeten komen we op de camping aan. Het waait hier flink en het is ook een koude gure wind. We besluiten even een geocache hier op te zoeken (jampotje gevonden!) en daarna eten te gaan koken. Het is inmiddels ook al 18:30 uur, dus we lusten wel wat. Sonja maakt heerlijke nasi.

Verrassing is dat op deze plek hotpots te vinden zijn. Stroompjes water die zo warm zijn dat je er heerlijk in kunt badderen. Dus je loopt met je dikke kleren naar het stroompje water, en gaat daar heerlijk in heet water liggen badderen. Beetje drap wat er ronddrijft is niet erg. Heerlijk opgewarmd na een half uurtje in de hot pot. Omdat je zo opgewarmd bent loop je vervolgens in je zwemkleding tegen de koude wind in naar het douchegebouw, om daar lekker nog even na te douchen. Tenslotte vandaag de foto's en GPS tracks op de laptop gezet en verhaal bijgewerkt. Om 23 uur gaat het licht nog steeds niet uit buiten (midzomernacht) maar bij ons wel.

gravelroad hot pot in de natuur