22 juni 2010 Landmannalaugar - Zuidkust - Kirkubaejarklaustur

Vanochtend om half acht rustig opgestaan. Het is zwaarbewolkt maar gelukkig wel droog. We ontbijten rustig in ons campertje en nadat we alles weer zo'n beetje op de juiste plek hebben neergelegd vertrekken we om negen uur. Weer terug door de twee rivieren wat nu al een stuk vertrouwder gaat en op naar het Noorden waar we afslaan naar het Westen op de F225. We rijden door een echt maanlandschap eerst hebben we nog zicht op de groene bergen van Landmannalaugar maar al snel is het alleen maar zwart van het lava. De weg is op zich prima met een 4WD. Af en toe mulle lava en dan weer een aangestampte keien weg. We rijden nu door de lavavelden van de grote Hekla vulkaan, waarvan men nu ook denkt dat die gaat ontploffen nadat afgelopen maart de Eyjafjallajokull was gegaan. Maar wij komen er heelhuids langs.

Al gauw slaan we linksaf op de 26 nog steeds een gravelroad maar dit is alweer een bredere weg. En dan wordt het weer asfalt dus dat rijdt een stuk prettiger. Het zal vanavond wel weer vegen worden in de camper. De achterdeur sluit niet helemaal luchtdicht af dus het hele kleine lavazand vliegt er zo doorheen. Dus dat betekent eerst vegen en poetsen voordat je naar binnengaat omdat je anders helemaal zwart wordt. Al gauw komen we weer op de ringweg 1 en gooien daar de tank weer vol.

We steken de rivier Markarfljot over die in maart doorgebroken was en gaan naar de Seljalandsfoss. Daar worden verwelkomt door een hele groep IJslandse paarden die op trektocht zijn. Dit levert prachtige plaatjes op met de waterval op de achtergrond. Ook de NL meegenomen travelbug 'Mini-Otto' wordt vereeuwigt op de rug van de merrie Valla brunca. Daar zal de eigenaar blij mee zijn en wij kunnen Mini-Otto met een gerust hart achterlaten hier in IJsland in een cache, opdracht vervuld. We trekken onze regenpakken aan en lopen naar de waterval. De wind zorgt voor heel veel sproei dus we worden lekker nat maar we hebben gelukkig onze mooie pakken aan. We lopen een rondje achter de waterval langs.

Dan rijden we verder naar de volgende waterval de Skogafoss. Dit is een waterval die 60 meter hoog is en recht naar beneden plenst. Eerst maken we even een broodje klaar en drinken wat. Daarna klimmen we naar de bovenzijde van de waterval want ook hier is weer een Earthcache en dan hebben wij weer een missie. Aan de bovenkant een foto en een aantal vragen beantwoorden.

Seljalandsfoss

Verderop slaan we af naar de vogelrots Dyrhoaey dit is het meest Zuidelijke puntje van IJsland, we rijden tot bovenop. De regenpakken kunnen weer aan nu omdat het lekker regent. Als we achter de luwte van de auto vandaan lopen merken we pas hoe hard het waait. Het lijkt wel windkracht 12 zo hard als het waait, echt niet normaal meer. Door de regen zien we bijna niets want de bewolking hangt ook erg laag. Wel zien we beneden het zwarte strand met een schitterende branding. De vogel kolonies mogen we ook nog niet bezoeken want het broedseizoen is nog niet afgelopen. We rijden dus maar weer naar beneden.

Strand bij Vik

We zijn bijna in het plaatsje Vik als Sonja in een boekje leest dat je nog ergens het in-de-mooiste-top-10-staande-stranden-van-Europa op kan gaan. Dus keren en de afslag 215 nemen naar Reynir waar we aankomen bij Halsanefshellir. Hier staan we op een zwart strand met een schitterende branding. De golven van drie meter hoog komen het strand opgerold en slaan prachtig om met een mooie windbroes er bovenuit. Het jammere is dat het nu gigantisch regent dus we moeten oppassen met de cameras. De kust bestaat hier voor een gedeelte uit fraaie basaltformaties. Het lijken wel allemaal zwarte heipalen vlak naast elkaar.

We eten een lekkere hamburger bij een bistro en rijden door naar Kirkubaejarklaustur waar we om half acht een plekje vinden op een hele mooie camping. We hebben nu ook stroomaansluiting dus we kunnen vanavond lekker de kachel aanzetten in de camper. Het standaard ritueel volgt eerst de camper uitvegen en poetsen (weg met dat lavazand) dan de fotos op de laptop. Een heerlijke warme douche en daarna lekker slapen. Het regent nog steeds dus we zijn erg blij met ons campertje.