24 juni 2010 Kirkubaejarklaustur – Svartifoss – gletsjermeren – Hofn

Vanochtend ging de wekker om zeven uur zodat we om half negen weer op rit waren. Van het mooie weer waar we gisterenavond mee zijn geeindigd is helaas weinig meer over. Het is zwaar bewolkt en af en toe regent het ook. Maar ja, dat weet je als je op IJsland bent.

Onderweg stoppen we bij Nupsstadur, hier staat een piepklein (5-2 meter) kerkje verstopt onder allemaal grasplaggen. Ook staan er hier nog een aantal van dat soort schuurtjes. Het ziet er prachtig uit, in het kerkje staat zelfs nog een oud harmonium.

turfkerkje Svartifoss

Vervolgens komen we aan in Skaftafell, dit is een nationaal park aan de zuidoost kant van de grote gletsjer. We zetten de auto neer en in een uur klimmen we naar de beroemde waterval de Svartifoss. Het pad is soms behoorlijk steil maar al snel zien we een glimp van de waterval. Als we aan de onderkant van de waterval zijn, zijn we gelukkig nog maar met zijn tweeen en kunnen we mooie plaatjes schieten. We lopen weer terug naar de parkeerplaats waar we nog even snel een geocache oppikken. We laten Mini-Otto hier achter, hij heeft nu genoeg paarden gezien en dan maar weer kijken waar een volgende hem heen brengt.

We vervolgen onze weg over de ring 1 en al snel nemen we de eerste afslag want net op tijd las Sonja nog in een boekje dat je daar heel dichtbij een uitloper van de Vatnajokullgletsjer kon komen. En inderdaad voor het zicht kunnen we het ijs van de Svinafellsjokull bijna aanraken maar dan toch weer niet. Het is jammer dat het zo regent een klein zonnetje had het nog mooier gemaakt. Maar ook nu kunnen we goed ijs zien in de mooie kleuren blauw en wit. Maar ook veel zwart van de morene aan de onderkant en zijkant van de gletsjer.

Sonja en Martin voor het gletsjermeer Jokulsarlon

Dan rijden we aan de Zuidkant van de Vatnajokullgletsjer, waar verschillende mooie meren zijn aan de onderkant van gletsjertongen. Allereerst komen we min of meer toevallig bij de onderkant van de Fjallsjokull. Dat is echt een prachtig gezicht de onderkant van de gletsjertong en dan een meer met smeltwater en daarin drijven dan weer verschillende ijsbergen in allerlei grootte, vormen en maten. We staan hier met zijn tweeen en kijken onze ogen uit, we kunnen zelfs tot aan het water lopen dus je hebt echt het gevoel dat je de ijsbergen kan aanraken. Af en toe breekt er met veel gekraak een groot stuk van de gletsjer af wat dan met een plons in het water valt. Weer een ijsberg geboren en zo gaat dat maar door. Wij moeten ook weer verder want je kan hier wel uren blijven staan kijken maar helaas hebben we maar twee weken voor dit prachtige IJsland. We kijken nog vanaf een ander uitzichtpunt op hetzelfde meer en rijden dan verder naar het beroemde Jokulsarlon.

Eerst stoppen we langs de weg waar we meerdere autos zien staan en klimmen over een heuvel. Dan weet je niet wat je ziet. Een meer onderaan een gletsjer wat helemaal barstensvol ligt met ijsbergen ongelooflijk, je weet niet wat je ziet. We stappen weer in de auto want inmiddels is het behoorlijk gaan regenen. Dan zijn we bij de brug bij het Jokulsarlonmeer we stappen uit maar het hoost zo gigantisch dat we weer teruggaan om een regenpak aan te trekken.

ijsbergen in de brandingMaar Sonja heeft een beter idee een koppie soep is ook zo gemaakt en dan warmen we gelijk weer een beetje door. Tegen de tijd dat de soep op is, is ook het regenen gestopt dus gaan we gewapend met een plu naar het meer. Al snel zien we een zeehond rondzwemmen tussen de ijsschotsen/bergen, een koddig gezicht. Dan lopen we nog even naar het strand want tussen het meer en de zee zit maar een riviertje van 700 meter dus de ijsbergen drijven hier als ze klein genoeg zijn zo onder de brug door naar zee. Dat is ook mooi want het strand is hier zwart en dan een woeste zee met in de branding van die blauwwitte ijsbergen en op het strand liggen allemaal kleine brokken ijs. Al met al lopen we een kleine twee uur rond bij dit meer. Je blijft maar kijken zo indrukwekkend is het allemaal.

Maar ook hieraan komt een einde en we stappen weer in de auto op weg naar Hofn waar we op de camping zelf nasi maken, lekker eten en tegelijk naar de tweede helft van Nederland-Kameroen kijken van het WK voetbal en dan is het alweer snel tijd om te gaan slapen.