18 juni 2016

Jammer, ons verblijf bij B&B The Gables op Island of Skye zit erop. Na het ontbijt stoppen we alles weer in de tassen en ruimen de auto weer in. Even tanken in het dorp en gaan.

Het is vandaag prachtig weer. De zon schijnt en het is een paar graden warmer dat betekent toch al gauw 14 graden wat vrij fris blijft voor een zomervakantie. We hoeven niet zoveel kilometers te maken vandaag en kunnen dus rustig aan doen. Het is druk op de weg het eiland af. Het lijkt wel of er een hele camper colonie vlak voor ons is vertrokken. Nou ja, even de supermarkt in voor een broodje voor onderweg en hun voorsprong is groot genoeg om er geen last van te hebben. Al snel rijden we door de bergen en langs de meren. Het waait nog wel steeds dus een spiegel meertje zijn we nog niet tegengekomen. We stoppen bij een oud hotel waar we een bakkie koffie halen. In de lobby staat een mevrouw van ruim over de 90 met een stoffer de donker-eiken-houten lambrisering af te nemen. Het hoort er allemaal bij een portie flinke 'Engelse Koude Kak'. Maar de koffie was lekker en daar gaat het om.

Als we over een heuvelrug rijden kijken we door een vallei zo naar Loch Maree. Een prachtig gezicht dus daar even een boterham met kaas gegeten en vlak voordat er een bus vol met toeristen verstopt weer snel doorgereden. Gelukkig hoeven we ons ook deze vakantie niet te ergeren. Je mag even uitstappen maar over vijf minuten weer in de bus want dan rijden we weer verder.`

Onderaan de heuvel stoppen we bij het visitor centre van het Regional National Reserve Beinn Eighe. Je kan hier vlakbij aan Loch Maree prachtige wandelingen maken. We nemen de informatie daarover maar mee. We voelen onze spieren nog wel van gisteren maar als je wat wilt zien moet je wat doen toch.

We rijden verder naar het Loch Maree Hotel waar de Room Victoria al klaar is voor ons. In deze kamer heeft 120 jaar geleden Queen Victoria geslapen. Nou we kunnen zeggen er is niets veranderd sinds die tijd behalve dan het mega grote televisiescherm wat er in de kamer is bijgezet. We droppen onze spullen in de kamer en gaan op pad.

De zon schijnt nu dus daar moet je wel gebruik van maken. We rijden naar de parkeerplaats waarvandaan de wandelingen vertrekken. We twijfelen nog even welke wandeling we gaan doen. Het wordt de korte versie want voor de andere moet je minstens een halve dag uittrekken en die hebben we niet echt meer. In het begin gaat het behoorlijk steil omhoog en dan voel je de beentjes wel even. In het boekje staat allemaal informatie over wat er te zien is. Dat gaat natuurlijk altijd over bloemetjes die nu niet te vinden zijn en beestjes die hier soms 's nachts leven. Maar gelukkig staan de evenoude bomen er vandaag wel en schijnt nog steeds de zon. Als we weer wat lager op de berg komen en tussen de bomen wandelen horen we weer wat vogeltjes fluiten en die willen we natuurlijk ook zien en liever nog vastleggen op de foto. In het Visitor Centre hadden we gelezen dat er hier Kruisbekken voorkomen nu komen die ook niet Nederland voor maar daar hebben we er nog nooit één gezien dus we proberen hem hier te spotten. We zien verschillende soorten en dan ja daar lijkt er wel één te zitten. Bovenin die hele hoge boom. En ja hoor, als we inzoomen zien we het een echte Kruisbek. Gevonden. Deze vogels hebben de grootte van een spreeuw en een karakteristieke snavel en ja wel precies zoals zijn naam al zegt. De kromme snavel van een kanariepiet maar dan gekruist.

We hebben ook nog andere vogeltjes gezien waaronder veel jonkies dus daarvan wordt het nog lastig om op te zoeken hoe ze precies heten.

Dat wordt nog een behoorlijk klusje want de meeste vogels hebben een zwarte streep door hun oogje heen maar dan kan je weer kijken naar de kleur van de snavel of de pootjes etc.

Twee uur later zijn we weer terug bij de autoe en rijden we naar het hotel. Snel even douchen wat nog even een karwei is. Ik weet niet hoe Queen Victoria dat vroeger deed. Waarschijnlijk zat die net zoals Cleopatra in bad en werd dan gewassen door anderen. Douchen in een bad is geen pretje maar als er dan geen glazen wand is of zelfs zo'n irritant grauw douchegordijn wordt het al lastiger. En dan kan je de douchekop waar niet zo heel veel water uitkomt niet eens ophangen ook. Bah dat is niet fijn. Nou ja, toch gelukt. We zijn weer opgefrist.

We dineren in het hotel met een Steak Ale Pie voor Martin en een Chicken Leek Mushrooms Pie voor Sonja. 's Avonds heeft Martin nog geprobeerd de zonsondergang vast te leggen maar helaas. Het werd niet zo mooi als we gedacht hadden een uur terug waren er nog allemaal kleine schapenwolkjes maar nu wordt het al behoorlijk grijs. De mudgies deden ook erg hun best om hem zo snel als mogelijk weer naar binnen te jagen. Ze kwamen zelfs dwars door het vliegennetje heen wat Martin op zijn hoofd had gedaan wat een rotbeesten.