Zondag 5 juni 2011

Oud klooster onderweg

Gelukkig schijnt vandaag weer gewoon de zon en zo hoort het ook tijdens je vakantie. We gaan een rondje rijden langs mooie Franse plaatsjes om eens flink te oefenen met fotograferen. Eerst lopen we een rondje door Gourdon een prachtig oud plaatsje bovenop een berg. Ondertussen pakken we nog een cache die helemaal op het hoogste punt van het dorp verstopt ligt. Vervolgens rijden we naar Domme, dit plaatsje ligt ook weer hoog en geeft een schitterend uitzicht over de rivier de Dordogne die hier beneden in het dal rondslingert. We genieten van de lunch in een restaurantje met uitzicht.

De lucht wordt steeds dreigender maar het blijft gelukkig droog, even later begint de zon weer volop te schijnen. De volgende stop wordt Sarlat een stadje waarbij op de kaart staat aangegeven dat het er mooi is. En dat klopt vele kleine straatjes en steegjes met aan weerzijde de mooie Franse huisjes. Via een omweg langs een chateau rijden we door de landerijen weer terug naar de camping.

Maandag 6 juni 2011

Vandaag is het geheel bewolkt, dat hadden we niet besteld nu we naar de bedevaartsplaats Rocamadour gaan. Na heRocamadourt ontbijt pakken we de spullen bij elkaar en stappen in de auto. Via kleine weggetjes rijden we erheen we komen uit aan de Zuidkant waar we eerst een mooi uitzicht hebben op het stadje vanaf de onderkant. Rocamadour is een plaats gebouwd tegen een rotswand. Het is de 2e bedevaartsplaats, na Lourdes, van Frankrijk. Dit pelgrimsoord is ontstaan nadat er een opgraving was van een dode genaamd Amadour. Het lijk werd na 1100 jaar ongeschonden aangetroffen. Op deze plek zijn 7 kerken gebouwd omdat er ook verschillende mirakels plaatsvonden is het een waar pelgrimsoord gevonden. Tijdens de revolutie en andere oorlogen is er veel verwoest zelf het lijk is vernietigd. Dit probeerde men eerst door het te verbranden, wat niet lukte dus daarna is het met een bijl in mootjes gehakt. Omdat de Fransen het pelgrimsoord wel in ere wilden houden is er later veel gerestaureerd en is het nu nog steeds een mooi stadje. We lopen van beneden via de vele trappen (als je op pelgrimage bent, doe je dat op je knieën, wij dus niet) helemaal naar boven en nemen een kijkje in de kerken en kapelletjes. Ook nemen we een kijkje bij het Chateau bovenop de berg wat helaas gesloten is.

Kerkplein met de 7 kerken    De toren van het klooster

‘s Middags gaan we in de buurt nog op zoek naar een paar caches wat ons via hele kleine weggetjes weer op verrassende plekjes brengt. Om vijf uur zijn we terug op de camping waar we een duik nemen in het zwembad. We eten in het restaurant van de camping want we hebben vandaag geen boodschappen gedaan. Later op de avond proberen we de zonsondergang nog mooi vast te leggen. Tegen tien uur begint het dan toch te regenen, met grote dikke druppels op het dak vallen we weer in slaap.

Dinsdag 7 juni 2011

Colognes Rouge

Vandaag was het weer bewolkt dus een mooie dag om een rondje te rijden. We gaan eerst naar Colognes Rouge een dorpje geheel opgebouwd uit rode steen. In tegenstelling tot alle huizen hier in de omstreek zijn deze huizen gebouwd van rode keizen. Dit kwam omdat er daar in de buurt rode steen in de aarde zat. Overigens zijn in alle dorpen de huizen gebouwd van grauw gele steen. Het is een leuk dorpje waar we weer de nodige foto’s nemen. Ook genieten we van een lekkere salade op een terras, helaas begint het dan weer te regenen. Verder hebben we niet veel toeristisch op het programma staan dus we nemen een route langs verschillende geocaches waarbij we toch weer op verrassende plekjes uitkomen. ’s Avonds kijken we op de buienradar en het ziet er naar uit dat het in heel Frankrijk slecht weer wordt en dan niet voor maar een dag. De enige plek waar er nog een zonnetje staat ingetekend is Bretagne. We besluiten dan ook om morgen te vertrekken. We zoeken op de site van de Chambre des Hotes naar een mooie chambre en schrijven er twee op.