10 december 2014

Vandaag geen wekker. De voorspellingen waren gisterenavond dat het 's ochtends vroeg nog zou regenen en pas later een paar uurtjes droog. Nou dan hoeven we na zo'n prachtige dag van gisteren niet perse naar Düne toe dus doen we lekker rustig aan. Om negen uur heeft Sonja het wel gehad en gaat eruit. Rustig aankleden. Naar de bakker maar eerst Martin maar even wakker gemaakt want samen ontbijten is wel iets gezelliger.

Bij de bakker stond op een briefje dat vanwege de wind vandaag ook het kleine bootje naar Düne niet vaart. Dat betekent geen zeehonden vandaag, gelukkig hebben we er gisteren maximaal van geprofiteerd. Rustig aan ontbijten en daarna nog wat zitten lezen. Om 11 uur begint het zonnetje te schijnen en zien we op de buienradar dat er om half één een bui zal vallen. We besluiten dus maar een rondje te gaan lopen op het eiland. Van de Hollandse restaurant eigenaar kregen we gisteren te horen dat aan de westkust de golven nu hoog tegen de rode rotsen aan slaan dus we lopen daarheen.

Langs de haven waaraan allemaal gekleurde huisjes staan zoals Willemstad op Curaçao of Bergen in Noorwegen. Wel grappig en met een zonnetje er op een mooi gezicht. Het waait behoorlijk maar hoe hard het echt waait merken we pas als we uit de beschutting van de bebouwing komen. De golven komen schuimend naar de kust rollen waar ze prachtig op uiteen spatten. De mooie rotsen zijn ook goed te zien en ook de los staande rots aan het puntje. Het lijkt wel een apostel zoals de 12 apostelen aan de Zuidkust van Australië.

Dan lopen we verder naar de haven. Er ligt een vissersschip uit Den Helder. Later horen we van een bemanningslid dat ze hier liggen om te schuilen. Door de storm beginnen de netten die normaal over de bodem van de zee gaan te zweven en wordt er dus niet veel gevangen. Maar ook zij vinden de storm te heftig. Tevens zijn ze aangehouden door de 'coastguard' en bleken de mazen van hun netten 2 mm te klein te zijn en moeten ze deze vervangen en hebben ze 2 vangsten terug moeten gooien in zee. En daar bovenop een hoge boete. De coastguard hangt nog steeds rond bij het eiland dus ook daarom varen ze niet uit. Grote kans dat ze dan weer worden aangehouden en dan weer dezelfde boete krijgen. Ook zien we vlakbij het eiland een groot schip liggen. Dit blijkt een bevoorradingsschip voor een booreiland te zijn wat hier in de luwte van het eiland voor anker ligt om te schuilen voor de storm.

Inmiddels valt de voorspelde hagelbui uit de lucht en staan we onder een afdakje even te schuilen daarna breekt de lucht weer en komt het zonnetje langzaam weer te voorschijn. Dit is een pracht gezicht de zon op de boten en die inktzwarte lucht erachter. Dit duurt niet lang maar het moment is mooi. Het betrekt weer helemaal en we lopen terug naar ons appartement.

Om een uur of drie schijnt het zonnetje weer dus de warme kleding weer aan. Zo lang het droog is kunnen we mooi rond lopen. Morgen waarschijnlijk de hele dag binnen vanwege de voorspelde regen en storm dus nu er maar van genieten. We gaan naar het 'Oberland' dat zo'n 60 meter hoger ligt. Via een lift gaan we omhoog dit kan ook lopend maar omdat Sonja nog steeds gekneusde ribben heeft (en weer een nieuwe erbij op links) van de kinkhoest pakken we de lift. Grappig hoor een lift om een berg op te gaan. We lopen langs de woningen naar de Westkant van het eiland en hier merken pas echt goed hoe hard het stormt.

Het lijkt wel of je dronken bent zo raar is het om te lopen (geen idee hoe dat voelt, maar zo ziet het er wel uit). Met de wind in de rug hoef je alleen je voet maar op te tillen en je been vliegt vanzelf vooruit. Een heel raar gevoel. Je moet goed stevig blijven staan want soms komt de wind door de opwaartse werking langs de kliffen plotseling van een andere kant en val je bijna om.

We wachten tot de zon is onder gegaan en lopen dan weer terug naar ons appartement. Martin haalt pizza's en 's avonds werken we de website bij.