2 januari 2019

Naar Guangzhou of toch niet

Volgens het draaiboek zouden we vannacht in een hotel in Zhuhai slapen en de ochtend vrij hebben. Zhuhai ligt naast de stad Macai daarom hadden we daar al het één en ander over uitgezocht. Helaas een bezoek aan de stad Macau zit er niet in omdat we nu dus heel ergens anders overnacht hebben en de bus al weer snel vertrekt. Het was hier zo wie zo al raar.

's Ochtends op zoek naar de ontbijtzaal komen we in de lift al LSC-ers tegen die vertellen; nou voor ontbijt valt hier niet veel te halen hoor. Daar was niet veel aan gelogen. Het was een hokje van drie bij vijf meter met 4 tafeltjes. Dat gaat dus niet lukken met 72 Hollanders die tegelijkertijd willen eten. Hieraan is wel duidelijk te zien dat het hotel bijna nooit gasten heeft. Er was ook niet veel te krijgen dus we lopen maar naar buiten op zoek naar een winkel. Daar wat cakejes en te drinken gehaald daar komen we de dag wel weer mee door.

Dan hup in de bus naar Guangzhou. Guangzhou is de hoofdstad van deze provincie en er is veel moois te zien. Het is twee uur rijden en als we volgens Google maps nog zo'n 15 kilometer moeten rijden naar het beoogde hotel rijden we door voor ons wel heel bekende straten en blijkt de bus te stoppen bij een hotel hemelsbreed 500 meter van het hotel waar we de eerste drie nachten van de tournee hebben gezeten in Foshan. Nou dit is raar. Maar wel lekker makkelijk want we kennen de weg hier en weten waar de Starbucks zit ;-)

Het is een 46 verdiepingen tellend hotel wat voornamelijk appartementen bevat voor expats. Dat houdt in dat wij op de 30ste komen te zitten en als we de kamer binnenkomen zien we dat we een keuken hebben en een wasmachine en heel veel ruimte. Zo dat ziet er goed uit en het uitzicht is ook niet verkeerd. Dat is mooi voor de laatste twee nachten.

We zijn verplicht om hier vanavond te dineren dus kunnen we helaas niet naar de TV toren in Guangzhou dat is wel balen maar achteraf maar goed want om de toren te bezoeken heb je je paspoort nodig en dat ligt bij de hotelreceptie. Na ons te hebben geïnstalleerd laten we een taxi bellen en rijden naar de Renzhou Temple. Dit is een oude tempel die nog in gebruik is en een paar dagen terug hadden we die gemist.

20190102_DSC8406  20190102_DSC8420

Het is een kwartiertje rijden en dan staan we voor de tempel. Het blijkt dat er nog behoorlijk gebouwd wordt aan de tempel maar er zijn wel verschillende mooie ruimtes te zien. We kijken wat rond en mogen geen foto's maken van de ruimtes aan de binnenkant. Eigenlijk zijn we wel snel uitgekeken.

20190102_DSC8429

20190102_153507

Dan gaat Martin op zoek naar een knap hotel om 20190102_153810van het toilet gebruik te maken die is gelukkig snel gevonden. Terwijl ik met alle spullen in de hal staat te wachten wordt ik heel plotseling helemaal slap in de benen en moet met alle spullen in een draf ook naar het toilet. Gelukkig is er een minder-valide toilet zodat ik alle tassen op de grond kan gooien. Iets wat ik anders echt niet doe maar in dit geval was het echt nodig ..... net op tijd. Zo die ijsblokjes van gisteren hebben er een puinhoop van gemaakt in mijn darmen. We besluiten dan ook maar om een taxi terug te nemen naar het hotel en de rest van de middag rustig aan te doen.

Diner hebben we in het hotel en het is duidelijk dat dit hotel is ingesteld op westerse expats. Het eten is in buffet vorm en er is zelfs patat. Niet te geloven. 's Avonds maken we met een aantal mensen een wandeling door de stad op zoek naar een muziekwinkel. Uiteindelijk ook gevonden maar ze hadden er niet echt veel. Het bleek ook een soort muziekschooltje te zijn waar ze op Chinese instrumenten (liggende harpen) les geven. We lopen weer terug en Martin kijkt nog even binnen bij verschillende telefoonwinkels want daar barst het hier van.

Weer terug in het hotel is er nog een gezellig samenzijn maar Sonja is niet echt in haar hum dus op tijd slapen. Dat is altijd goed voor je.