29 december 2018

Xiqiao Mountain: Nanhai Guanyin en Baofeng tempel

Vandaag hebben we vrij tot drie uur dus lekker de tijd om nog wat te gaan bekijken. Gisterenavond vroegen twee andere mensen uit het orkest of wij ook zin hadden om mee te gaan naar Xigiao. Nou dat vonden we wel een goed idee. Dus afgesproken om half acht bij het ontbijt zodat we onze tijd optimaal konden benutten.

Om half negen bij de receptie een taxi geregeld. Dat was nog hilarisch want je geeft aan dat je een ruime taxi wilt omdat we met vier grote Europeanen mee willen. De jongen achter de receptie kon redelijk Engels en met google translate kom je ook best ver.

De taxi kwam al snel voor rijden dus wij de taxi in samen met Ira en Arno. Het mannetje stond met verbazing omhoog te kijken naar ons lange Nederlanders. Het was even proppen maar de deuren konden dicht en gelukkig was de chauffeur een kleine Chinees waardoor die stoel in de voorste stand stond en je achterin aan die kant nog een beetje ruimte had. Nou ja, je wilt wat zien dus dat moet je ervoor over hebben.

Het was een uurtje rijden dus we konden veel zien vanuit de taxi. Het is hier toch wel een stuk rustiger op straat dan in de provincie waar we eerder zijn geweest in China (omgeving Shanghai). Na een uur komen we in de plaats waar de tempel zou moeten zijn alleen weinig te zien waar dan de ingang was. Dus toch wel aangegeven dat we naar de ingang wilden. Dat is nog lastig want het mannetje sprak geen woord Engels en het inspreken op de mobiel voor google translate had hij ook niet echt door. Maar we hebben het hem wel prima duidelijk kunnen maken want uiteindelijk kwamen we bij de ingang van het complex. De totale rit van een uur kost in totaal 160 CYN niet echt veel want omgerekend is dat bijna 20 EUR. We nemen lachend afscheid van de chauffeur die de komende dagen weer een leuk verhaal heeft bij zijn vrienden. Wel vier grote blanke westerlingen in zijn auto dat zal hem niet vaak overkomen.

Het complex ligt bovenop een oude vulkaan, Mount Xiqiao. Beneden staan er allemaal kleine typische Chinese afdakjes en daaronder zitten ze dan te kaarten en te schaken.

Vanuit de taxi hadden we al een kabelbaan naar20181229_10021690_DSC7936 boven gezien dus we klimmen omhoog. Jammer genoeg is de temperatuur een stuk lager dan van te voren voorspeld en als we dan ook in de kabelbaan zitten heeft Martin het niet echt warm. Boven aangekomen lopen we even langs bij een mannetje die daar in een winkeltje staat en het lukt gewoon om een schone vuilniszak te scoren zodat Martin deze onder zijn trui kan doen om de wind nog een beetje weg te houden. Ik zei nog; je kan er ook drie gaten in maken en in zijn geheel over je bovenlijf aantrekken maar dat was geen goed idee.

We lopen verder omhoog de berg op. Het is hier erg rustig en we zien bijna geen andere mensen. Wel een aantal vrouwtjes die de straat lopen aan te vegen dus maar even vragen hoe we er komen. Gewoon doorlopen dus dat doen we dan ook maar. En dan zien we de meters hoge boeddha boven op de vulkaan. Zo die is echt mega.

Dit is echt een megacomplex en we zijn dan ook nu al blij dat we hier heen zijn gegaan. We staan op een plein onderaan de trappen naar boven. De trappen zijn wel 75 meter breed, wat is het hier groot. Op het plein zien we een grote offertafel staan en de vuurplaatsen waar je wierook stokjes kunt aansteken. We klimmen omhoog, gelukkig is er na 40 meter klimmen weer een groot plein. In het midden van de trappen zijn er allerlei liggende voorstellingen uit steen gebeeldhouwd. Erg mooi allemaal en als je omhoog kijkt de meters hoge boeddha boven op de berg. Het is jammer dat we een beetje haast moeten maken maar we kunnen dit toch mooi meepakken.

20181229_10505840_DSC7977  20181229_10580980_DSC8031

Na nog een paar trappen staan we 150 meter hoger 20181229-bellen aan de voet van de boeddha (in totaal 283 traptreden). Op dat plein staat een grote klok die je voor 30 CNY mag laten klinken. Dat laten we ons geen twee keer zeggen muzikanten dat we zijn. Samen slaan we de grote paal tegen de klok aan. Zo die klinkt lang na. Na 10 seconden horen we hem nog. Stemapparaat erbij en het blijkt een fis te zijn met een heleboel meeklinkende boventonen. Prachtig gewoon. We krijgen na afloop nog een klein belletje als beloning.

We lopen verder naar de boeddha Nanhai Guanyin, wat betekent 'de verlichting van Avolokitesvara Bodhisattva'. De boeddha is overigens helemaal van brons is en is de grootste zittende boeddha ter wereld. De boeddha zit in kleermaker zit met de typische handhouding (de middelvinger tegen de duimtop) en een klein flesje in de andere hand. Nou ja klein, zo'n hand alleen is al vijf meter groot. De hele boeddha is zelf 67 meter hoog en zit op een lotusvoetstuk met een diameter van 36 meter. Het voetstuk is versierd met wel 66 lotusblaadjes bestaande uit drie lagen. Echt heel er mooi. Het lotus voetstuk is omgeven door water met daarover vier bruggen die je naar binnen leiden in de boeddha. Het water staat voor zuiver land.

20181229_11132780_DSC8094  20181229_11331490_DSC8182

In het voetstuk is een 5 verdiepingen groot museum ingericht met allemaal verschillende kunstschatten. Op de eerste verdieping allemaal houtsnij werk met verschillende voorstellingen. Op de volgende verdieping allemaal goede boeddhas (wel duizend als het er bij elkaar niet meer zijn) wel allemaal een miniatuur versie van de boehda waar we in lopen. Daarboven een verdieping met grote poppen. Weer een etage hoger voorstellingen van erg kleurrijk keramiek. Echt Chinees is dan weer een boeddhabeeld met daarachter een felgekeurd landschap in LED verlichting, kitscheriger kan je het niet krijgen.

20181229_111953

20181229_11202420_DSC8113  20181229_112208

Hier boven heb je ook een prachtig uitzicht over de stad Foshan. Dan lopen we alle trappen weer af naar beneden.

20181229_110016

Daar gaan we onder een grote witte poort door en komen in het Baofeng Tempel complex.

20181229_11344660_DSC8206  20181229_11351860_DSC8214

Deze tempel is één van de beroemdste tempels uit de provincie Guangdong (waar we nu zitten) en heeft een geschiedenis van 600 jaar.

20181229_11380350_DSC8232  20181229_114134

Gebouwd in 1404 tijdens de Ming Dynasty en gerecontrueerd in 1479. Helaas is het daarna in verval geraakt waarna alleen de gebeeldhouwde muren nog overeind stonden. Die zijn dan ook prachtig. Een muur van wel zes meter hoog en 30 meter breed en dat is dan één grote voorstelling. De verschillende gebouwen bevatten weer mooie boeddha's en de bekende wachters.

20181229_114231

Het tempelcomplex is in zijn totaliteit 180 meter lang en 120 meter breed en wordt nog steeds bewoond door monniken. Jammer genoeg zijn we deze niet tegen gekomen.

20181229_11441320_DSC8255  20181229_114538

Helaas begint de tijd al te dringen dus we kunnen niet alles bekijken. Als je hier ooit komt neem dan genoeg tijd want je kunt hier alles bij elkaar wel een hele dag rondlopen.

20181229_114704

Beneden aangekomen kijken we nog even achterom en zien we de grote boeddha nog bovenop de berg.

20181229_115840  20181229_122731

Wij kijken of we een taxi kunnen regelen. Helaas. Wel staan er hier shuttle busjes. Dus weer even terug voor tickets. Ja het handige in China is dat de ticketoffices meestal ergens anders zijn dan een opstapplaats of bezienswaardigheid dus daar waren we al langs gelopen. Nou ja, Martin loopt even terug en de rest even naar het toilet. De shuttle bus brengt ons niet helemaal terug naar de kabelbaan maar het scheelt toch alweer een paar kilometer lopen.

We lopen nog even langs het mannetje van de winkel om te vertellen dat zijn vuilniszak goed heeft geholpen. Heeft hij ook weer wat te vertellen als hij vanavond thuis komt ;-)

De kabelbaan in en hop naar beneden. Bij de ticketoffice de meiden daar gevraagd of ze een taxi voor ons kunnen regelen. Het was best wel lachen want met google translate praten is gewoon hilarisch als je uit twee totaal verschillende culturen komt. Het duurt nog even dus we zitten op een bankje en kijken uit over een meertje. En dan is het plots piep en ja hoor een blauwe flits, een ijsvogeltje vliegt voorbij en gaat op een takje zitten. Onderaan bij de kabelbaan zagen we nog een mooi bordje, dat moest even vastgelegd worden.

Dan komt de taxi die eerst wat bedenkelijk kijkt. Gelukkig helpt het meisje van de ticket office ons. Als we zeggen dat 150 CNY goed is kunnen we instappen. Om kwart over twee zijn we terug in het hotel. Even wat drinken halen en een krentenbol. Zo wij kunnen er weer tegen aan.

Om drie uur vertrekt de bus naar dezelfde concertlocatie als gisterenavond dus dat scheelt weer. Nog even repeteren waarbij er twee nieuwe contrabassen zijn gearriveerd. Iets beter van kwaliteit maar nog steeds niet fantastisch. De repetitie gaat weer prima. Het eten is weer in hetzelfde restaurant als gisteren dus we worden al een beetje bekend met de gang van zaken.

Als we even voor achten klaar staan op het zij-toneel denken we nog dat er bijna geen mensen in de zaal zitten maar als we opkomen zit toch de hele zaal vol. Opvallend is dat er best wel veel hele jonge kinderen ook in de zaal zitten. Gedurende het concert wordt het publiek steeds enthousiaster. Wat erg leuk is om mee te maken. De pauze duurt dit keer een stuk langer want er is een soort prijsuitreiking. Er worden heel veel mensen het toneel opgeroepen en deze krijgen dan een beeldje.

20181229_concertNanhai

Na afloop weer de fotosessie aan de rand van het toneel samen met een andere trompettist en alt-violiste lopen wij de zaal in zodat we de mensen de mogelijkheid geven samen op de foto te gaan. En dat is best vaak. Je voelt je hier echt een ster. Maar dan snel de schoenen maar weer aandoen....

20181228+29_programma  20181229-225218

In de hotellobby nog even wat gedronken en daarna lekker slapen.