30 december 2013

Het miezert nog wat als we om 07:30 uur wakker worden. We ontbijten even en rijden dan naar Mount Cook Village naar het Visitor Center. Een prachtig centrum met heel veel informatie over Mount Cook National Park. Het hele dorp wordt ook gerund door de Department Of Conservation (DOC), waar ook de campsites en tracks door worden onderhouden. We zijn rond 09:30 daar en dan is er een ranger talk die iets uitlegt over het park en de natuur daar. We besluiten om dat maar eens te gaan beluisteren en we blijken de enigen te zijn dus hebben een private talk met de ranger. Hij vertelt over de historie, de dieren, de tracks, de gletsjers en we kunnen leuk meepraten want we hebben al veel gezien. Erg leuk! We wandelen nog wat door het Visitor Center en kopen een zonnebril voor Martin, want de oude is gebroken en was aan vervanging toe. Omdat die in Nederland nu toch niet te koop zijn, nemen we die hier maar mee.

Dan rijden we naar de Hermitage, het hotel dat vroeger op de plek stond van de DOC Camping waar we hebben overnacht en bedoeld was om alpinisten een goed start- en eindpunt te kunnen geven. Sir Edmund Hillary, een beroemde bergbeklimmer waar je hier veel over ziet, heeft hierin een belangrijke rol gehad en er staat ook een standbeeld van hem buiten. Ze hebben in ieder geval heerlijke cappuccino en een hot chocolate voor Sonja en omdat het nog steeds 29 december is in Nederland en Tiny dus nog steeds jarig is, nemen we er maar een gebakje bij.

Dan vertrekken we richting Lake Tekapo. Sonja ruimt onderweg natuurlijk de nodige geocaches op en rond een uur of half twaalf rijden we het dorpje binnen aan de rand van het meer. Sonja wint nog even informatie in bij de i-Site en kijkt of er nog andere kampeermogelijkheden zijn, want de camping waar we langs reden - en die we waarschijnlijk geboekt hebben - ziet er niet heel bijzonder uit. Er zijn geen andere campings hier dus alternatieven zijn er niet.

We rijden eerst even naar het kerkje van Tekapo, The Church of the Good Shepard. Waarschijnlijk het meest gefotografeerde kerkje van Nieuw Zeeland en misschien wel daarbuiten. Het kerkje is open, dus daar moeten we even gebruik van maken, want dat is niet altijd zo! We kijken even rond en maken een praatje met de koster, die de kerk wil afsluiten voor de lunch. Hij had met kerst meer dan 200 mensen in (en buiten) het kerkje! Indrukwekkend! Ook wij maken wel even 'een paar' foto's, wat best lastig is met veel mensen er omheen. Maar met geduld lukt het om het kerkje er helemaal op te krijgen zonder mensen. En voor de zekerheid ook vanuit hetzelfde standpunt heel veel foto's gemaakt met mensen op steeds andere plekken. Daar kan dan met photoshop weer 1 foto van gemaakt worden zónder mensen. Na nog even een broodje gehaald te hebben vertrekken we dan naar de camping.

We checken daar in en krijgen het laatste plekje met stroom. Midden tussen de vaste campinggasten met jetski's, speedboats en dergelijke en allemaal vaste plekkies. Heel raar om daar dan ineens een camper tussen te plaatsen en we voelen ons niet helemaal thuis hier. We kijken even bij de receptie of er nog een ander plekje te regelen valt, misschien ook voor morgen, maar dat kan niet. Ze zitten helemaal vol, ook voor morgen. Dus we slapen hier 1 nachtje en zien dan wel waar we heen rijden. Terug bij het plekje maken we kennis met de achterburen en dat blijken heel gezellige mensen te zijn uit Timaru. Het zal dus wel loslopen met nachtelijke dronkeluis herrie en zo, waar we een beetje bang voor waren.

Inmiddels trekt de lucht helemaal open dus we gaan een bezoekje brengen aan Mount John, een berg hier 4 kilometer vandaan. Deze berg is een op zich staande berg die 300 meter boven zijn omgeving uitsteekt. Op deze berg is een observatorium gevestigd want je kan er 360 graden in het rond kijken. En ook, niet geheel onbelangrijk. Hier bij Lake Tekapo is het gebied met de minste luchtvervuiling qua licht dus je kunt hier de sterrenhemel het beste bekijken. Bovenop Mount John stormt het als een gek. Dit blijkt als we de camper parkeren en de deuren open willen doen. Gelukkig had Martin zijn deur goed vast. Snel de deur dicht en de camper andersom neergezet. Nu krijgen we de deuren amper open maar ze waaien in ieder geval niet stuk. We lopen een rondje en maken wat foto's, waarom ook niet? In het Oosten zie je mooi de bergketen van het Mount Cook N.P. waar veel dreigende wolken boven hangen. Ook hebben we een mooi zicht op Lake Tekapo beneden. In het café drinken we een warme chocolademelk voor we weer terug naar beneden gaan. We gaan terug naar de camping waar we een lekkere warme douche nemen en kleden ons om.

Vanavond gaan we voor de verandering maar weer eens uit eten ach als je op vakantie bent moet je genieten toch? In dit restaurant kan je steengrillen. Erg grappig je krijgt een langwerpig bord met in het midden een grote steen waar je dan zelf je vlees op kan garen. Erg lekker en bovenal we krijgen het lekker warm boven die steen. Met roodgloeiende wangen zitten we te genieten. We lopen nog even naar het meer en naar het kerkje om bij avondlicht te fotograferen. Ja het kan niet vaak genoeg;-) We hebben ook nog even geïnformeerd bij de organisatie Earth & Sky waarmee je 's nachts een kijkje kan nemen bij het observatorium en dan ook door de megatelescopen mag kijken. Uiteraard alleen bij helder weer en bij het boekingscentrum zijn de meningen over het weer verdeeld. We besluiten het niet te doen want het is behoorlijk prijzig en als je dan even 10 tellen door de telescoop mag kijken ach ja.

We gaan terug naar de camping en zetten de wekken om 0:30 uur. Uh? Ja echt, het is nog steeds helder en we hopen dat het dat vannacht ook nog is (laat die wolken maar lekker bij Mt Cook blijven). We slapen snel in en vier uur later gaat de wekker weer.

En..... het is nog steeds helder. Heel stilletjes kleden we ons warm aan en rijden de camping af. We gaan naar de Church of the Good Shepard. Martin heeft al allerlei voorbereidend werk gedaan en het zou zo moeten zijn dat de melkweg recht boven het kerkje staat. Ook wisten we dat er vandaag geen maan meer zou zijn na twaalf uur 's nachts. Zie hiervoor ook het stukje op de website "Wanneer komt de zon op?"  over het opkomen van de zon en maan waar dan ook ter wereld.

Als we aankomen bij het kerkje blijken we niet de enige 'gekken' te zijn. Martin gaat met het statief aan de gang en Sonja zoekt naar een kei om dan i.c.m. een handdoek het fototoestel stabiel neer te kunnen leggen. En dan maar wachten. Lange sluitertijden 25/30 seconden maar dat is dan weer net te lang omdat je dan beweging in de sterren ziet. De sterren bewegen niet maar de aarde draait wel, voor de snuggeren onder ons. Dus de ISO omhoog en de sluitertijd omlaag bij 15 a 20 seconden blijken de sterren mooi als stipjes op de foto te komen. Ook doen we nog even of het licht aan is in de kerk door met een zaklantaarn achter de kerk door de raampjes te schijnen. Een heel grappig effect. We zien heel duidelijk de melkweg met daarin het 'zwarte gat' en ook zien we twee Galaxy wolken. Ook hebben we nog het ruimtestation ISS langs zien komen. Na twee uur in de gierende koude wind te hebben staan fotograferen houden we het voor gezien en rijden terug naar de camping.

Muisstil komen we aan op de camping en kruipen in bed. We zijn ijskoud en worden niet echt warm. De fleece trui gaat maar weer aan net zoals een paar dikke sokken maar onder het dekbed en het extra fleecedekentje blijft het koud. Gelukkig slapen we wel wat maar koud is het gebleven.