9 december 2013

Na de camper nog even bijgevuld te hebben met water en de waste te hebben geloost vertrekken we rond een uur of 10 richting Rotorua.
De tomtom wijst ons de weg, maar het blijkt toch weer verder te zijn dan we eigenlijk dachten. We willen 2 dingen bezoeken vandaag, namelijk Waimangu en
Wai-o-tapu.

Rond een uur of 13:30 zijn we bij Waimangu. Dit is een - uiteraard - vulcanisch gebied waar een kokend meer te zien is. We besluiten niet de hele wandeling te gaan doen omdat je dan tot 17:00 uur bezig bent en de kaartverkoopster ook zegt dat 80% van de bezienswaardigheden op het eerste stuk liggen.
Dit stuk duurt ongeveer een uur lopen en dan kun je van daar af de bus terug pakken naar het visitors center, dus besluiten we dat te doen.
Het is een mooi gebied met inderdaad een kokend (al is het ongeveer 60 graden) meer waar de damp af slaat. Het is een mooie wandeling en we komen langs kleurrijke stroompjes met pruttelende warmwaterbronnen. Het stinkt hier natuurlijk vreselijk naar de rotte eieren maar dat mag de pret niet drukken. Op het punt waar we de track willen verlaten om de bus terug te pakken blijkt een prachtig blauw gekleurd meertje te liggen en we zijn hier helemaal alleen. Erg mooi! We lopen daarna snel naar de bus, anders moeten we 50 minuten wachten en daar hebben we geen zin in natuurlijk.

Bij de camper aangekomen besluiten we door te rijden naar Wai-o-tapu thermal wonderland, ook al wordt het wat later. We komen daar om 16 uur aan en krijgen te horen dat ze niet om 17 uur sluiten, maar 'iets later' omdat het zo mooi weer is. Nou, dat komt mooi uit! Even goed lopen we wel door, want het park dat vol zit met warmwaterbronnen en gele pruttelgaten van de sulfaat en gigantische kraters in de grond is toch best een eindje lopen.

Het is echt een prachtige plek met verschillende bezienswaardigheden. Een grote stroom van kalkhoudend water heeft bijvoorbeeld een prachtig terrasvormige stroom gemaakt en verschillende mineralen laten verschillende kleuren achter. Midden in een giftig en stinkend meertje zitten ook nog eens vogels te broeden. Het moet niet gekker worden hier. Het Champagne Lake en de daaromheen liggende gekleurde meertjes kleuren prachtig op als de zon ineens even doorbreekt. Staan wij even goed! Wow!

Om 17:15 uur hebben we de ronde gemaakt en bekijken we of we nog naar een Maori-show/eten kunnen. Dat blijkt kielekiele te worden omdat die om 18:30 uur begint en het zeker nog wel een uurtje rijden is vanuit Wai-o-tapu. Dat gaan we dus niet riskeren. Wel jammer, want dat was wel leuk geweest waarschijnlijk, maar dat gaan we dus overslaan. We besluiten vast richting Taupo te rijden en zoeken daar een Top10-camping.

Sonja kookt heerlijke nasi met bijzondere ingrediënten en we gaan nog even in het verwarmde zwembad liggen. Morgen weer een dag!