31 augustus 2015 / 1 september 2015

Vannacht goed geslapen op deze campsite. Obama komt vandaag naar Alaska voor een klimaattop, dus we hadden nog wel iets verwacht qua luchtverkeer met helikopters en zo, maar we hebben er niets van gemerkt.

We optbijten en pakken de tassen definitief in en na het weggeven van onze restjes (fles olijfolie, rollen wc papier etc etc) aan andere campergasten vertrekken we uiteindelijk pas om 10 uur naar de inleverlocatie van Cruise America. En we moeten ook nog propaangas tanken. Dus onderweg bij een tankstation gestopt waar groot 'Propane' aangekondigd werd, blijkt dat ze alleen flessen vervangen. Handig.

Dus maar doorgereden richting de inleverlocatie want daar zit in ieder geval een tankstation waar je wel propaangas kan tanken.

We moeten nog even wachten op andere klanten en dan worden we geholpen door de tankbediende. Knullig systeem waarvan de meter niet werkt. Maar we mogen 2 gallon afrekenen want dat zal het wel wezen. Bijzonder systeem.....!

Er staat nog een andere camper van Cruise America te wachten die ook nog moet tanken en terwijl die achteruit rijdt, knalt hij nog even tegen onze spiegel aan..... nee he... hebben wij dat? Gelukkig valt het mee maar lekker onverschillig vinden die amerikanen dit helemaal niet zo belangrijk. Maar ze geven wel aan dat als er schade gerekend gaat worden bij terugbrengen (zij brengen hun camper ook nu terug) dat ze die dan wel betalen. Dus toch wel netjes. Uiteindelijk moet de camperverhuurder er wel om lachen, dus het liep gelukkig goed af. Maar je zult het maar hebben op je laatste dag...

We krijgen de borg weer terug en de taxi brengt ons vervolgens naar de luchthaven. Daar kunnen we al vrij snel inchecken en zoeken we nog even of we een souvenir kunnen vinden, maar dat lukt niet dus kunnen we naar de business lounge van Alaska Air (wordt gedeeld met andere maatschappijen), want ja, we vliegen met Icelandair Economy Comfort dus daar moet je dan wel van genieten natuurlijk. De business lounge is niet zo uitgebreid met voorzieningen, maar je kunt er wel rustig zitten. Sonja werkt op de laptop de website teksten bij en Martin kan lekker even ingressen vanuit de luie stoel.

Het boarden van de vlucht naar IJsland verloopt prima, want we zijn als eersten het toestel in, zodat we goed de fototassen kwijt kunnen in de handbagagevakken. Zo heeft Economy Comfort ook weer zijn voordelen... als eerste naar binnen!

De vlucht naar IJsland vertrekt bijna op tijd om 15:30 uur en verloopt prima. Omdat het nacht wordt tijdens de vlucht hopen we nog op Noorderlicht boven Groenland/IJsland maar helaas wordt het niet echt goed donker, dus niet te zien.

De stewardess zei dat ze afgelopen week het voor het eerst weer gezien hadden dit seizoen want het moet goed donker worden. En ze zegt ook lachend, dat we het in het toestel ook kunnen zien, want in de binnenverlichting is heel mooi met ledverlichting geregeld dat het plafond verlicht wordt alsof het Noorderlicht zichtbaar is. We genieten van de comfort in de business class stoelen en Sonja kan een beetje slapen. Martin kijkt wat films en voor dat we het weten zijn we al weer in IJsland.

We moeten eerst door de douane natuurlijk want we komen nu Europa weer binnen en gaan dan naar de business lounge van Icelandair. Nou, die kennen we nog van de heenreis en die is mooi. We scoren even wat lekkernijen en iets te drinken en beseffen dan dat we eigenlijk helemaal niet zoveel tijd hebben, want het boarden van de vlucht naar Amsterdam is eigenlijk al best snel. Eeeeh.... eigenlijk nu al. Dus we pakken onze spullen weer en lopen naar de gate. Daar blijkt dat het boarden toch nog niet gestart is en staan we met heeeeel veeeeeel mensen (ook voor 2 andere vluchten bij 2 andere gates maar allemaal in dezelfde ruimte) te wachten. En dan mogen we de trap af naar beneden en over het platform naar het toestel lopen.

Helaas nu dit keer niet de businessclass stoelen, maar de 'normale' economy comfort oplossing (drie stoelen op een rij waarvan de middelste vervalt en als tafeltje dienst doet). We zitten aan weerszijden van het gangpad vlak bij de ingang/nooduitgang.

Flink beenruimte dus en een TV scherm dat onder je stoel verstopt zit. Even wennen, maar ook prima. We begrijpen nu ook dat de economy comfort eigenlijk standaard zo ingericht is en dat we alleen maar mazzel hebben als we op business class stoelen kunnen zitten als er namelijk niet veel businessclass stoelen verkocht worden. Dan schuift de grens tussen echte businessclass en economy comfort gewoon op naar voren. Nou, hebben we toch 3x mazzel gehad deze reis!

De vlucht vertrekt te laat en op Amsterdam staan Co en Lia al te wachten om ons op te halen. Altijd fijn! We rijden naar huis en drinken samen nog een bakkie koffie. Wakker blijven he, want dan ben je het snelste door de jetlag heen!

We gooien de was er in, doen boodschappen (in de supermarkt lopen en dan bedenken dat je 'vanmorgen' nog op de campsite in Anchorage rondliep... bizar) en ruimen de spullen op en laden de fotokaartjes op de PC.

Zo, dat was het dan weer! Een prachtige vakantie met de door ons tevoren gehoopte hoogtepunten van onder andere een zalmvissende beer is helemaal uitgekomen!

En met het motto 'je kunt niet vaak genoeg op vakantie gaan' gaan we eerst maar even bijkomen van deze en dan binnenkort maar eens denken over de volgende vakantie!