Donderdag 14 januari 2010 - Cano Negro

Vele soorten in Cano NegroNa een frisse nacht om 7 uur opgestaan, gedoucht en ontbijtje. Glaasje sap, 2 toastjes en scrambled eggs, met een paar bakken koffie later, vertrokken we om acht uur met de gids Alfonso voor een boottochtje om vogels en kaaimannen te spotten. Alfonso spreekt geen Engels en wij geen Spaans, maar met handen en voeten komen we er wel uit. We varen met een 2 persoonsbootje over het meertje achter het hotel en zien al gauw diverse vogels. Een grote Osprey zit boven het meer te kijken vanaf een hoge tak en diverse mooi gekleurde hoentjes zwemmen vlakbij rond. Het meer heeft een open verbinding met de rivier en we varen eerst een stuk stroomopwaarts. We zien diverse vogels, waaronder erg mooie kingfisher ijsvogels. Ook kaaimannen zijn hier volop aanwezig. Mooie foto's van gemaakt en een paar kleine filmpjes. Die zie je later wel een keer! Stroomafwaarts zien we een stel brulapen en nesten vol cormorants. Ook een dode koe in het water en wat komt daar op af? Juist, gieren! Teveel vogels gezien om op te noemen, we hebben vanavond de vogelkaart maar gekocht, want we onthouden het zelf ook niet meer. Nadat we om ongeveer 11:30 uur weer terug zijn bij het hotel pakken we de auto weer in, checken uit (maar $ 6 voor de drank bij diner..!) en gaan op weg naar La Fortuna.
Croc Kingfisher

Geen politiestops onderweg dit keer en we zijn rond lunchtijd weer in Muelle, waar we bij Las Iguanas (net over de brug) weer een heerlijke lunchstop maken. En terwijl we net bestellen komt er een toeristenbusje aan met vogelaars (grote lenzen, telescopen op statieven etcetera) en die rennen allemaal naar de brug. Blijkt dat we gisteren niet goed hebben opgelet, want Las Iguanas doet zijn naam echt eer aan, want het stikt van de leguanen op de bomen rondom het restaurant en om de brug. Het kan natuurlijk ook dat de leguanen zaten te schuilen voor de regen. Aangezien het eten toch net besteld is en nog wel even op zich laat wachten rent Sonja met de Nikon met de zoomlens erop naar buiten en ziet zelfs een parend stelletje leguanen. We eten onze lunch even op en gaan daarna nog samen even kijken. Ook nog even boodschappen gedaan bij de super net om de hoek. Beetje cola en water gehaald met wat koekjes voor onderweg. En dan hup, naar La Fortuna. Nog zo'n 25 kilometer.

Leguanen
We komen rond 16:00 uur in La Fortuna aan en moeten wel even zoeken naar het hotel. We hadden het hotel op de GPS niet goed kunnen vinden, dus we moeten nu vertrouwen op de reisbeschrijving van costaricaonline.nl en de van Internet gehaalde kaartjes die het hotel zelf heeft gemaakt.

Blijkt dat er een weg opgebroken is bij de supermarkt waar we links af moeten slaan, dus even de omweg gevraagd in ons beste Spaans en dat blijkt simpeler dan verwacht. Gewoon een blokje extra omrijden.

We melden ons na een hobbelig kuilen weggetje, waar de 4x4 nog net niet aan hoeft, bij het hotel. Dat is nogal een steil oprit dus ach, we hebben een 4x4 dus laten we het maar eens gebruiken. Was niet echt nodig, maar toch wel leuk. We krijgen een mooi huisje in het bos toegewezen en pakken ons boeltje weer uit voor de komende 2 dagen.

Een wandeling gemaakt achter het complex waar een mooi pad ons leidt langs een aantal terraria met dieren die we inderdaad niet onverwacht tegen willen komen (slangen, taratulas etc). Er is ook weer een vlindertuin dus daar nemen we ook een kijkje. Verder lopen we in een half uur het rondje door het regenwoud. Daarna even het dorp in om geld te pinnen en te eten. En laten we nou bij het restaurant Las Brasitas (lekker eten!) de man tegenkomen die op de heenreis van Schiphol naar Houston naast Martin in het vliegtuig zat?

Hij zou een paar dagen bij een Costaricaanse familie verblijven waar hij stage had gelopen jaren geleden en daarna zou zijn vriendin hem vergezellen op een vakantie. En die 2 kwamen we hier tegen. Toch wel leuk en even bijgekletst over het weer en waar je vooral wel en niet heen moet gaan. Daarna weer terug hobbel-de-bobbel naar het hotel en even internetten.

Morgen gaan we naar de waterval van La Fortuna en daarna naar het nationale park (als het goed weer is). De vulkaan Arenal laat zich nu in ieder geval niet zien want het is weer bewolkt en het regent een klein beetje. Misschien morgen wel? Het is hier in ieder geval alweer een stukje warmer, de thermometer stond op 24 graden.