Donderdag 21 januari 2010 – Samara

Vanmorgen ging om 06:30 uur de wekker want we hebben besloten om te gaan board surfen vandaag. Omdat het hoogtij rond 07:30 uur is moeten we er dus wel vroeg uit, want zonder golven van het tij kun je niet surfen. Dus snel ontbijten en dan insmeren met factor 50, want de zon brand hier volop.

Eerst krijgen we van instructeur Eric uitleg over de balans op de plank. Met welke voet je voorop staat op de plank bepaalt al veel en ook hoe je op moet staan vanuit buikligstand is best ingewikkeld, want het moet in een vloeiende beweging en ook nog redelijk snel, want anders lig je straks naast de plank in het water.

We krijgen een mooi strak O'Neill shirtje van de surfschool want er zit wax op de plank (anders glij je er zo vanaf) en die wax op je lijf gaat plakken en met zand lekker schuren. Dus zo een shirtje is wel handig. We moeten eerst op het strand een aantal keer op onze board droog oefenen en gaan daarna het water in. We worden door Eric afgeduwd terwijl we 'sprongklaar' liggen en achtervolgd worden door een golf. Als de golf je oppakt moet je gaan staan en dat lukt Martin na een paar keer er al snel afgevallen te zijn toch wel een paar keer. Sonja komt er uiteindelijk ook en rijdt een hele golf helemaal af naar het strand. Martin mag na een paar keer tot stand te zijn gekomen ook 'los' paddelen zodat je zelf snelheid maakt voor de golf uit, waarbij het een paar keer lukt om te gaan staan.Martin met de plank

Na een uurtje instructie stoppen we want het tij draait en de golven zijn weg. We douchen af in een holle boom op het strand, waarin een tuinslang met douchekop is gemonteerd. We zijn vanmiddag weer welkom bij hoog tij en dat gaan we natuurlijk doen, maar we gaan eerst terug naar het hotel en halen bij de bakker een lekker broodje. Dat hebben we wel verdiend!

Na een uurtje bijkomen besluiten we een eind te gaan rijden langs de kust zodat we ook nog andere stranden zien. In het boek van National Geographic staat dat er een erg luxe hotel Punta Islita op een rotspunt staat en we besluiten dat als reisdoel voor een bakkie koffie te kiezen. Om daar te komen gaan we 4x4 rijden en moeten we met de auto zelfs door een rivier heen. Wel gaaf hoor en dan heb je eindelijk echt iets aan het feit dat je een 4WD auto hebt gehuurd! De cappucino bij het hotel is heerlijk en de ananassap wordt gemaakt van een verse ananas die waarschijnlijk nog geplukt moest worden want het duurde wel even. Maar het is dan ook een superdeluxe hotel met een zwembad met een waanzinnig uitzicht over de rand van het bad.

Na de koffie rijdePalmenstrandn we dezelfde weg weer terug en maken we natuurlijk even een filmpje van de auto door de rivier. Een paar keer heen en weer dus, want anders kreeg Sonja natte voeten. En Martin vond het helemaal niet vervelend om een paar keer te klotsen over de grindbak met water. Errug leuk!

In het hotel kleden we ons om en gaan we terug naar het strand voor de middagsessie surfen. We zijn natuurlijk te vroeg want het is nog geen vloed dus we dutten wat onder een palmboom. Dan beginnen de golven te komen en we trekken het shirt weer aan en pakken de plank van vanmorgen. Het zijn flinke golven en het is moeilijker zonder instructeur om het juiste moment van de golf te kiezen en op tijd te gaan staan. Maar toch lukt het een paar keer en na een paar uur (...!) zijn we wel afgepeigerd en vertrekken we weer naar het hotel. Morgenochtend mogen we ook nog gebruik maken van de plank en shirt, dus we gaan morgenochtend gewoon weer natuurlijk!

We douchen de wax zo goed mogelijk van onze benen en dineren weer heerlijk bij ons hotel Giada aan het begin van de hoofdstraat van Samara.