Dinsdag 26 januari 2010 Tortuga

Zoals jullie gemerkt hebben, hebben we dus een internetspot kunnen vinden. Deze vonden we bij restaurant Citrus in het dorpje Ojochol, waar we onder het genot van een koel drankje alles hebben kunnen uploaden. 's Avonds hebben we hier nog uitstekend gegeten, het was echt het lekkerste wat we tot nu toe in de hele vakantie hebben gegeten. Volgens ons niet echt Costaricaans maar het was heerlijk. Dit restaurant ligt in het dorpje Ojochol hier aan de overkant. Je gaat het dorp in en dan direct links en dan is het vrijwel meteen aan je rechterhand. Na een uitgebreid diner zijn we weer terug gegaan naar onze kamer. Airco aan wat lezen en vroeg gaan slapen want morgen gaat weer vroeg de wekker. 's Nachts werden we nog wakker van regen uit de airco. Het bed een stuk verschoven zodat de druppels niet meer op ons voorhoofd vielen. De volgende dag bleek dit te komen omdat we de airco en de fan aan hadden staan. Dat blijkt niet samen te gaan, er vormt zich dan ijs in de airco wat weer gaat smelten vandaar.

De volgende dag ging alweer vroeg de wekker. Alle spullen bij elkaar gezocht want we gaan vandaag de zee op. Een licht ontbijtje want je weet het maar nooit met al die golven. We willen wel vissen zien maar ze niet voeren. Van anderen hoorden we dat we met een klein bootje gingen, dus we hebben de spiegelreflex camera maar thuis gelaten (achteraf had het wel gekund). Om half negen waren we aangekomen bij Dolphin Tours wat vlakbij Uvita hiervandaan 15 km Noorderlijker ligt. De schoenen en de grote handdoeken maar in de auto gelaten want we gaan niet zonnen op een strand (kan niet eens want we zouden levend verbranden ;-)).

Door het water heen klommen we op de boot. Er waren twee jongens die de tour leidden, achteraf was er een van hier zelf op vakantie. Maar eigenlijk hadden we er helemaal niets aan. Ja ze bestuurden de boot. Ze zaten maar de hele tijd met hun mobieltjes te bellen, was zeker gratis op zee. We gingen eerst Noorderlijker richting Dominical daar zouden walvissen zitten (het is nu het seizoen). De Humpbackwhales (bultrugwalvissen) hebben net jongen gekregen en dan blijven ze hier in het warme water een beetje rondhangen.Bultrugwalvis

We dobberden al een tijdje rond en steeds werden we weer voor de gek gehouden door een rots die we voor walvis aanzagen. Maar plotseling ja hoor, 4 walvissen die al golvend door het water gingen. Je zag steeds het hele kleine rugvinnetje en een deel van de rug boven komen. En na een minuut namen ze met een zwaai van de staartvin afscheid en doken weer naar de diepte. Je blijft dan rondkijken of ze weer boven water komen natuurlijk. We hadden mazzel dat ze een klein (toch altijd goed voor zeven meter) kalf bij zich hadden want die kunnen maar max. 10 min onderwater blijven (volwassen bultruggen wel 40 minuten) want inderdaad ze doken plotseling weer op. Dit keer waren we er een stuk dichterbij dus we hebben een mooi filmpje kunnen maken. Ook verschillende fotos die ook nog redelijk gelukt zijn. We zagen ze ook nog voor een derde keer boven komen. Nou dat was toch echt heel mooi.

Staart van een humpbackwhaleHierna voeren we weer Zuidelijk waar we bij een rotseilandje konden snorkelen. We doken van de boot af en kijken maar. Helaas was er niets te zien. Het was veels te troebel door de sterke stroming om het eiland. We hebben een grote paarse vis (papagaaivis) gezien en dat was het. Ondanks dat het water warm was, koelden we wel lekker af. Weer aan boord voeren we richting de rotsige kust waar we door een tunnel (ontstaan door het water) voeren met de boot. Ach ja, het hoort erbij, leuk hoor. Nog een mooi zicht op een prachtig wit palmenstrand en we voeren weer terug naar waar we vandaan kwamen.

De boot voer een heel eind door de branding maar het laatste stuk liet hij de boot al achteruit surfend het strand opglijden. We stapten weer uit in het water en kwamen weer droog op het strand. Doordat er een kleine zandbank lag voor het strand lag er nog een klein laagje (6 cm) zeewater. Dit water was gewoon heet, niet te geloven. Zo heet als dit water was, hebben we nog geen douche gehad deze vakantie.

OrbspiderWe rijden weer terug naar het hotel waar we het zoute water van ons afdouchen en eten een hamburger bij de receptie. Sonja gaat een rondje lopen over terrein met het fototoestel en maakt mooie foto's van bloemen en vooral spinnen. De Orb-spiders zijn er in verschillende kleuren geel, blauw en groen dus ze moeten allemaal vastgelegd worden. Martin leest lekker een boekje en komt erachter dat de airco het nu helemaal niet meer doet. De schoonmaaksters hadden er al een handdoek ondergelegd die dan ook al zeiknat isPrachtige zonsondergang. Bij navraag blijkt het niet werken ervan te komen doordat de airco en fan beiden aanstaan. Dus de fan uit en airco aan. Het blijft nog flink druppelen maar de airco doet het wel weer. Vanavond gaan we weer eten bij restaurant Citrus en Sonja gaat nog een duik in het zwembad nemen.