5 juni 2022 naar Camp Spik

Vanochtend voor het laatst genoten van het prachtige uitzicht hier.

20220605_062341

We hebben heerlijk in het zonnetje ontbeten. We rijden door het prachtige gebied van Velika Planina. De weg is smal maar gelukkig te doen. Behalve racefietsers komen we niet veel verkeer tegen. We zien in de verte een prachtig kerkje boven op een heuvel liggen. Zoals zo vele hier in Slovenië. Blijkt dat we er later langs slingeren dus maar even uitstappen. Het is de kerk sc. Ahac. Kalise.

20220605_103606

Als we later door het dal rijden zien we hetzelfde kerk nog prijken in de heuvels. Via de grote weg zijn we snel op de plaats van bestemming Kamp Spik in Godz Matuljek. Het is een grotere camping maar ook hier is het zoek maar een plekje. We vinden een prachtig plekje tussen de hoge dennenbomen. En tussen de bomen door hebben we een prachtig uitzicht op de hoge bergen van Triglav N.P.

Het is nog vroeg in de middag dus we gaan wandelen naar de Martuljek Slap. We kunnen vanaf de camping hier naar toe lopen dus dat is makkelijk. We steken de rivier Sava Dolinka over en daar begint eigenlijk ook al de wandeling. Eerst wandel je door het bos vervolgens kom je in de kloof. Het is prachtig hier. Het heldere blauwe water van de Marteljuk rivier stroomt hier ook weer langs de keien. Dan komen we aan bij een brug waar je een mooi uitzicht hebt op de Spodnji Martuljkov Slap. Het is een mooie getrapte waterval van 60 meter hoog. Uiteraard nemen we ruim de tijd om foto's te kunnen maken. Sonja vindt nog een geocache achter een paar stenen.

20220605-_DSC8199   20220605-_DSC4429   20220605-_DSC8259

We lopen verder wat niet altijd even gemakkelijk gaat. Het is niet echt een simpel pad maar met wat klauteren en soms op handen en voeten kom je ook boven. We vervolgen ons pad naar een berghut Brunarica Pri Ingotu die aan een open veld schijnt te liggen met een prachtig uitzicht. Nou dat klopt. We kijken of we hier wat typisch Sloveens kunnen eten. Helaas de laatste dumplings zijn net verkocht maar ze heeft nog wel een yoghurt. Nou doe dat maar. Het is erg zuur maar gelukkig heeft Sonja in haar fototas nog een blister met honing bewaard en met dat erdoor is het wel te eten. Aan het einde van het veld staat nog een klein kapelletje (Finžgarjeva kapela). Toch grappig zover van de bewoonde wereld en dan een kapelletje. Verderop is nog een waterval en we twijfelen of we daar ook nog heen lopen. We besluiten het niet te doen we moeten nog terug en het is al laat.

20220605-_DSC8295

20220605-_DSC8307   20220605-_DSC8279

Via een breed pad door het bos lopen we weer terug richting de camping. Als we terug zijn in het dorp besluiten we te kijken of er een pizzeria in het dorp zit. En we hebben mazzel op een 10 minuten lopen zit er één. En laten ze nog plaats hebben ook. Gostilna Pizzeria Jozica is echt goed. Een heerlijke Caesar salad en de pizza is voortreffelijk. Kan er nog een toetje bij. Eens kijken op advies van de ober nemen we Prekmurska Gibanica een Sloveense specialiteit. Het is filodeeg in laagjes opgebouwd met appel, walnoten, maanzaad, kaas, room. Een grote calorieën bom wat je niet elke dag moet eten. Maar het is heerlijk. Na het eten lopen we rustig terug naar de camping.

6 juni 2022 Kranjska Gora, Jasna lake en Zelenci

Vandaag fietsen we naar Kranjska Gora een wat toeristisch plaatsje verderop. Kranjska Gora ligt aan het begin van Vrsic pas waar we onze Slovenië trip begonnen. Er loopt een prachtig fietspad door de weilanden en dorpjes. En steeds het prachtige uitzicht op de bergen. En het weer is ons vandaag ook weer goed gezind. Een heerlijk zonnetje en op de fiets is het prima te doen. In Kranjska gaan we op zoek naar Jasna Lake hiervoor moeten we een stukje steil omhoog met de fiets. Het is dan ook het begin van de Vrsic pass. Het ligt niet ver maar de benen worden wel even aangesproken. Toen we hier reden met de camper konden we nergens stoppen dus zijn we er aan voorbij gereden.

Jasna Lake ligt er prachtig bij. En de het standbeeld van de berggeit moet natuurlijk wel even op de foto. Het is een schitterende plek met de spiegelende bergen in het meer.

20220606-_DSC8344   20220606-_DSC8362

We suizen de weg weer af naar Kranjska Gora en vervolgen onze weg over het fietspad naar Naravni rezervat Zelenci. Ook hier waren we de vorige keer al voorbij voordat we het wisten dus nu maar op de fiets. Helaas brengt het fietspad ons niet bij de ingang. We proberen nog een wandelpad maar helaas afgesloten. Dus doorrijden naar het volgende plaatsje en dan maar via de autoweg want de hoofdingang ligt daar. Het blijkt een wandelpad naar een mooi meertje met uitkijktoren te zijn. Iets kleiner dan we verwacht hadden maar zeker wel mooi. Glashelder water en een mooi panorama dat weerspiegelt in het gladde oppervlak. Het water heeft hier wel veel verschillende kleuren wat natuurlijk door de bodem van het kraakheldere meertje komt.

20220606-_DSC4461-Pano

We lopen terug naar de ingang en pakken de fietsen weer. Nu is het lekker makkelijk fietsen want we zijn via een 'vals plat' hierheen geklommen dus nu heerlijk relaxt rijden.

In Kransja Gora doen we de boodschappen en fietsen naar de camping. We hangen de parachutestof-hangmat op tussen de bomen en lezen een boekje, drinken wat en vieren vakantie.

7 juni 2022 vertrek

Vandaag de laatste dag in Slovenië. Aan alles komt een einde. We gaan eerst nog naar Slap Pericnik. Met de camper rijden we over de weg die steeds smaller wordt. Het asfalt wordt gravel. Inmiddels hopen we dat er geen andere camper ons tegemoet komt want dat gaat echt een probleem worden. Dan zien we verderop een grote shovel die bezig is het gravel aan te stampen. Oeps nu kunnen we echt niet verder. We besluiten te keren. Sonja uitstappen op zoek naar een plek waar het net iets breder is. Martin moet wel behoorlijk wat steken en telkens op de aanwijzingen van Sonja. Als we precies overdwars staan zien we dat wel precies 50 cm hebben om te steken. Met de fietsen achterop die steeds in een dode boom belanden maar met beleid komt het goed en zijn we gekeerd. We rijden net een minuutje komt er een grote zandwagen aangereden. Hoe gaan we dit regelen. In zijn achteruit een stukje terug was de weg net iets breder. En gelukt. Nu hopen dat er geen verkeer meer aankomt. Dan maar geen waterval. Dus waar gaan we heen?

Sonja is van de kaarten en de route en bedenkt; hé we kunnen ook naar Wenen rijden. Een mooie stad, we zijn er nog nooit geweest, ligt 'bijna' op de route. Het weer is niet zo best en door vele regenbuien rijden we naar Wenen. In Wenen is een grote camperplaats die vlakbij een metro station ligt waarmee je zo de stad in zoeft. Klinkt goed.

Onderweg kijkt Sonja of er misschien ergens in Wenen nog een concert is vanavond dat zou dan toch wel bijzonder zijn. En ja, er is een concert op Kasteel Schönbrunn. Nou eerst maar in Wenen aankomen, een plek voor de camper vinden en dan kijken of het concert gaat lukken.

Om half vier rijden we de camperplaats Wenen op. Met een zoek maar een plekje waarbij je fijn voelt parkeren we de camper. De aanwezigheid van een agent geeft dan weer een 'veilig' gevoel zo midden in de stad. We bellen met Schönbrunn want via de website kunnen we voor vandaag geen kaarten meer bestellen. Ze moet het even navragen maar zal dan terugbellen. Ondertussen kleden we ons om want het is niet echt warm meer. En als we vanavond naar een concert gaan moeten we toch iets 'knaps' aan. Ze belt terug en we hebben kaarten. We moeten deze wel voor vijf uur ophalen op het kantoor. Nou dat gaat lukken.

Hup de metro in (met de kaartjes die we van de buurman op de camperplaats kregen) en tickets ophalen. Als we uit de metro stappen miezert het, dat is niet fijn. Op zoek naar het ticket kantoor. Het staat niet helemaal lekker aangegeven en we lopen eerst naar de ingang van Schönbrunn maar daar weten ze van niets. Blijkt dat we weer een stuk terug moeten lopen. Maar dan hebben we de tickets dus dat is geregeld. Nu op zoek naar een plek waar we wat kunnen drinken en droog kunnen zitten. Het plenst ondertussen behoorlijk dus dat is niet fijn. In dit gedeelte van Wenen zijn maar weinig terrassen en zo dus het wordt even zoeken wat niet fijn is als het veel regent. We belanden uiteindelijk bij een pizzeria waar ze een warme koffie en thee voor ons hebben.

20220607-_DSC4502

Nu we hoeven echt niet te eten want het concert is inclusief diner in Schönbrunn. We lopen weer terug naar Schönbrunn naar het meeting point. We zijn inmiddels al helemaal zeiknat geregend maar dat mag de pret niet drukken.

Met een toeristentreintje worden we naar een Tiroler Garten Stube gebracht. Hmm. We hadden ons toch iets andere voorgesteld bij een diner op Slot Schönbrunn. Het eten wordt met weinig enthousiasme op tafel gezet en we beginnen met een rundvleessoepje vooraf. Weinig rundvlees te bekennen, hij zal er wel naast hebben gelegen. Zodra je je lepel neerlegt wordt het al weggehaald en met een minuut stond het hoofdgerecht al op tafel. Tafelspitz, het lievelingsgerecht van Franz Joseph, gekookt rundvlees op een soepje van spinazie a la creme met gebakken aardappeltjes en appelmoes. Het viel allemaal een beetje tegen. Dan met het treintje naar de Oranjerie waar het concert zal plaatsvinden. Daar nog even haarfijn uitgelegd aan de suppoost dat wij onze fototas echt niet in de garderobe gaan neerleggen. We wijzen hem op verschillende andere mensen met een ietwat groot uitgevallen handtas en hij begrijpt dat hij bij ons niet verder komt en het maar zo laat.

Het concert is een aaneenschakeling van bekende melodieën van Mozart voor de pauze en na de pauze muziek van Strauss. Het orkest is een klein kamerorkest bezetting en ze spelen best goed. Met twee zangers erbij die ook hun best doen om de toeristen een leuke avond te bezorgen.

8 juni 2022 Wenen

We hebben de wekker op tijd gezet want we hebben niet veel tijd om in Wenen rond te lopen. Een snelle douche en een bakje yoghurt. En zo zitten we om acht uur in de metro de stad in. We stappen uit bij Stephansplatz. Hier staat de grote kathedraal waar we uiteraard even een blik in werpen. Het is een mega grote kerk met een idem dito orgel boven de ingang. Buiten lopen we er een rondje omheen.

20220608-_DSC4530   20220608-_DSC4534

20220608-_DSC4550   20220608-_DSC4557

Er staan hier verder allemaal prachtige statige panden. Op een bordje staat Mozarthuis dus dat maar even gevolgd. Het valt bijna niet op want het is maar een simpel huis. In het Burgpark even op zoek naar het standbeeld van Mozart want ook dat moet je natuurlijk wel gezien hebben.

20220608-_DSC4624   20220608-_DSC4639

Er lopen nog een drietal bereden Lipizaner paarden in het park rond. Ook grappig om even te zien.

20220608-_DSC4579   20220608-_DSC4608

We lopen verder over de Ringstrasse, dit is de straat in Wenen waar alle beroemde gebouwen aanliggen. Het is alleen behoorlijk zoeken want de Ringstrasse blijkt uit allemaal verschillende straatnamen te bestaan.

20220608-_DSC4657   20220608-_DSC4677

Zo slenteren we door de stad waar nu een lekker zonnetje schijnt. Wat een verschil met gisterenavond toen we in een giga regenbui liepen. Bij een konditorei stoppen we even voor koffie/thee met Sachertorte uiteraard. Als je in Wenen/Oostenrijk bent moet je natuurlijk wel Sachertorte eten en dat met een uitzicht op het Operahuis. We lopen nog even langs de Muziekverein maar dat is gesloten dan maar terug naar de camper.

En zo rijden we even voor twaalf uur Wenen uit. We moeten wel want ons tolvignet voor Oostenrijk is alleen vandaag nog geldig. Het is erg druk op de weg het lijkt wel of al het vrachtverkeer juist vandaag onderweg is. We staan regelmatig stil waarbij google maps ons dan langs een sluipweg probeert te sturen. Echter als er dan op het landweggetje staat dat verkeer zwaarder dan 3 ton de weg niet kan vervolgen keren we maar weer om en sluiten weer aan in de rij. We hebben er niets aan om in één of ander dorpje vast te komen staan.

Ons beoogde eindpunt van vandaag hebben we 100 kilometer meer naar voren moeten halen vanwege de drukte op de weg. Om zeven uur rijden we camping Pielenhofen op net voorbij Regensburg. Hier komen we op een mooi plekje vlakbij de rivier te staan.

Tijdens het inchecken zagen we dat ze hier een restaurant hebben. In de recensies hadden we al gelezen dat je hier prima kon eten. Dat gaan we dan ook doen. We bestellen beiden een snitzel. De een een snitzel stroganof en de ander een Jäger snitzel. Geen verkeerde keuze de snitzel is heerlijk en de patatjes erbij zijn goed doorbakken.

9 juni 2022 terug naar Nederland

Om half tien weggereden uit Pielenhofen op weg naar Nederland. Het is nog een behoorlijk eind tuffen maar na verschillende rustpauzes komen we om half acht aan op camping De Boersberg vlakbij kasteel Doorwerth. Na het eten de fiets gepakt en een rondje gefietst naar het kasteel.

20220609-_DSC8455

Het kasteel ligt er prachtig bij. Herbouwd na de tweede Wereldoorlog waarin het een ruïne werd. Arnhem en Oosterbeek zijn hier tenslotte vlakbij en er is hier hard gevochten. Maar het kasteel is helemaal hersteld zoals het er in de 17e eeuw uitzag.

Dan weer terugfietsen naar de camping. Dat is nog een behoorlijke klim want de Boersberg blijkt nog een flinke berg te zijn. In het bos lijkt het nog even of de beukenblaadjes in de brand staan met het ondergaande zonnetje. Een bijzonder gezicht.

20220609-_DSC8482   20220609-_DSC4685

10 juni 2022 weer thuis

Het is droog vanochtend dus we gaan nog een rondje fietsen. Er is hier een pontjes route waarbij je 2x de Rijn oversteekt en verder langs de Rijn fietst. We komen langs historische plekken van Operatie Market Garden en vinden nog een geocache bij een herdenkingsmonument. Na 30 km zijn we weer terug op de camping waar we de fietsen opladen en vertrekken.

En zo staan we om drie uur weer thuis. Alles uitladen en de camper schoonmaken. We nemen contact op met de verhuurder en als we rond vijf uur er kunnen zijn kunnen we de camper ook vandaag al inleveren. Daar gaan we voor dat scheelt morgen ochtend dan weer een ritje voor ons en staat de camper niet een nacht op ons pad.