Zaterdag 8 Augustus Libellenjacht

We worden vanzelf wakker en hebben vanwege de muggen ook niet best geslapen...en moeten natuurlijk de campersite bij de boer verlaten.
Dus we ruimen op, eten een broodje en vertrekken richting de zuidwesthoek van Friesland, waar een mooi natuurgebiedje waar libellen schijnen te zitten. Wyldemerk.
We zoeken een parkeerplaats en vinden een mooi plekje nabij sportvelden in Oudemirdum. De fietsen afladen, de fietstassen gevuld en de Google maps aan en we vertrekken naar een fietspad om het meertje. Martin is hier in de buurt vroeger met een valk met vaarboom wel doorheen geboomd bij weinig wind met 'zeilcursus' vanuit de Fluessen onderlangs naar Sloten . De sloot 'de Luts' kwam ook regelmatig langs.

Na een warm tochtje fietsen komen we bij een bordje 'libellenreservaat' waarvoor Sonja de camera met macrolens pakt. Martin gaat even op een handdoek in de schaduw liggen.
Dan besluiten we toch nog iets verder het land in te fietsen en wat blijkt... het bordje gaf inderdaad de richting aan. We waren er nog lang niet....
Dus nu zijn we wel bij het libellenreservaat en wat een prachtig plekje is het hier. Helemaal niemand (ook niet zo gek met die hitte) en een kleine wandeltocht langs poeltjes.

Sonja schiet een paar mooie plaatjes van diverse soorten libelles of waterjuffers.

Wat zijn het eigenlijk? Nou van die zweefbeesten met mooie kleuren en grote doorzichtige vleugels.

20200808_DSC9814

20200808_DSC9823

20200808_DSC9845

20200808_DSC9867

We lopen de route nog even verder en zien een ijsvogel wegschieten en blijven even zitten om te zien of die terugkomt. Nee natuurlijk dus we lopen weer door.
En flits, piep, piep daar flitst de ijsvogel weer langs maar die zien we niet meer terug.

We fietsen terug naar het dorp en laten Sonja's fiets nog even nakijken bij de plaatselijke fietsenmaker. Die geeft aan dat er wel doorgefietst kan worden, maar wel voorzichtig met voor-rem....
Mooi, dat scheelt weer een beetje zorg.

De fietsen gaan weer op de camper en we rijden naar Leeuwarden naar de camping 'de Kleine Wielen'. Een grote familiecamping met een serie vaste plekken (stacaravans) en een eiland met grote velden. We staan op het veld waar vandaag nog muziek komt. Schijnt hier iedere zaterdag te zijn, maar ach, dat overleven we wel. Nou,.... als ze zo vals zingen zoals het om 4 uur begint.... nou... dan hebben we de doppen wel nodig. We gaan eerst daarom nog maar even op de fiets naar de Appie Heijn in Hurdegaryp. Want er moet toch gekookt worden natuurlijk. Onderweg nog een koppel ooievaars gespot in het veld. Ja, op een been. En waarom? Precies! Terug bij de camping kookt Sonja een lekker potje pasta met pesto. Lekker zweten in de keuken in de camper hoor! We genieten (ahum) ondertussen van de muziek maar gelukkig is het om 22 uur over en snel daarna stil. We gaan slapen. Maar nu met stroom in de camper, dus de meegenomen tafelventilator kan aan. En dat is wel lekker met die hitte.

Zondag 9 Augustus Grote Wielen en het grote niets doen

Omdat we 's morgens toch al redelijk op tijd wakker zijn besluiten we voor het ophalen van de broodjes bij de receptie even naar de grote wielen te gaan.
Een natuurgebied aan de overkant van de provinciale weg vlak bij de camping. Misschien een mooie stukje om even te kijken.
Het is bloedheet al om 9.30 uur maar we gaan toch op pad. We parkeren de fietsen bij het hek van het natuurgebied, klimmen er over en lopen het pad op.

Al snel worden we overvallen door hordes muggen, horzels en andere vliegbeesten. Sonja's kuiten zitten direct vol met prikkers en haar handen slaan rood uit van het bloed...
Het lijkt er wel op dat we sinds een tijdje weer voer voor deze fijne prikbeesten zijn.
Dus dit wordt geen feest en na even op een heuveltje in de lichte wind te hebben gestaan en waar de prikbeesten even minder waren, toch maar terug omgekeerd.
We pakken de fietsen weer en besluiten dan maar eerst naar de broodjes op te halen bij de receptie. We zien een mooie fietsroute om de kleine wielen en besluiten die te fietsen.
We zijn nu toch op pad.

We fietsen een mooi pad en komen langs een grote 18 holes golfbaan. Prachtig terrein en we kijken even hoe drie dames de laatste paar slagen bij een hole afronden. Ze waren helemaal van slag...
We fietsen door en komen via een prachtig aangelegd park weer terug bij de provinciale weg en volgen die tenslotte naar de camping. Eindelijk ons 'verse' broodje opeten en voor de rest .... niets!
Gewoon lekker bij de camper gezeten in de schaduw. Potje regenwormen en oh ja, nog wel even in de sloot gesprongen, want afkoelen was toch wel prettig.
Een lekker maaltje broccoli en de afwas en vervolgens een warm bakkie.

Nou, we dag was mooi. Morgen naar Nationaal Park de Alde Feanen. Dat schijnt prachtig te zijn om te fietsen. Pontjes route en zo.

Maandag 10 augustus NP Alde Faenen

Vanmorgen om 7 uur de wekker, want we willen de ergste hitte een beetje ontlopen.
We eten snel een broodje en vertrekken. De fietsen zaten gisteravond al op de camper dus we zijn snel weg.
We komen bij Earnewald en parkeren de camper bij het bezoekerscentrum.
Hup fietsen eraf, nog even goed insmeren met factor 50 en dan hup.
Blijken we een prima timing te hebben want we staan om 09:55 uur bij het eerste pontje, wat pas als eerste afvaart 10 uur heeft. Nou, mazzel dus.

We fietsen met nog een paar mensen dezelfde route en Martin heeft de route op zijn telefoon met navigatie instructies aan.
Dus 'Truus' vertelt steeds naar welk volgende fietsknooppunt we moeten fietsen.
Dat gaat goed maar ook al snel mis, want opeens blijkt een pontje uit de vaart te zijn vanwege corona.
Nou, dat is dan ook fijn...... dat hadden ze wel op de website kunnen zetten van het NP bij de fietsroute.

We fietsen nu een extra flink stuk om, waarna we uiteindelijk toch wel weer verder de route kunnen vervolgen.
Dat dit een Nationaal Park is snappen we niet echt goed. Of de fietsroute is niet echt door mooie gedeelten.
Want veel is gewoon langs de weilanden en dat is prima, maar wat is hiet NP aan?
We denken dat met de boot het een heel andere ervaring moet zijn, want er zijn hier veel waterwegen, slootjes en kanalen.
We steken het prinses Margrietkanaal over wat een druk bevaren kanaal is met beroepsvaart.

Na een flink eind komen we in Grou. Mooi dorpje en gelukkig een bakker en een supermarkt.
We kopen echte oranjekoek bij de bakker en 2 flessen vruchtensap bij de supermarkt en fietsen weer even door, op zoek naar een mooi schaduwplekje.
Nar een volgend pontje komen we op een mooi grasveldje met bomen en eten heerlijk de oranjekoek op. Dat is genieten.

2020081020200810_122802.jpg  2020081020200810_125208.jpg

Dan nog even door de weilanden met een houten kont door naar de camper en weer terug naar de camping.
We zitten nog even lekker achter de camper in de schaduw, beetje chips voor het aanvullen van het zout en duiken nog even in de sloot.
Lekker even de zonnebrand er vervolgens afdouchen en Sonja maakt weer lekker eten. Couscous vandaag. Heerlijk!

Morgen richting Winterswijk, naar Camping Cara Mia . Een theatervoorstelling gemaakt door Jasper Korving en Els Damen met vele vrijwilligers.
En veel bekenden uit de steengroeve waar we inmiddels 2 keer hebben meegedaan. Dus we hebben een plekje op de camping waar deze voorstelling gespeeld wordt.
Morgen dus naar Winterswijk.