9 maart 2024

Na de fantastische show die Lady Aurora ons gisterenavond gaf, brak vandaag onze laatste dag aan op de Lofoten.

Voor vanavond hebben we nog een overnachting in de buurt van het vliegveld dus we kunnen de hele dag rustig aan doen en onderweg nog genieten van het landschap. Alles weer in de auto en we kunnen op pad.

Toch nog maar even de Lofoten Kathedraal, ook wel Vågan Church, op de foto gezet. Deze kerk uit 1898 met 1200 zitplaatsen is de grootste kerk van Noord Noorwegen en één van de grootste houten kerken van het land. De kerk staat in het plaatsje Kabelvåg (Kjerkvågen), de oude hoofdstad van de Lofoten. De kerk is vanuit zee al goed te zien.

20240309_114636

We stoppen eerst bij de haven van Sildpollen. Op de kaart hadden we gezien dat er hier aan de kust een scheepswrak ligt van een oud vikingsschip. Vanaf de weg kan je er lastig bijkomen maar waarschijnlijk kunnen we met de telelens ver genoeg inzomen zodat we het scheepje evengoed op de foto kunnen zetten.

20240309_143425_DSC1020

Het is weer stralend mooi weer met geen zuchtje wind. Prachtige weerspiegelingen weer in het water.

20240309_140352_DSC1010

Hoe Noorderlijker we komen hoe meer wolken er aan de lucht verschijnen. We stoppen ook weer bij de Austerstraumen bru.

20240309_161554__DSC0856

Op de heenweg hier prachtige weerspiegelingen. Nu wat minder maar wel een prachtige bewolkte lucht waar de laagstaande zon nog net onderdoor en doorheen schijnt.

20240309_161800__DSC0862

Dan aan de kant van de weg een aantal rendieren dus stoppen wat hier gelukkig net kon.

20240309_173626_DSC1090

Jammer dat er ook net een paar Italianen zijn gestopt die de dieren wegjagen door hun drukke gejoel en geren.

20240309_173747_DSC1107

Dan komen we aan bij onze laatste overnachtingsplek. Helaas niet de kamer zoals de plaatjes ons vooraf hadden beloofd dus behoorlijk teleurgesteld. Het diner wat we er bij geboekt hadden viel ook wat tegen Chili con Carne en vissoep. Wie bedenkt het. Helaas is het eerstvolgende plaatsje een behoorlijk eind rijden dus we doen het er maar mee.

De Aurora app begint weer te piepen dus we proberen nog wat foto's te maken maar het is teveel bewolkt dus helaas.

20240309_204913__DSC0880

Dan maar op tijd gaan slapen ook goed.

10 maart 2024

Na een goed ontbijt stoppen we alles weer in de tassen en klaar voor vertrek naar de luchthaven. Het is nog een half uurtje rijden. We leveren de auto in en de bagage ook weer door gelabeld naar Amsterdam. En dan is het wachten. Op de luchthaven mag je niet fotograferen omdat het tevens een militair vliegveld is. En er is ook een grote NAVO oefening hier op de Lofoten. Gisteren zagen we de F35's nog overvliegen en hier zien we een F35 straaljager in de hangar staan. Deze mooi kunnen bekijken met de verrekijker. Hadden ze waarschijnlijk gezien want plots ging de hangar dicht. Jammer dat de F35 niet ging vliegen want dat zou toch wel indrukwekkend zijn geweest.

Helaas hebben we behoorlijke vertraging ruim anderhalf uur. Dat wordt nog wat straks op Oslo waar we oorspronkelijk twee uur overstap tijd hebben.

20240310_142942

Het was rennen maar we hebben het gered. Het moment van landen uit Evernes was exact de boarding tijd voor de vlucht naar Amsterdam. Dus wij rennen over Oslo airport want helaas we moesten naar het andere einde van het vliegveld. We konden direct doorrennen het vliegtuig in. Nu nog hopen dat de bagage het ook gered heeft. Het duurde nog even voordat we echt vertrokken want het vliegtuig moest eerst nog door de de-icing wasstraat.

En ja hoor na een voorspoedige vlucht kwamen we aan op Schiphol en ook kwam de bagage. Eind goed al goed met de bus naar P3 en naar de auto en terug naar huis.