8 maart 2019

Terug naar Keflavik

Vannacht goed geslapen dat is maar goed ook want we hebben veel kilometers te rijden vandaag. Om half tien zit alles weer in de auto en vertrekken we. Het is helder weer dus dat rijdt prima. Soms is de weg helemaal schoon maar dat wisselt af met hele stukken waar de sneeuw behoorlijk is platgereden tot ijsplaten. Door het heldere weer kunnen we weer lekker ver kijken. En we stoppen nog even bij een parkeerplaats omdat er van die mooie dunne wolken tussen de bergen hangen die zorgen voor een mooi laagjes effect met het laagstaande zonnetje.

20190308_09435300

Ook stoppen we nog even bij een mooi stukje rivier. Hier waren we op de heenweg ook gestopt maar met de sneeuw erbij is het toch wel een prachtig plaatje. De rivier heeft hier een aantal kleine vervalletjes (watervalletjes) waardoor je mooie foto's kunt maken met lange sluitertijden.

20190308_11383910_DSC3291  20190308_11482680_DSC3312

Het is nog lastig want het waait echt wel hard dus het statief maar niet te hoog zetten en goed stabiel houden. Het is wel even uitzoeken hoe het ook al weer ging met het 10 stops filter. Maar eerst scherpstellen dan op manueel focus zetten en de 10 stops erop schroeven en klikken maar tot je de juiste belichting weer hebt. Leuke effecten krijg je daarmee. Het water wordt een melkachtige waas en als het te wit wordt kan je je ISO weer wat hoger zetten zodat de sluitertijd weer wat korter kan. Zo hebben we een half uurtje gespeeld tot het begon te sneeuwen.

20190308_12095400

De auto weer in want we moeten nog een eind. Na 10 minuten rijden we door een hele witte wereld. Hier is ook weer heel veel sneeuw gevallen zo te zien. De weg is soms helemaal wit en doordat de sneeuw door de wind weer over de weg stuift is het soms lastig om te zien waar de weg is. We rijden van paaltje naar paaltje. De gele paaltjes staan langs de weg om de 25 meter uit elkaar en soms zie je niet eens het volgende paaltje. Als het dan weer opdoemt weten we dat we nog op de weg zitten.

20190308_12383600

Dan komen we in Vik waar we bij een benzine station even stoppen. Zo even relaxen en de ogen wat anders laten zien dan de witte wereld waar we de afgelopen twee uur doorreden. Maar we moeten ook weer verder want we hebben nog wat kilometers af te leggen vandaag. Het blijft nog een witte wereld tot Selfoss, dit is een wat grotere plaats en het is inmiddels al vijf uur. We besluiten dan ook een restaurant te zoeken voor wat eten. Even zoeken op internet en zo komen we in klein restaurantje wat ook onder de IJslanders heel populair is. In de recensies vinden we dat je hier beter kan reserveren omdat er 's avonds een rij voor de deur staat te wachten. Maar om 5 uur hebben ze nog wel een tafeltje voor ons. We bestellen warme tortilla met kaas en guacamole uit de oven en daarna allebei een heerlijke hamburger. Zo wij kunnen er weer tegen voor het laatste stuk.

We besluiten niet op de ringweg 1 te blijven maar om langs de kust te rijden. Hebben we nog wat te zien onderweg. Hier heeft het helemaal niet gesneeuwd. Er is niks wits te zien. Dat rijdt toch een stuk prettiger.

We nemen nog een kijkje bij Seltún een geothermisch gebied. Het kookt en bubbelt hier overal. De grond is hier heel mooi het geel, oranje, rood en het lavazwart zorgen voor een prachtig kleurenpallet. Het blijft toch indrukwekkend hoe dichtbij je zo blijkt te zijn bij het binnenste van de aarde.

20190308_18102500

Vlakbij ons laatste hutje gooien we de tank nog even vol dan hoeven we dat morgenochtend vroeg niet meer te doen. Om even over zevenen rijden we bij de Sandgerdi Cottages het terrein op. We zien een aantal hutjes maar verder nergens iets waar we ons zouden kunnen melden. Dus maar even de eigenaar gebeld. Hoi hallo, ja huisje nummer 1B is voor jullie. De deur is los, ga maar naar binnen ik ben er in 10 minuten. Nou dat is toch ook bijzonder.

Een mooi huisje met op het terras een opgestookte hottub. Eens kijken of we daar nog van gaan genieten vanavond. We halen de auto leeg en leggen alles in de kamer. Zo dat mag straks allemaal weer in de twee koffers. De eigenaar komt ook en verteld hoe het een en ander werkt. Oh morgenochtend gewoon de deur dichtdoen en goede reis. Zo makkelijk gaat het blijkbaar hier.

Martin rust even lekker uit op de bank en Sonja maakt het bed alvast op. Alles lag al mooi klaar dus dat is ook zo gedaan. Dan de spullen even uitzoeken. Wat doen we morgen aan en wat moet er in de koffer. De statieven ook maar in de koffer. Mocht het nog helder worden vannacht en er is Noorderlicht te zien dan halen we ze er wel weer uit. Als alles een beetje is uitgezocht gaan we de hottub in. Nou ja we? Martin ziet er vanaf het is toch wel heel erg heet dat water. Sonja waagt de stap en met de koude wind om de oren is het toch wel erg lekker. Wel een beetje aan de oppervlakte blijven want onderin is het echt looiheet. Nou een beetje drijven op je buik of rug afwisselend is bet lekker met je hoofd in de kou. Na een kwartiertje lekker door gewarmd even douchen en de pyjama aan. Zo dat wordt lekker slapen. De wekker gezet want morgenvroeg...

9 maart 2019

gaat om half vijf de wekker. Het vliegtuig vertrekt namelijk al om half acht en we moeten de auto nog inleveren. We hadden het vannacht al gezien het heeft behoorlijk gesneeuwd vannacht en er ligt een behoorlijk pak (10 cm). Het sneeuwt ook nog dus door een witte donkere wereld rijden we naar de autoverhuur. Daar staan al een aantal mensen dus nog even wachten. Maar het inleveren gaat toch weer snel. Dan nog even wachten op de shuttle bus die ons naar het vliegveld brengt.

Op het vliegveld gaat het wel heel bijzonder hier. We moeten zelf inchecken. Uh dat hebben we al digitaal gedaan. Nee bij die kiosken moet je zelf je bagagelabels printen en aan je koffer bevestigen. Dan moet je naar de balie waar je je koffer kan inleveren. Alles mag je zelf doen met als nadeel dat de weegschaal zegt dat Martin zijn koffer 1,5 kilo te zwaar is. Dat Sonja nog 4 kilo ruimte over heeft  maakt niet uit. Dat is dan het nadeel van geautomatiseerd je koffers inleveren. We moeten echt de koffers anders inpakken. Oké het kleine statiefje en een toilettas naar de andere koffer en dan is het goed en zijn de koffers ingeleverd.

We kunnen nu langs de controle en dan op zoek naar een broodje voor ontbijt. Sonja heeft inmiddels al twee SMS-jes gehad met een gewijzigde zitplaats. Raar maar we zullen wel zien wat er aan de hand is. Dan wordt er omgeroepen dat ze voor onze vlucht 15 vrijwilligers zoeken die via Oslo willen vliegen. He wat is daar nou aan de hand. Blijkt dat het toestel waarmee we zouden vliegen stuk is en dat we met een ander iets kleiner toestel gaan. Dat is ook de reden dat Sonja op een andere plek zit. We zitten nu weer achter elkaar maar wel allebei bij het raampje. Al met al vertrekken we anderhalf uur later dan gepland maar na een voorspoedige vlucht die ietwat hobbelig eindigde zijn we om half twee toch weer op Schiphol. Het waait behoorlijk in NL wat inhield dat de laatste 10 minuten niet zo fijn waren.

Als we de koffers hebben kunnen we naar de auto en terug naar huis. We kunnen terug kijken op een prachtig winters IJsland met vele hoogtepunten zoals het Noorderlicht de eerste nacht en de wandeling over en in de gletsjer. Nu rest ons nog het uitzoeken van duizenden foto's.....