2 maart 2019

IJsland here we come!

Na ons bezoek in 2010 aan IJsland tijdens de Midzomernachtzon wilden we dit prachtige land ook in de winter bekijken. En nu is het dan zover. Vluchten geboekt, 4x4 gehuurd en de overnachtingen uitgezocht en geboekt. Zo'n vakantie kunnen we prima zelf regelen. Lang leven het internet.

En zo komen we na een voorspoedige ietwat hobbelige vlucht aan op IJsland. Hobbelig want het leek wel of we over een weg vol met gaten vlogen. En natuurlijk net als je een bekertje met wat drinken krijgt. Maar direct opdrinken want ander klotste het er zo overheen. We hebben plekken aan de rechterkant van het vliegtuig zodat we de eerste beelden van IJsland zien vanuit de lucht. We zien al snel dat het niet wit is m.a.w. er ligt geen sneeuw. Dat kan ook niet anders want het heeft al een week niet echt meer gevroren in IJsland.

20190302_155656>

Op het vliegveld verloopt alles voorspoedig. Paspoort controle komen we niet tegen want het is allemaal Shengen dus we kunnen direct door naar de bagageband waar net de eerste koffer aan komt rollen. Snel volgt de volgende en we zijn compleet. Heerlijk reizen met z'n tweeën we kunnen direct verder. Op zoek naar de autoverhuur. Geboekt via Sunny Cars bij Alamo. Sunny Cars is lekker makkelijk want dan is altijd alles verzekerd. Geen gedoe bij de autoverhuur dus voor ons werkt dat prima. Met een shuttlebus gaan we naar de autoverhuur. We kunnen nog net instappen en de bus brengt ons in 10 minuten naar de autoverhuur. Daar worden we vriendelijk ontvangen en we krijgen een mooie grote Kia Sportage 4WD (automaat) mee. Samen nog even een rondje om de auto om eventuele beschadigingen te noteren.

Dan kunnen we op pad. Thuis al even gekeken waar we een grote supermarkt tegenkomen en dat is vlakbij het vliegveld een Bonus supermarkt. Sonja naar binnen en drinken gehaald voor de komende dagen en brood en beleg. De eerste twee dagen hebben we nl. zonder ontbijt dus dat moeten we zelf regelen.

Het is overigens prachtig weer op IJsland. Met het zonnetje in de rug rijden we eerst richting Reykjavik. Net zoals de vorige reis bezoeken we de stad niet. We zijn meer van de natuur en een week is niet echt lang dus helaas. Overal zien we grote stukken lavarotsen liggen en ook hele scheuren over het land. We rijden richting de eerste bergen waar nog wel sneeuw op ligt. Ook zien we dat de kleinere plassen een dun ijslaagje hebben. Waar nog geen ijs ligt is het water net een mirror-lake dus maar even een foto met de telefoon vanuit de rijdende auto.

20190302_174434

Er komt echter steeds meer bewolking op zetten wat dan weer jammer is voor het Noorderlicht voor vanavond maar nu wel een prachtige wolkenlucht geeft met mooie 'Oud-Hollandse-gekleurde-wolken'.

20190302_175006

Even verderop zien we grote rookpluimen opstijgen uit de aarde. Dit zijn eerste tekenen (naast alle lava natuurlijk) die laten zien hoe dun de aardkorst hier is. De warmte vanuit de aarde wordt hier overigens goed benut. Voor verwarming van van alles. Door het landschap zie je dan ook regelmatig grote ijzeren buizen die al dit warme water verplaatsen. Ook wordt het gebruikt voor de kassen waarin ze hier van alles laten groeien.

20190302_175501

Om zeven uur komen we aan bij Uthlid Cottages. We hebben deze uitgekozen omdat ze vlakbij Geyser en Gulfoss liggen. Dan zijn we daar morgenochtend voor de grote hordes toeristen, hopen we dan.

Het is even zoeken waar we moeten wezen maar al snel zien we een bordje, receptie. Even melden en we krijgen de sleutel. We hebben hier een eigen hokje met keukentje en op het overdekte terras een hottub. Heerlijk warm water erin. Helaas is het wel water met de bekende zwavelgeur. Het komt hier namelijk rechtstreeks uit de grond. Geeft niet de komende week ruiken we niets anders als we de warm water kraan opendraaien of langs een pruttelpot lopen.

We gooiden de pizza in de oven en stappen de hottub in. Oh dit is echt vakantie. Heerlijk warm relaxt met een pizza punt in je hand in de hottub.

Daarna douchen en hopen dat de bewolking optrekt. Er is voor vanavond wel een KP index van 3 voorspeld. Wat inhoudt dat er matige activiteit is van het Noorderlicht. Dan heb je nog wel een heldere hemel nodig natuurlijk om het te kunnen zien.

Omdat het nog bewolkt is maar even een verhaaltje voor de website getypt. Martin heeft het fototoestel maar alvast op zijn statief gezet en kijkt of het wat ziet met een langere sluitertijd. We weten nl. dat je bij weinig activiteit met het blote oog geen groene kleur ziet maar met een langere sluitertijd wel de kleur kan 'zien'. Hoe weet je dan of er Noorderlicht is. Wij leggen het als volgt uit. Het is net of je wolken ziet maar alleen kan je nu de sterren er doorheen zien. Dat is bij gewone wolken eigenlijk nooit.