17 maart 2007

Om half zeven gaat de wekker want vandaag gaan we naar het rif met Marine World. Bij het betreden van de boot moest je je naam invullen en een handtekening zetten. Dit moest je naderhand weer doen zodat ze zeker weten dat ze niemand achterlaten midden op zee.

Om 9 uur vertrekt de boot, hij is een beetje oud en rabbig maar voor de rest prima. Bij binnenkomst kregen we een thee en koffie en kochten we ook maar een pil tegen zeeziekte want het zou buiten de eilanden behoorlijk te keer gaan. En ja hoor, dat hebben we geweten. Sonja is maar op het achterdek gaan staan want je weet maar nooit. Het ging gelukkig goed maar het waren echt hele hoge golven en we moesten 64 km tegen de stroom en wind in.

Toen we bij het ponton aankwamen was de zee plotseling heel rustig, dit komt door het rif. Hier midden op zee heb je nl. ook een branding, een heel vreemd gezicht. Martin heeft zich opgegeven voor een introductieduik en gaat zich direct omkleden. Zwembroek aan, een mooi rood stingersuit tegen de jellyfish. Vervolgens gewichten om je lijf zodat je naar beneden kan en daarna de fles op de rug die in een harnas zat. In dat harnas zat dan weer lucht wat je drijvende hield. Verder een masker en snorkel. Toen ging hij te water en moest hij aan een reling hangen met het hoofd onderwater en dan ademen door het mondstuk. Toen onderwater en even het mondstuk uit je mond halen, bellen blazen, niet alles tegelijk en daarna het mondstuk weer rustig in je mond doen. Ook oefenen met het legen van het water uit je zwembril door twee vingers op je bril op je voor hoofd te drukken en dan uitblazen via je neus. Toen je dat onder de knie had mocht je over de rand via een touw naar beneden en was je echt een paar meter onderwater. Vervolgens met 3 andere cursisten en de instructrice gearmd over de bodem. Tot 6 meter onder de waterspiegel. Je moest ook elk stukje dat je lager ging je oren klaren.

Ondertussen had Sonja ook een stingersuit, snorkel, masker en vinnen opgehaald en met de onderwatercamera gewapend de zee ingegaan. Eerst een rondje over het rif. Vervolgens op zoek gegaan naar Martin met de duikers en gevonden een paar keer naar beneden gedoken en foto’s genomen. Nu maar hopen dat ze zijn gelukt want ik moest wel een paar meter naar beneden duiken met het snorkeltje.

20070317_snorkelen  20070317a_snorkelen

We zitten trouwens op een ponton bij het Moore Reef in het Outer Great Barrier Reef. Er is echt van alles te zien hele mooie vissen van 3 tot 50 cm een een hele grote van 1 meter. In verschillende kleuren geel, blauw, groen, oranje, paars, zwart, wit, doorzichtig, gestreept, gevlekt en effen. Echt heel verschillend allemaal. Ook verschillende soorten koraal, levend, dood, bewegend en stilstaand. Het was overwegend bruin (maar daarvan weten we dat het komt door de algen) maar ook blauw, geel, wit en groen koraal.

Voor het eten nog even met de submarine meegeweest. Zat je onderin een boot door een glazenbodem te kijken naar het rif. Zagen we ook nog een zeeschildpad van zo’n 50 cm. Na de lunch gingen we mee op snorkelsafari met een bootje gingen we naar de buitenkant van het rif. Hier zaten we dus buiten de branding en keken we naar een muur van zo’n 6 m. Wij zaten natuurlijk aan de bovenrand. Ook hier heel veel mooi koraal en een boel vissen. Na een uurtje weer terug het bootje op. Martin voelt zich niet helemaal lekker. Het snorkelen was eigenlijk meer een beetje dobberen en er staat best nog wel veel golfslag dus zelfs in zee kan je zeeziek worden.

Om half vier vertrok de boot weer richting Cairns. In vijf kwartier waren we weer terug. Het ging beter als heen want nu hadden we en wind en tij mee. Dus we “vlogen” erover. ’s Avonds op de camping nog even in het mooie zwembad gelegen wat trouwens minder warm is als de zee. De hottub was een stuk beter.