Zondag 10 januari 2010

Dat spelletje Catan is niets meer geworden, maar we hebben lekker in de tuin een boekje zitten lezen en de eerste kolibri gespot. Na gedouched te hebben zijn we gaan eten bij El Mundo aan de overkant van de straat. En omdat we wel trek hadden, ook maar een voorgerecht besteld. Alleen achteraf.... hadden we dat beter kunnen laten want de porties waren zo groot dat je eigenlijk al geen hoofdgerecht meer hoeft! Enfin, dan weten we dat voor over 3 weken als we weer terug zijn in San Jose voor vertrek naar huis.

Vanmorgen ging om 05:30 uur de wekker, want om 06:30 uur zouden we opgehaald worden voor de excursie naar Tortuguero. De koffer en tassen hadden we gisteravond al ingepakt, zodat we alleen even hoeven te douchen en onbijten. Om 06:40 komt er een grote touringcar voorrijden en ja, dat is onze bus.

Het weer ziet er dreigend uit en we verwachten dat het vandaag wel zal gaan regenen. Het is in San Jose in ieder geval nog net droog. Na nog een paar stops in San Jose bij andere hotels vertrekken we voor een reis door het bergachtig binnenland vol ananas- en bananenplantages. Onderweg stoppen we eerst om te ontbijten (..dat hadden we om 06:00 uur toch al gedaan...?) en we besluiten dan ook om alleen koffie en een beetje fruit te eten. Het is tenslotte nog een aardig ritje en dan nog verder met de boot voordat we Tortuguero zijn! Onderweg zien we ook veel orchideen, dit zijn hele bomen geworden, de losse takken worden allemaal omhoog aan elkaar vastgebonden waardoor een grote stam ontstaat met bovenin de bloemen. Inmiddels is het onderweg al flink gaan regenen en zien we niet zo heel veel meer van de buitenwereld.Orchidee in de regen

We slaan van de "grote weg" af en gaan over een hobbelpad (een uur lang) door bananenplantages naar de plek van de boot. Rond de klok van 11:00 uur komen we aan bij de plek waar we overstappen op de boot. Het is een soort rondvaartboot met rijen stoeltjes achter elkaar en een gangpad in het midden. Het verschil is dat de zijkanten hier open zijn en afgesloten kunnen worden met een zeil (tegen de regen). De bagage wordt in 1 boot geladen en we stappen met z'n allen in de andere boot. Inmiddels is de zon gaan schijnen dus de zijkanten gaan open en dat is wel prettig, want met de zijkanten dicht is het net een broeikas!

We vertrekken en merken meteen dat een rondvaartboot toch wel iets anders is. Het is meer een speedboot, maar dan voor veel mensen. Ze varen ongeveer 35 km/uur (gemeten op de GPS) dus dat is niet zachtjes. Na nog een tussenstop op een plek waar iemand bedacht heeft midden in de rimboe cola en dergelijke te verkopen gaan we door naar de Evergreen Lodge, bijna tegen de kust aan. Inmiddels is het opgehouden met zachtjes regenen en het regent nu echt continu pijpestelen.

De Evergreen lodge verwelkomt ons met een heerlijke fruitcocktail en na een welkomstwoordje krijgen we ons eigen huisje toegewezen in het regenwoud. In een woord: Prachtig! Een mooi hutje op palen (en dat mag ook wel want de grond is hier drijfnat met een mooie houten vloer en aan twee kanten ramen zonder glas, maar in plaats daarvan horrengaas. De wind heeft hier dus vrij spel, maar het is echt schitterend.

Om 15:15 uur worden we verwacht bij de boot, want we gaan vanmiddag de boottour doen die eigenlijk voor morgenochtend op het programma staat. Maar, om 15:15 uur is het nog steeds zulk slecht weer met harde wind en regen, dat de gids besluit om naar het dorpje aan de overkant te varen en daar uitleg te geven over de schildpadden. We gaan morgen wel op boottour, in de hoop dat morgenochtend het weer wel beter is.

In het dorpje lopen we naar het strand en staan uit de wind om de uitleg te horen over hoe de schildpadden (green turtles) hier aan land komen, eieren leggen (7 keer per jaar!) en hoe de bescherming van de schildpadden tot stand is gekomen. We lopen na de uitleg door de storm naar het conservation center en kijken een video over de schildpadden. Om 17:00 uur zijn we na het boottochtje weer terug op de lodge en meldt de gids dat vanwege het weer de wandeltocht voor morgen niet door gaat. Het is te gevaarlijk in het national park vanwege de wind en regen. En dat geloven we wel, want als we terug zijn in ons huisje vallen er takken naar beneden bovenop het dak en dat zijn geen kleine takjes... Je zit helemaal rechtop van de knal, dus we snappen wel dat we dan niet lekker rustig in een regenwoud gaan lopen....

We kunnen morgen dus uitslapen, want in plaats van 05:00 uur opstaan kunnen we morgen vanaf 07:00 uur ontbijten en om 09:30 uur gaan we voor een boottrip. Nu eerst even lekker douchen, vanavond dineren en dan in een waaiend regenwoud in een veilig huisje lekker slapen. Misschien nog even de klamboe ophangen, want er hangt een redelijke spin aan het plafond....

De GPS bestanden vindt u hier

.kmz Bekijken op GoogleMaps

{mosmap width='350'|height='350'|zoom='3'|zoomType='Small'|kml='http://www.travel4two.nl/GPSTracks/CostaRica/20100110_San_Jose_naar_Tortuguero.kmz|'overview='0'}