Vrijdag 2 juni 2000   (0 km)

Vandaag vertrekken we naar Canada, omdat Co & Lia op vakantie zijn gaan we met de trein naar Schiphol. Als om 9.50 uur de treintaxi komt begint het feest; de chauffeur vertelt ons dat er vanochtend een wilde staking is uitgebroken onder de treinconducteurs, fijn dus. Vanaf half tien zijn de treinen pas weer gaan rijden. Komen we op het station aan gaat net de trein richting Amsterdam weg, afwachten dus maar. Hij blijkt toch nog redelijk op tijd te komen maar als we erin zitten krijgen we te horen dat ie in Alkmaar niet verder rijdt dus moeten we overstappen op de stoptrein. Dat lukt en ook die komt in beweging, barstensvol kunnen we op Sloterdijk uitstappen, nou we zijn al een eind onderweg nu kijken op welk spoor de trein richting Schiphol komt. Gauw gevonden en dus maar naar boven. Op het NS-bord staat helemaal niks aangegeven dus maar vragen of er wel een trein gaat en ja dat zou moeten maar na 15 minuten komt er nog geen mededeling op het bord dus we vermoeden dat ie voorloping ook niet komt. Dus maar bij de bussen gekeken en ja er gaat er één naar Schiphol dus weer alles mee naar beneden. De bus zal er zo’n 3 kwartier over doen. We moeten wel want ons vliegtuig vertrekt al over 2 uur. Na sightseeing door Sloten en Badhoevendorp komen we om kwart voor een op Schiphol aan. Inchecken, het voordeel is nu dat er geen rij meer staat, na de paspoortcontrole konden we nog net naar het toilet, meteen doorgelopen naar de gate waar het instappen al was begonnen. Nog net de tijd om de appelsap op te drinken want die hoeft niet mee naar Canada. We zitten in een boeiing 767 bijna helemaal achteraan en gaan om 13.50 uur(na enige vertraging) de lucht in.

Na een voorspoedige vlucht met af en toe wat turbulentie landen we 9 ½ uur later in Vancouver. Het is hier nu half drie want de klok kan 9 uur terug. De koffers gepakt en door de douane. Meteen even pinnen want we hebben geen enkele Canadese dollar bij ons. Doorgelopen naar Hertz waar we naar het invullen van de papieren onze auto kregen voor een maand. De auto gekontroleerd op deukjes, lampen etc. Er staat nog maar 3.943 km op de teller dus nog een heel nieuwe auto. Het is een neverlost Malibu sedan (DVG644) in dezelfde kleur als onze eigen Mazda.

Op naar de BCAA (de ANWB van Britisch Columbia in Canada) voor kaarten en hotelboeken. Die hadden we snel gevonden zodat we om 4 uur de vakantie echt konden beginnen. Eerst naar de supermarkt voor een koelbox, broodjes en drinken. Daarna via een mooie weg naar het hotel. Er staan hier allemaal mooie huizen, best wel ruim opgezet. In het hotel de sleutel gekregen en de koffers naar boven. We hebben een ruime kamer met 2 queen-size bedden.

Geen zin om te eten op de kamer dus zijn we naar een parkje aan de Fraser rivier gegaan. Daar lekker in het zonnetje de broodjes opgegeten. Oh ja, het is hier prachtig weer, bijna onbewolkt met een lekker zonnetje. Heel wat anders dan voorspeld. Het zou nl. zwaar bewolkt zijn met maar 16º. Dus mazzel.

In de rivier lag allemaal hout (boomstammen) dat met lange slepen werd vervoerd door trekboten. Om acht uur weer terug gegaan naar het hotel want we zijn best wel moe. ’s Nachts werden we nog even opgeschrikt door herrie, bleek dat onze kraan die herrie maakte.