Zaterdag 17 juni 2000   (5.362 km)

Goed geslapen, om 6.45 uur opgestaan. Tanken zodat we weer vooruit kunnen. We reden Yoho NP in, op weg naar Natural Bridges, hier heeft de rivier een rotsbedding uitgesleten tot een brug. Eerst was het een waterval en nu waren de rotsen uiteen gesleten.

Daarna verder naar Emerald Lake, hier hebben we een rondje omheen gelopen. Het eerste opstakel kwam al snel, we moesten over een lawine heen klimmen. Maar na 5½ km kwamen we weer terug. Moe maar zeer voldaan. Vervolgens kwamen we langs de spiral tunnels voor de trein. De trein rijdt hier dwars door de rockies. Om de hoogteverschillen te overwinnen zijn er tunnels in spiraalvorm gemaakt in de berg waardoor de trein stijgt.20000616_Meertje

Vervolgens naar Banff NP naar Lake Louise. Dit is een meer gemaakt door grote gletsjers tussen hele hoge bergen. We besluiten een trail te lopen. Eerst zien we nog een “porkey pine” o.i.d. een grote hamster (zo’n 50 cm met een staart). De trail gaat behoorlijk steil omhoog maar we krijgen een mooi uitzicht boven het meer. Verder gelopen komen we bij een ander mooi meer, Mirror Lake, hier ligt nog allemaal sneeuw. Ook op de trail hoog boven ons zien we het theehuis en we besluiten dan om daar een kopje thee te halen. Het is een hele klim maar we halen het. Het theehuis ligt aan het meer, Lake Agnes. Hier ligt zelfs nog ijs op, zo hoog zitten we (2.450 m.). De pepermuntthee (vers) smaakt prima. Dus we kunnen aan de afdaling beginnen. Heel moe met veel zere spieren komen we na ruim 7 km weer terug bij het meer. Nu hebben we het echt gehad, doodop zijn we. We kijken nog even bij het chateau Lake Louise waar nog een man in zwitsere klederdracht alpenhoorn staat te spelen.

Terwijl we niet meer kunnen besluiten we nog even naar Morraine Lake te gaan. Het zou amerikaans, maar toch maar even uitgestapt om het uitzicht van het 20 dollarbiljet te zien. Het was de moeite waard (1 km gelopen). We hebben een ijsje verdiend. Terug naar het hotel, zien we nog Mountain goats aan de kant van de weg, even gekeerd (zien we nog 2 beren langs de treinrails) om ze beter te zien. Op een afslag nog een beer maar niet gestopt. Gegeten bij hetzelfde restaurant als gisteren, lekker in bad, de benen ontspannen en slapen.