4 april 2009 tot en met 12 april 2009

Omdat de winter (waarin we sinds jaren weer eens op natuurijs konden schaatsen) toch wel erg lang duurde dit jaar wilde we een weekje naar de zon. Dan denk je eerst aan de Canarische Eilanden. Maar als je dan een stukje leest van iemand die daar in april zat in weliswaar een mooi hotel maar met een week lang regen besluit je al gauw dat je naar een ECHT zonnig eiland wil. Dus dat werd het stukje Nederland overzee nl. Curacao. Zonzeker en een je kan er gewoon Nederlands spreken.

Na een lange vlucht kwamen we s middags aan op het zonovergoten eiland. Lekker warm, dus de korte broeken maar direct aangetrokken. We verbleven in het Chogogo Resort in de Jan Thiel baai. Een mooi appartement vlak aan de kust.

Nadat we alle spullen op de kamer hadden gebracht zijn we meteen richting de zee gegaan met de snorkels. Het lekkere water in en kijken maar. Wat een prachtige onderwaterwereld. Allemaal vissies in vele soorten, kleuren en afmetingen en daarvoor hoef je maar 3 meter de zee in. Even een pizzaatje gehaald aan het strand en op tijd gaan slapen want we merken wel dat het voor ons eigenlijk al ruim middernacht is door het tijdsverschil.

De volgende dag met het openbaar vervoer naar Willemstad gegaan. En dat was eigenlijk een misrekening, het is zondag en alles is gesloten. Maar we hebben wel lekker kunnen rondlopen en de mooigekleurde gebouwen van dichtbij kunnen aanschouwen. De huizen zijn hier trouwens allemaal zo gekleurd omdat er een burgemeester was die niet tegen de witte kleur van de woningen kon; dat schitterde te veel in zijn ogen. Hij verzocht alle inwoners hun huizen een kleurtje te geven en tot op de dag van vandaag zijn dus alle huizen nog steeds gekleurd.

20090405_WillemstadA  20090405_WillemstadB

We besluiten een autootje te huren en rijden dus met een felgele Cuore over het eiland. We gaan naar het Oosten eerst naar de Jan Thiel Baai waar we vele grote huizen zien aan het binnenmeer met nog grotere (zeil)jachten erbij. We proberen naar de Noordkust te gaan maar te midden van droge struiken en cactussen stranden we op een steeds slechter wordend zandpad. De kust zien we wel liggen maar bereiken we niet. We gaan maar terug naar het apartement om even bij te komen in de jacuzzie die vlakbij staat.

's Ochtends rijden we weer even naar Willemstad om een kijkje te nemen op de bootjesmarkt. In een deel van de haven liggen allemaal bootjes uit Venuzuela de meeste verkopen fruit maar er zijn ook veel visverkopers.

Dan gaan we naar het Oosten eerst naar de Jan Thiel Baai waar we vele grote huizen zien aan het binnenmeer met nog grotere (zeil)jachten erbij. We proberen naar de Noordkust te gaan maa20090405_zonsondergangr te midden van droge struiken en cactussen stranden we op een steeds slechter wordend zandpad. De kust zien we wel liggen maar bereiken we niet. We gaan maar terug naar het appartement om even bij te komen in de jacuzzie die vlakbij staat.

Vandaag naar het Christoffelpark gereden in het Westen. Daar rondgelopen tussen de hoge cactussen en mooie bomen. Aan het eind van de middag weer terug naar ons huisje waar we de kolibries af en aan zien vliegen naar de bloemen die hier vlak voor het appartement staan.

20090407_ChristoffelParkA  20090407_cactusB

En dan sluit deze dag af met een prachtige zonsondergang.

We brengen een bezoek aan de drijvende markt in Willemstad. Hier staan veel handelaren die met kleine gammele bootjes zijn komen overvaren vanuit Venuzuela. De vis is dan ook net gevangen en wordt vol trots getoond.

20090408a_markt  20090408b_markt

We rijden verder naar de Noordkust naar Shete Boca N.P. In tegenstelling tot het Zuiden beukt de Caribische Zee hier tegen de rotskust. Het barst hier van de leguanen in vele kleuren groen en blauw. Het wordt nog spannend als ze ruzie gaan maken met tot gevolg dat de overwinnaar (de grootste) de verliezer opeet.

20090408c_SheteBoca  20090408e_leguanen

Bij de reis zat een helicoptervlucht inbegrepen en uiteraard maken we daar gebruik van. Dit was een rondje van tien minuten over Willemstad en de haven. Dit is de grootste natuurlijke haven op het Westelijk halfrond.

20090409a_helicopter  20090409b_luchtfoto

We gaan vanmiddag naar de Zuidkust waar we eerst langs een meertje rijden waarin zich flamingo's tegoed doen aan lekker eten wat ze op de bodem vinden. Hier een tijdje staan kijken maar het is zo heet dat we snel doorrijden naar het strand. In Portomarie vinden we een heerlijk strand met ligbedjes onder een parasolletje. Een boekie erbij en liggen maar. Heerlijk relaxt.

En dan plotseling geritsel achter je. Loopt er zo een leguaan van een meter achter je bedje langs. Echt op een halve meter afstand. Het beestje was niks kwaads in het zin, maar je schrikt toch even.

20090409c_flamingos  20090409d_leguaan

Aan dit prachtige strand konden we ook fantastisch snorkelen. Er lag om de baai nl. een grote lijn met boeien dus afdwalen naar open zee was er niet bij. We zwommen zo een paar minuten met ons hoofd in het water en spraken zelfs tegen elkaar door de snorkels. Alleen de B, M en Z gaven een beetje problemen omdat je mond dan te veel opengaat maar dat is dan ook wel weer lachen.

20090409e_snorkelen  20090410_zonsondergang

En zo komt er ook weer aan een weekje Curacao een einde. Het was fantastisch weer in een schitterende omgeving. Maar het blijft raar om gewoon Nederlands te kunnen praten terwijl je wel tien uur vliegen van huis bent.