Maandag 26 maart 2018

Hup de kou uit, op naar Tenerife

De Matthäus Passion is gisterenmiddag in Schagen nog maar net 'vollbracht' of we gaan 's morgens al weer vroeg uit de veren want om 6:10 uur vertrekt ons vliegtuig naar Tenerife.

De wekker om 02:30 uur, snel even douchen en de auto inladen en dan hop naar Schiphol. We hadden thuis al ingechecked dus we lopen naar de bagage drop-off.
Maar wat blijkt... de dropoff terminal geeft aan dat er iets met onze incheck is, dus we mogen naar een balie. Blijkt dat er bij TUI - ook al ben je thuis ingecheckt en heb je een boarding pass met de stoelen er op geprint - dat het gewoon kan, dat je uitgeprinte stoelen op de boardingpass toch niet jouw stoelen zijn. Huh? We hebben toch een geprinte boardingpass? Nee, dat werkt zo niet bij TUI. Dan hadden we blijkbaar meer moeten betalen per stoel want dan had je stoel garantie... het moet niet gekker worden met dat vliegen... En nu hebben andere mensen alsnog onze stoelen gekozen en zijn wij dus het haasje... Enfin, we zitten dus niet bij elkaar maar 3 rijen achter elkaar. Ach, het kan ook maar is lang niet zo gezellig natuurlijk. De vlucht vertrekt in ieder geval op tijd en buiten een klein beetje turbulentie boven de Golf van Biskaje is het een prima vlucht.

Aangekomen bij de autoverhuur krijgen we het advies (ja, zou ik ook doen... :)) om toch maar een zwaardere auto uit te zoeken dan het lichte modelletje Opel Corsa wat we hebben besteld. De Teide is namelijk best steil en dat lichte modelletje gaat het er moeilijk mee krijgen... Ach het zal best meevallen denk je dan, maar ja, we willen wel vaak tegen die berg op. Martin besluit om toch maar eens in het aanbod te trappen dus we hebben nu een Opel Meriva diesel. Nou, vooruit dan maar.  De auto halen we op en maken foto's van alle kanten want her en der zit al wat krasschade, wat overigens ook keurig genoteerd is. Deze auto heeft ook automatisch navigatie dus dat is ook wel weer makkelijk. Anders hadden we weer met de telefoon TomTom moeten werken.

Om een uur of 10:30 uur rijden we weg via de navigatie op weg naar een supermarkt in de buurt van het vliegveld. We blijven wel hollanders hè en in het vliegtuig is niets gratis, dus eerst maar eens broodjes halen en water en zo. Sonja haalt een paar lekkere broodjes met plakken kaas, dus we rijden langs de kust onder het vliegveld naar een mooi plekje met natuurlijke zwembaden in de rotsige kust en eten daar ons verse broodje op. We staan vlak aan zee en achter de auto beschut uit de wind. En.... wat is het hier heerlijk warm. Het zonnetje schijnt lekker dus kortom genieten. Omdat we om 14:00 uur verwacht worden in ons gehuurde huis rijden we via een omweg langs de kust naar het noordoosten en gaan dan terug via de binnenweggetjes naar Charco del Pino waar ons huis Casa Juan Vera staat.

We worden al opgewacht en super vriendelijk ontvangen door de eigenaresse die ons het huis laat zien (man, wat een ruimte hier), het (brrr...) koude zwembadje in de tuin en de prachtige plekjes om lekker buiten te zitten. De keuken is groot, alles is er en er staat zelfs lekker verse cake op ons te wachten. Nou, we vermaken ons hier wel deze week. We krijgen de sleutels en ze vertrekt op weg naar haar werk. Ze heeft 2 winkels en 2 van dit soort huizen... drukke dame.

Na het uitladen van de auto en even acclimatiseren willen we al wel vanmiddag de Teide oprijden, om in ieder geval de route te verkennen en al eens rond te kijken naar mooie plekjes. Misschien gaan we morgennacht hier wel staan fotograferen tenslotte, want we hopen dat we een Melkweg foto kunnen maken hier en dan moet je wel midden in de nacht ergens staan.... Het is een prima weg over de Teide, goed geasfalteerd en diverse stops langs de weg die goed te bereiken zijn. Bij een van de stops stappen we uit en lopen we een pad af door het lava veld.

Martin loopt nog een stukje door de Samara vulkaan om aan de rand foto's te maken van het uitzicht over de diverse bergruggetjes met de wolken ertussen terwijl Sonja een bergtopje beklimt om van het uitzicht te genieten.

20180326_183245.jpg 20180326_DSC2954.jpg

In de verte zien we de wolken vanaf de zee het eiland op komen en heel ver weg zien we de toppen van de eilanden La Gomera en La Palma boven de wolken uitsteken.

We besluiten verder te rijden naar Adeje omdat onze huis eigenaresse had gezegd dat je daar lekkere 'pollo frito' kunt eten. Gefrituurde kippepoten met hete marinade. Kip piri-piri dus of zoiets. Bij aankomst in Adeje blijkt dat er diverse afzettingen zijn en dat er auto's worden weggesleept en dit blijkt te zijn voor een processie die vanavond is. Vallen wij even met onze neus in de boter!

We vragen diverse mensen hoe laat die processie is en de antwoorden varieren van 19:30 uur tot 21:30 uur maar de laatste is het meest waarschijnlijk, omdat de voorafgaande mis om 20:30 uur begint en de processie uit de kerk start na de mis. We besluiten daarom om eerst maar eens rustig te gaan eten en gaan op zoek naar een restaurant met 'pollo frito'. Google is best handig en nog handiger is dat we gewoon ons Nederlandse abonnement zonder extra kosten kunnen gebruiken dus via Google vinden we een restaurant op een perfecte plek. Sonja gaat na een salade aan de 'pollo frito picante' oftewel de hete kip drumsticks en kippevleugels gemarineerd in de sambal en Martin - die niet zo van kluiven houdt - neemt de kipfilet met hete marinade. Ondertussen komen een paar muzikanten in het restaurant/bar even een opwarmertje sterke drank drinken ('met drank meer klank') want die lopen straks met de processie mee.

Het was in ieder geval prima eten en na het eten lopen we om een uur of 21:15 uur rustig richting de plek waar de processie straks langs komt. En we zijn geen moment te vroeg, want daar komen ze al aan. Dus snel de camera uit de tas, goeie lens er op en eerbiedig foto's maken. Nou, we zijn gelukkig niet de enigen die fotograferen, want daar waren we een beetje bang voor dat we wel erg op zouden vallen. Ongeveer iedereen, en dat zijn best veel mensen, die niet in de processie meeloopt, filmt met zijn mobieltje en we zien zelfs een tweetal professionele filmers. Martin besluit daarop toch ook de flitser uit de tas te pakken, want het is toch wel erg donker en zelfs met hoge iso-waarden worden de sluitertijden wel erg lang. Gelukkig zijn de muren van de gebouwen vaak wit, dus reflecteren die de flitser prima. Hoe groot wil je een softbox hebben :)

20180326_DSC2997.jpg 20180326_DSC3000.jpg

De muzikanten van daarstraks lopen inderdaad in de harmonie achter de processie, samen met een andere militair uitziende 'banda' met doedelzakken, trompetten en 1 tuba. Die militaire band klinkt wel goed trouwens.  Ook wel apart dat de processie niet achter de muziek aan loopt maar andersom. Maar ook weer niet, want waar gaat het nou eigenlijk om he...

20180326_DSC3024.jpg 20180326_DSC3030.jpg 20180326_DSC3050.jpg

Toch niet makkelijk om tussen de mensen door mooie foto's te schieten, maar het is een goeie en verassende start vanavond, want de komende dagen is er iedere dag processie. Dat komt omdat dit de week voor Pasen is (Semana Santa = heilige week) en de katholieke Spanjaarden daar veel aandacht aan besteden.
Komende (Goede) vrijdag is er bijvoorbeeld een uitgebreide processie in Adeje met een kruisigingsweg a la 'The Passion' die hier ook rechtstreeks voor televisie wordt uitgezonden.

We lopen vanavond een goed stuk met de processie mee en na een paar straten houden we het voor gezien. We hebben er een lange dag opzitten en moeten nog terug naar ons huis rijden ook. We zijn rond 23:00 uur terug in ons huis, lekker douchen en dan heerlijk slapen. Morgen weer een nieuwe dag!

Dinsdag 27 maart 2018

Sonja is al weer vroeg wakker en loopt naar het winkeltje hier in het dorp. Lekkere verse broodjes gehaald. Martin is inmiddels ook wakker zodat we even later heerlijk in de korte broek in de tuin aan ons ontbijt zitten. Dit is pas echt vakantie nog een bakkie koffie en thee en een boekje erbij. Heerlijk.

Het is al half drie als we besluiten toch nog maar een eindje te gaan rijden. We willen naar Santiago del Teide, het schijnt dat de amandelbomen daar nu prachtig in bloei staan. Via de snelweg rijdt het best wel door. Onze Truus (van de Tomtom) kent deze weg nog niet dus ze zegt steeds dat we moeten afslaan. Nou mooi niet. Deze keer luisteren we niet. In het dorpje aangekomen zien we nog weinig bloeiende bomen dus we gaan aar even naar het informatie center. De dame daar weet ons te vertellen dat we helaas te laat zijn. De amandelbomen bloeien van januari tot maart en zijn nu dus helaas al uitgebloeid. Jammer.

We zijn wel vlak bij de weg naar Masca dus we besluiten die te gaan rijden. Omdat we nu aan de Noordkant van het eiland komen zijn er ook veel meer wolken en is de zon ook verdwenen. Jammer want het is een prachtige slingerweg door de bergen. Vanaf Santiago del Teide heel steil omhoog naar een soort richel van een bergketen. Bovenop is en klein parkeerplaatsje en gelukkig gaat er net een auto weg dus we kunnen onze bolide mooi parkeren. Je ziet de weg slingerend het dal weer in gaan. Het is een mooi gezicht, wel jammer dat het zonnetje ons nu net in de steek laat. Het is een heel smal weggetje dus soms is het een stukje in de achteruit (ik ben blij dat Martin achter het stuur zit) vooral als er een grote bus aankomt. Uiteindelijk komen we aan in het kleine plaatsje Masca. Vroeger een toevluchtsoord voor piraten maar nu een rustig dorpje in het Teno Massief. We kijken wat rond en besluiten verder te rijden naar de vuurtoren op de Noordwest punt van Tenerife.

We slingeren weer verder en klimmen weer naar boven richting Buenavista del Norte. Het is duidelijk dat het noordelijke gedeelte van Tenerife een stuk vochtiger is. Er zijn hier veel bananen plantages wat overigens niet te zien was aan de prijs van de bananen in de supermarkt. Hier zo'n 2x zo duur dan in Nederland wat toch raar is omdat de bananen in Nederland toch ergens uit Midden Amerika komen en dus een behoorlijke reis achter de rug hebben. Via de kust rijden we richting de vuurtoren op Punta de Tena o de la Aguja. Maar dan een bord, verboden in te rijden. Tussen 10:00 en 19:00 uur, alleen toegankelijk voor bussen en taxi's. We rijden door want het zal wel andersom zijn. Maar helaas een slagboom en een mannetje in uniform. Nee, we mogen niet verder. Dit is een natuurgebied dus daarom overdag afgesloten voor auto's. Het is half zeven dus of we wachten nog een half uurtje. Hmm. Alles tegen elkaar afgewogen toch maar omgedraaid. Er moet nog gegeten worden én het is best nog wel een eind rijden terug naar ons huis.

We keren dus om en gaan weer slinger de slinger terug over het bergmassief. Het is nog steeds erg laag hangende bewolking dus onderweg is er weinig te zien. We rijden ook letterlijk door de wolken. Soms zo dicht dat de mistachterlamp aan moet. In Santiago del Teide zoeken we een restaurantje wat snel is gevonden. We zijn de enige gasten maar worden vriendelijk geholpen en het eten is best wel lekker. Helaas is het zonnetje al prachtig paars ondergegaan want we zien nog net de laatste resten van de paarse kleur in de lucht.

Met een volle buik rijden we verder en al snel zitten we op de snelweg wat lekker op schiet. Ook nu weer is het bij de toeristensteden Los Cristianos en Playa de las Américanas erg druk op de weg. Maar daar hebben wij gelukkig niets mee te maken op de linkerbaan schieten we er voorbij. We drinken thuis nog een koppie thee en Martin trekt de mooie fles rode wijn die voor ons klaar staat open. Verder wat lezen en muziek luisteren.

Woensdag 28 maart 2018

Het is duidelijk dat we al in de vakantiemodus zitten want pas om half tien gaan de ogen open. Lekker ontbijten met verse broodjes en vers geperste sinaasappelsap. Wie doet ons wat.

Vandaag is het behoorlijk bewolkt of ja wat is het erg laag hangende bewolking. De zon is in ieder geval niet te zien. De temperatuur is wel lekker gelukkig. We gaan de Teide op in de hoop boven de wolken te komen. En dat lukt. We gaan nu langs de oostkant van de Teide en komen langs verschillende uitzicht punten. Prachtig die verschillende soorten lava. En hoe verser de lava is hoe donkerder. Lava is als nadat het gestold is altijd zwart maar in de loop van de honderden jaren mineraliseert het en wordt het via rood langzaamaan bruingeel. Je ziet dan ook duidelijk de stromen van de verschillende uitbarstingen. Het is erg druk op de parkeerplaatsen en soms is er niet eens plek. Het is dan ook een vakantieweek voor Tenerife. De scholen zijn deze week voor Pasen allemaal gesloten en de meeste mensen zijn ook vrij van het werk. Er zijn dan ook veel mensen vanuit de stad Santa Cruz vakantie aan het vieren hier aan de Zuidkant van het eiland.

We stoppen bij verschillende punten. Zapatilla de la Reine, een door de wind gevormde natuurlijke brug of eigenlijk lijkt het meer op een zeer hoog-gehakte-pump. Bijzonder hoe dit kan ontstaan door kortdurend natuurgeweld en daarna langzaam door de wind wordt uitgesleten.

Verderop langs de weg zien we groen gekleurde rotsen. Dit is ontstaan door dat er water weggezakt is in de aarde wat gaat stomen door de vulkanische activiteit. Deze stoom wordt zo ontzettend heet dat de rotsen gaan mineraliseren zodat dat ondergronds de rotslaag groen kleurt. Door latere uitbarstingen is dit bloot komen te liggen. Een fraai gezicht tussen alle verschillende kleuren rood-bruin-geel-zwart en nu dus ook groen.

We lopen een rondje bij Roques de Garcia. Een aantal oude lava pijpen van hele oude uitbarstingen.

De Teide steekt overigens nog steeds een paar honderd meter boven ons uit. We rijden nu eigenlijk in de hele grote krater van de Teide, deze is namelijk 17 kilometer in doorsnede. De top is heel vroeger bij een megauitbarsting al weggeslagen en in zee verdwenen. Nu zie je nog steeds een aantal kleinere vulkanen in deze grote vulkaanbodem. Waaronder dus ook de El Teide die in een perfecte vulkaan vorm nog een paar honderd meter hoger is. Je kan daar ook opkomen met een kabelbaan maar omdat het nog steeds best wel heiig is terwijl al een eind boven de bewolking zitten besluiten we dit vandaag niet te doen. Het uitzicht zou zoveel beter kunnen zijn dus misschien later deze week of wel niet.

20180328_DSC3308.jpg 20180328_DSC3324.jpg

We rijden weer verder en komen bij de 'Teide Desert' allemaal zandduinen ontstaan tijdens een oude uitbarsting allemaal los lava grind heeft mooie duinen gevormd met daartussen nog allemaal lava hopen. Een bijzonder gezicht en weer een totaal ander landschap. Hier vinden we nog een geocache dus dat is ook weer leuk voor onze internationale score. Elke vakantie hopen we er toch een paar te vinden.

Via de Noordkant rijden we de Teide weer af. Het blijft maar bewolkt dus dat is best wel jammer. Van de prachtige Noordkust zien we dan helaas ook maar weinig. We besluiten in Icod de los Vinos een hapje te gaan eten. We stappen een klein restaurant binnen. De kaart ziet er niet veel belovend uit maar het is toch lekker allemaal. Zo dat is goed eten. We nemen nog een kijkje bij de duizend jaar oude Dragon Tree. Deze bomen zie je veel hier op Tenerife maar dit dorp claimt de oudste boom te hebben. Ook weer gezien.

We rijden verder richting huis langs de kust. Hopende op een mooie sunset maar helaas het blijft zwaar bewolkt dus toch maar de snelweg op en naar huis. Thuis nog even lekker buiten gezeten in de tuin totdat de muggen ons begonnen lastig te vallen.