27 mei 2022 naar Postojna

Over deze dag niet zo veel te melden behalve dat we vanochtend zijn vertrokken uit Bohinj. Het regende en de weersvoorspellingen waren niet veel beter. Gisteren hebben we geluk gehad met het weer maar vandaag zit dat er niet in. Het plan is dan ook om te vertrekken richting het zuidwesten in de hoop op beter/warmer weer. Via B-wegen door de heuvels rijden we richting Ljubljana waar we de snelweg op gaan.

20220527-114834

Al met al is het nog best een eindje tuffen. Vlak voor Postojna gaat er een piepje vanuit het dashboard. Wat is dat nou? Ad Blue bijvullen. De camperverhuurder had ons dit uitgelegd. Dat als dit komt dat we dat dan kunnen halen op een benzine station en in de aparte tankopening gooien. Bij het tankstation waar we stoppen is het schap helemaal leeg. Maar bij een volgend tankstation hebben ze het wel en halen we een 5 liter jerrycan. Martin giet het erin. Contact aan en dan twee minuten wachten en ja hoor de melding is weg. We kunnen weer verder.

We hebben een camping op het oog ten Zuiden van Postojna. En zo komen van aan op Kamp Plana in Selce. We melden ons en kunnen op zijn Sloveens zelf een plekje uitkiezen. Er zijn ook hier geen afgebakende plaatsen dus zoek maar uit. We zien een mooi plekje aan de rand van de camping waar je zo het weidse landschap inkijkt. Hmm stroomkabel is net te kort (25 meter) dan maar aan de andere kant van het pad in de hoop dat er niemand voor ons komt staan. De zon is inmiddels gaan schijnen dus we klappen de stoelen uit en zitten nog even heerlijk voor de camper.

20220527-_200951

Echter dat is van korte duur want al snel komen de donkere wolken voor de zon. Niet veel later begint het te onweren en zien we de bliksems in de verte. Dan begint het te regenen en niet zo'n beetje ook. Het stortregent gewoon. Soms ook een paar dikke hagelstenen ertussen. De avond en nacht blijft het hozen.

20220527-220558_DSC6739

28 mei 2022 Postojna

Het heeft de hele nacht geregend en we besluiten dan ook om hier uit te checken en na het bezoek van de grot naar het zuidwesten te rijden. Op zoek naar zon en warmte.

Voor vandaag maakt het weer niet zoveel uit. We gaan nl. naar de gigantische druipsteen grotten van Postojna. Het Park Postojnska Jama, een karstgrottenstelsel en vermeld op de werelderfgoedlijst van Unesco. Bij aankomst zien we hoe groot deze toeristische trekpleister is zo veel parkeerplaatsen zijn er. We parkeren de camper en lopen naar de ingang. We hebben een ticket voor de trein van 12:00 uur dus kunnen eerst nog een tentoonstelling van allemaal vlinders bekijken. Het zijn vlinders van over de hele wereld die allemaal met een speldje (gedroogd) op borden zijn geprikt. Ook lopen we nog door een klein museum waar je allerlei fossielen ziet liggen. Ook deze komen vanuit de hele wereld dus wat het nou met de grot hier te maken heeft ontgaat ons een beetje.

We lopen naar de plek waar we de grot in kunnen. Als het onze tijd is kunnen we gaan staan bij de vlag van de Engels talige gids. Nou we zijn echt niet de enige vandaag. Alleen voor de Engelse gids zijn er al zo'n 150 mensen. Hoe groot is dat treintje dan wel. Nou heel lang. Dit zijn giga grootte druipsteengrotten met zo'n 24 km lange ondergrondse tunnels en hele grote hallen (waarvan zo'n 5,3 km door toeristen bezocht kan worden). Allemaal vol met druipsteen formaties. Het elektrische treintje rijdt je zo'n twee kilometer diep in de grotten. Door allerlei gangen en soms ook door wat grotere hallen waar je al allemaal druipsteenformaties ziet. Het verbaast ons dat het treintje maar blijft rijden en je niet even rustig kan rondkijken. Maar het blijkt alleen maar de weg er naartoe. Na een tiental minuten stopt de trein en we mogen allemaal uitstappen.

20220528-121217_DSC6848   20220528-121835_DSC6852

We staan in een giga ruimte. Ik schat zo'n 40 meter hoog en 50 meter in doorsnede met allemaal druipsteen formaties. Echt prachtig. We gaan te voet verder en lopen langs de duizenden stalagmieten en stalactieten. Allen ontstaan doordat al duizenden jaren lang kalkhoudend water naar beneden druppelt. De grotten zijn oorspronkelijk gevormd door de rivier de Pivka.

20220528-122514_DSC3302   20220528-122200_DSC3267

20220528-123053_DSC3333    20220528-124756_DSC6878   20220528-125551_DSC3413

De grotten zijn al in de 13e eeuw verkend maar pas in 1819 voor het publiek geopend. Al in 1872 werden er in de grotten rails aangelegd voor een trein. Deze werd in het begin nog met de hand geduwd en aan het begin van de 20e eeuw voorzien van een gaslocomotief. In 1945 werd deze vervangen door een elektrische versie.

20220528-131000_DSC3437   20220528-131054_DSC3441

20220528-131220_DSC3452

20220528-131232_DSC6908   20220528-131439_DSC3463

Na het bezoek aan de grot nemen we nog een kijkje in het Vivarium. Hier kan je de Grottenolm (Proteus Anguinus) bekijken. Dit is een diertje wat zijn hele leven uitsluitend in grotten doorbrengt en dus nooit daglicht ziet. Zijn ogen zijn dan ook overgroeid met huid en hij heeft een geelwitte tot roze kleur. Qua bouw lijkt het op een salamander en het diertje is zo'n 15 cm lang. Verder staan er nog meer terraria met verschillende diertjes die ook alleen in de grotten te vinden zijn. Gelukkig zijn de diertjes ook allemaal op de informatie panels afgebeeld want de meesten hebben zich zo goed verstopt dat je ze niet eens ziet.

20220528-133138_DSC6923   20220528-142246_DSC3480

Gelukkig is het gestopt met regenen als we teruglopen naar de camper. Nog even boodschappen doen en dan op zoek naar de zon.

We hebben besloten om naar Istrië in het Noordwesten van Kroatië te gaan. De Sloveense kust biedt niet echt knappe campings of camperplaatsen.

En zo rijden we om half zes de camping Savudrija op ten Noorden van Umag. We vinden een mooi plekje met bijna uitzicht op de Adriatische zee. Er schijnt een flauw zonnetje maar helaas zijn de wolken met ons meegereisd en is het helemaal bewolkt als de zon ondergaat.