23 mei 2022 Tolmin kloof en naar Bled

Na het uitchecken bij Kamp Koren rijden we in een half uurtje naar Tolminska Korita (Tolmin kloof). Dit is een kloof gevormd door een tweetal rivieren de Tolminka en de Zadlascica die vanuit twee kloven samenkomen. We hadden al gelezen dat wij met de camper op P2 moeten parkeren en dat er dan een shuttle bus je zou zijn. Echter er staat nergens een tijd waarop dat busje dan zou rijden dus we besluiten te wandelen naar de ingang van de kloof.

Van de mevrouw achter de kassa horen we dat de shuttle alleen rijdt in het hoogseizoen. Het is nl. een schoolbus en die rijdt hier in de zomervakantie van 25 juni tot 1 september als de scholen gesloten zijn. In de kloof zit ook een warmwater bron. Het water wat daar vanuit de bodem omhoog komt heeft een gemiddelde temperatuur van 18.8-20.8 graden terwijl het water wat door de rivier stroom 5 tot 9 graden is. Hier zien we ook forellen zwemmen in de rivier. De kloven zijn hier ontstaan door het gebied gedeeltelijk uit kalksteen bestaat waardoor de rivier het makkelijk uitsleet.

20220523-102435_DSC6054

Verderop is een groot rotsblok naar beneden gevallen in de kloof maar halverwege blijven hangen. Dit ziet er bijzonder uit. Het rots blok is inmiddels helemaal bedekt met mos waar weer allerlei planten op groeien. Er onder stroomt de rivier die hier net in een aantal kleinere watervallen steeds een trapje dieper/lager stroomt.

20220523-111216_DSC2739

20220523-112931_DSC6110  20220523-113233_DSC2768

Aan het eind gaan we eruit en via een gewone weg lopen we weer terug naar de camper.

Om 12 uur rijden we weer verder. Via smalle wegen door bergen en kleine dorpjes rijden we naar Bled waar we om een uur vier aankomen bij Camping Bled. We zijn niet de enige want voor de ingang van de camping staat een rij met allemaal campers. Zou er nog wel plaats zijn. Ja hoor, het is een mega grootte camping en we krijgen een mooi plekje.

We parkeren de camper klappen de stoeltjes uit en genieten even lekker in de zon. Voor het eten pakken we nog even de fietsen om een rondje om het meer te fietsen. Het eerste gedeelte gaat over de weg en dat is niet zo prettig maar aan de andere kant is een soort woonerf gedeelte waar je mag fietsen. Het eilandje met daarop een kerkje ligt er prachtig bij en dat moet natuurlijk op de foto.

20220523-170221_DSC6155  20220523-180826_DSC6216

24 mei 2022 Sunrise over het meer van Bled en de Vintgar kloof

Martin had thuis al gevonden dat er een mooi uitzichtpunt is vanaf de berg op het meer met zijn befaamde kerkje en dan vooral bij zonsopkomst. Met als gevolg dat de wekker om half vijf af ging. Het heeft de hele avond geregend maar nu is het droog en er waren vannacht zelfs enkele sterren waarneembaar dus je weet het nooit. Snel een glas melk en een plak ontbijtkoek en wij lopen in het eerste ochtendlicht naar het wandelpad.

Het pad begint vrijwel om de hoek van de ingang van de camping dus dat is mooi meegenomen. Het is een steil pad naar boven en de regen van gisterenavond is het op sommige plekken best glibberig. En zo komen we om 05:15 uur aan op uitzichtpunt Ojstrica.

20220524-053237_DSC2824

We zijn niet de enige die er staat, er staat al een Duitse hobby fotograaf. Er ligt een dikke mist over het meer en we zien nog net het beroemde eilandje met zijn kerk.

De mist komt en gaat maar meestal is het eilandje helemaal verdwenen onder de mist. Toch kunnen we wel mooie platen schieten want het kasteel aan de overkant van het meer steekt soms net boven de wolken uit zodat het een drijvend kasteel lijkt te zijn.

20220524-054152_DSC6244

En dan komt langzaam de zon te voorschijn echter nog steeds een dikke laag mist. Dit geeft dan wel weer een mooi gelaagd landschap want de heuvels rondom het meer komen ook net boven de mist uit.

20220524-062206_DSC2889  20220524-064757_DSC2930

Het zonnetje stijgt steeds verder en het wordt lastiger fotograferen omdat je eigenlijk recht tegen de zon in fotografeert en daardoor van die zonnekringen in je foto krijgt. Dit komt door al het glas lagen die in de lens zitten en dan hebben we er ook nog een filter op zitten.

20220524-073753_DSC2963-Pano groot

Na twee en een half uur houden we het voor gezien. Het eilandje komt niet echt helemaal uit de mist en de zon staat al best wel hoog. We glibberen het pad weer af naar beneden en ontbijten bij de camper lekker in het zonnetje.

We gaan op de fiets (we hebben onze gewone stadsfietsen mee, geen e-bike en met fietstassen) naar de Vintgar kloof. Deze ligt hier niet heel ver vandaan maar wel een aantal hoogtemeters te overwinnen. Dat wordt dus letterlijk een staande klim want soms is het zo steil dat je zelfs in zijn één de berg echt niet tegenop komt. Het is wel een mooie weg die grotendeels langs het spoor loopt (daar wel redelijk vlak). Het is lekker zonnig weer dus best warm tijdens de fietstocht. We rijden langs de eerste parkeerplaats en zetten de fietsen bij de tweede parkeerplaats. We lopen het laatste stukje naar de ingang van de kloof.

De Vintgar kloof is 1600 meter lang en 250 meter diep.

20220524-110626_DSC2979

De kloof is uitgesleten door de rivier de Radovna.

20220524-111522_DSC6436  20220524-111746_DSC6453  20220524-112013_DSC6469

Langs de wanden van de kloof is een houten wandelpad aangelegd en zo volg je slingerend de kloof. Op het einde is een mooie waterval de Slap Šum.

20220524-115913_DSC3009

Dit is ook het einde van de kloof en we nemen de 'lange' route de kloof uit. Deze gaat eerst al klimmend door een mooi bos dan langs het kerkje St. Catherine. Hier heb je een prachtig uitzicht op het omringende landschap. We lopen door een weiland met schapen en geiten en even verderop zelfs een paard met veulen op het pad, welke niet van plan zijn plaats te maken voor ons. Dus dat betekent even door het weiland. Ook wel weer leuk. En zo komen we na 5,5 km weer terug bij de fietsen die nog keurig onder de boom staan. De muizen hebben onze broodjes gelukkig niet gevonden in de fietstas, wij wel en laten het ons smaken.

We fietsen weer terug naar Bled waar we nog wat halen in de supermarkt en dan ook maar weer het rondje om het meer afmaken. De rest van de middag lekker buiten voor de camper gezeten.