Met de camper naar Slovenië

Daar gaan we dan, op 14 mei 2022 met de camper op naar Slovenië! Een aantal maanden geleden hebben we besloten om weer een camper te huren, want de situatie met COVID-19 is nog niet in alle landen hetzelfde. Met een camper ben je redelijk zelfvoorzienend, kun je eenvoudig verplaatsen en heb je iets meer gemak dan met een auto en een tent.

We hebben mazzel de camper die we via Camperplaza in Hem hebben gereserveerd was afgelopen week niet verhuurd. We mogen hem dan ook al om 11 uur komen ophalen. We doen een rondje camper waar we uitleg krijgen over het één en ander. Hoe werkt het, waar moet je op letten en natuurlijk een rondje schadecheck. Het is een vrij nieuwe camper er staat 46.500 km op de teller. We rijden achter elkaar aan naar huis waarbij Martin op de N194 en de Oost-Tangent even goed kan wennen aan de breedte van de camper met al die rotondes.

Thuis laden we de camper in. Dit is toch altijd weer een klusje alles stond los verspreid in huis want we gaan natuurlijk geen grote tassen meenemen in de camper. Alles kan mooi in de kastjes. Alles mee? Ja de paspoorten die hebben we :-) Waren we twee jaar terug tijdens ons vorige corona-camper-avontuur vergeten. Oh ik sta bij het bed en zie gelukkig twee opgevouwen kussenslopen liggen. Daar moet nog wat in. De kussens Martin rent nog snel even naar boven. Dan zijn we compleet en kunnen we op pad. Om 15:20 uur rijden we de straat uit.

20220514-20220514_153335

Op naar het zuiden. Het hoofddoel van deze trip is Slovenië maar daar komen we vanavond nog niet aan en ook morgen niet. We kijken wel hoe ver we komen. Het is gelukkig vrij rustig op de weg en het zonnetje schijnt. We besluiten ergens in Zuid-Limburg een plekje te zoeken voor de nacht. Via de Campercontact app zoeken we wat mooie plekjes want als je in het Limburgse heuvellandschap bent wil je ook dat uitzicht hebben natuurlijk. Sonja belt onderweg wat campings en waar de één niet bereikbaar is, een ander vanavond net geen nieuwe gasten ontvangen omdat ze zelf uit eten gaan. Is het bij de Botkoel in Puth raak. Ze hebben nog wel een plekje voor een camper van 7,30 meter voor één nacht.

Het is een perenkwekerij met een kleine camping (50 plekken). Allemaal campers en caravans maar iedereen wordt mooi schuin neergezet zodat je allemaal uit kijkt over Limburgse Heuvellandschap. Prachtig uitzicht en dito camping. We maken de camper een beetje meer op orde en Sonja kookt de eerste maaltijd in de camper. Altijd weer even wennen. Maar een eenpanscourgettesoep is prima klaar te maken.

20220514-20220514_184923  20220514-20220514_214310

Na het afwassen gaan we een stukje wandelen. De mevrouw van de camping had ons een blaadje gegeven met daarop een hele wazige beschrijving van een wandeling van 4 km. Nou dat is mooi te doen. Maar echt duidelijk is het kaartje niet. Geen straatnamen, geen aanwijzingen alleen een lijntje. We lopen dan ook verkeerd maar evengoed een mooi rondje door de wijnvelden en weilanden. Via Schinnen komen we weer terug in Puth en vlakbij de camping zien we het pad wat we eigenlijk hadden moeten hebben. Nou ja, geeft niet toch heerlijk gelopen bij een bijna volle maan op een mooie voorjaars/vroege zomeravond.

15 mei 2022 naar de Moezel

Uiteraard gaat de wekker van Sonja op tijd om te kijken of er een mooie zonsopkomst is. Helaas valt dit wat tegen. Het is ook bijna helemaal helder. Daarna kan Sonja de slaap niet echt meer vatten dus die besluit maar een rondje te gaan wandelen. Martin is nog in diepe rust, toch maar even melden dat Sonja een rondje gaat wandelen.

Sonja loopt het rondje welke we eigenlijk gisterenavond wilde doen. Eerst afdalen naar de Geleenbeek en die even volgen tot een herberg en dan weer het veld in (langs koren en weilanden) retour richting Puth. Toch nog verkeerd gelopen over een bospad maar Google maps leidt Sonja toch weer terug naar de camping.

20220515-20220515_082827

Waar Martin inmiddels de stoelen en het tafeltje al heeft uitgeklapt. Lekker ontbijten in het zonnetje alles de camper weer in en we kunnen verder. We pakken eerst de snelweg naar Aken waarna we verder rijden langs mooie binnenwegen. We telkens opnieuw de volgende plaats invoeren in google maps maar dat houdt het leuk. We rijden door het fraaie Eifel N.P. met mooie uitzichten onderweg. We lunchen in een parkje in een klein dorpje en dan rijden we weer verder.

20220515-20220515_140454

En dan zijn we bijna bij de Moezel. Via een slingerweg dalen we af naar de rivier.

20220515-20220515_160412

We gaan naar een camperplaats in Minheim. Deze staat goed aangeschreven en ligt direct langs de Moezel. Als we aankomen is er geen receptie, even vragen hoe het in zijn werk gaat aan een andere camperraar. Zoek maar een plekje en vanavond komt er een mannetje geld halen. Geen probleem. En ja hoor, we hebben een prachtig plekje 15 meter vanaf de waterkant. Alleen de Moezelradweg (fietspad) scheidt ons van de rivier. Het is overigens nog steeds heerlijk weer. We besluiten om snel te gaan eten en daarna een stukje te gaan fietsen langs de Moezel.

Dat stukje werd iets langer. Sonja had nl. in haar hoofd dat ze naar Bernkastel-Kues wilde maar dat was al 16 km verderop en we moesten ook weer terug. Op de terugweg zijn we aan de oostkant van de rivier blijven fietsen want aan de westkant moesten we een heel stuk over de weg fietsen en dat is niet echt fijn.

20220515-20220515_201023  20220515-_DSC2426

16 mei 2022 fietsen langs de Moezel

Heerlijk geslapen en we worden wakker van fluitende vogeltjes. Het zonnetje schijnt en voor vanmiddag wordt er onweer voorspeld dus vroeg eruit zodat we op tijd kunnen vertrekken.

Na het ontbijt vertrekken we de stroomopwaarts langs de Moezel. Langs Piesport, Dhron, Neumagen waar we stoppen voor een bakkie koffie en trappen weer verder. We hebben behoorlijk wind tegen dus de calorietjes worden goed verbrand. Wij zijn dan ook nog één van de weinige die op een niet-elektrische stadsfiets hier rondrijden.

Geeft niet het is bijna vlak doordat je de loop van de rivier volgt. We komen drie bochten ver tot in Leiwen en dan besluiten we om te keren. De teller staat al op ruim 16 kilometer en we moeten ook weer terug. Maar eerst op zoek naar een supermarkt of bakker want we hebben uiteraard weer niets meegenomen behalve water. Een supermarkt vinden we en deze heeft ook heerlijk verse Duitse broodjes. Een paar plakken kaas, jus d'orange en een banaan wij kunnen er weer tegenaan.

20220516-_DSC2439   20220516-20220516_102209

Lekker voor de wind geeft ons het gevoel dat we een duwtje in de rug krijgen en zo rijden we al snel Piesport weer in waar we op zoek moeten naar Piesporter Goldtröpfchen. Dat zou een heerlijk Moezel wijn zijn. Dus Mr Google even om raad gevraagd en we vinden een vinotheek waar ze dit verkopen. Het is een restaurant/wijnhuis. En we krijgen een paar heerlijke wijnen te proeven. We beginnen met de droge welke ze ons in twee versies laat proeven de ene is net wat fruitiger/zoeter (de Spätlese). Dit komt omdat deze is gemaakt van zoetere druiven. We proeven ook nog een zoete variant en zelfs Sonja geeft te kennen dat dat nog wel te drinken is. We nemen een paar flesjes mee en deze worden keurig in een doosje ingepakt voor ons. Het kan net in de fietstas en zo fiets Sonja met zware bepakking de laatste 3,5 kilometer terug naar de camper.

20220516-20220516_102906  20220516-20220516_131934  20220516-20220516_134441

Helaas is het zonnetje achter de wolken verdwenen maar de temperatuur is nog wel lekker. Omdat er op deze camperplaats geen sanitair is en we eigenlijk 'zelfvoorzienend' camperen koken we niet uitgebreid. De pizzeria is helaas dicht op maandag dus we bakken een paar eieren en met een boterham hebben we ons diner ook weer op.

's Avonds kwam het zonnetje weer terug en hebben we nog even heerlijk buiten gezeten en de route voor morgen uitgestippeld. Slovenië gaan we morgen nog niet halen maar we een heel eind in de richting. Eerst nog wat smallere/toeristische weggetjes en dan de snelweg op, kilometers maken.

17 mei 2022 richting Oostenrijk

We vertrekken op tijd want we hebben best wel een rit voor de boeg. Sonja staat na een kleine wandeling om kwart over zeven bij de bakker op de stoep en ze hebben al warme heerlijke broodjes. Dat is lekker. Weer terug gewandeld en de stoelen kunnen naar buiten, kopje thee erbij. En ontbijt.

Om 08:20 uur rijden we weg nadat we een sanitaire stop hebben gemaakt voor de camper. Wat inhoudt dat we het toilet en de vuilwatertank legen. Op deze camperplaats kan je allen water tanken per 8 liter of zo. Alleen hebben we geen gieter om het in de camper te gooien dus dan maar niet. We zoeken voor vanavond wel een camping met alle voorzieningen.

Sonja had voor het eerste stuk een mooie weg uitgezocht alleen was deze opgebroken, gelukkig hebben we de ouderwetse wegenkaart op schoot dus een alternatief is snel gevonden. We rijden nog een stuk langs de Moezel en gaan dan de snelweg op richting Trier. Voor Trier de snelweg naar het Oosten richting Karlsruhe, Stuttgart en vervolgens München. Het is best wel druk onderweg en zoals al jaren in Duitsland rijden we van Baustelle naar Baustelle. Wel even rekening ermee houden dat we niet op de linkerbaan kunnen rijden langs zo'n Baustelle we zijn nl. iets breeder dan 2,1 meter ;-)

Het wordt al laat dus Sonja zoekt ondertussen een camping ergens rondom München. Het gekke is dat die hier niet echt heel veel zijn. We willen nl. wel op een camping staan met voorzieningen want 2 dagen zelfvoorzienend en een bijna lege watertank is niet handig.

20220517-20220517_182206

Er is nog een camping ten Zuiden van München in de Bayrischer Alpen. Even gebeld en als we voor half zeven er zijn dan kunnen we er op. Mochten we het niet halen of iets later komen dan nog even bellen. De tomtom geeft aan dat we er 18:28 uur zullen zijn. Nou dan mag er wel niets tussen komen. We moeten nog ruim anderhalf uur rijden en het wordt wel spitstijd. Bij Augsburg geeft de tomtom een alternatieve route omdat de snelweg richting München is afgesloten. Nou doe maar want stilstaan is niet prettig. We zijn niet de enige die deze route volgen en ook rond Augsburg begint de avond spits. Om kwart over zes nog even met de camping gebeld ETA is exact 18:30 uur.

20220517-20220517_191319

En ja hoor, om 18:29 uur staan we bij de receptie van de Kaiser Camping Bad Feilnbach. Het is een prachtig aangelegde camping waar het nog erg rustig is. We tappen eerst water en zetten de camper op zijn plek. We klappen de stoelen uit en genieten nog even van het heerlijke zonnetje. Hadden we al verteld dat we ontzettend mazzel hebben met het weer tot nu toe. Echt het lijkt wel zomer.

Sonja kookt op het kleine gasstel een heerlijke Taggliatella met zalm, snijbonen, champignons en uien. Het kan net twee pannen en een wok op het gasstel. We laten het ons smaken. Na een heerlijk warme douche stappen we ons bedje in, morgen op naar Oostenrijk.

18 mei 2022 door Oostenrijk

Sonja is al vroeg wakker en besluit een rondje te gaan wandelen rond de camping. Het is kwart over zes en de zon is al op en het ziet er prachtig uit je kijkt over de weilanden naar de eerste heuvels van de Bayrischer Alpen echt een mooie omgeving. Niet geheel toevallig worden er nog een tweetal geocaches gevonden. Het eerste gedeelte loop ik nog door de weilanden maar dan kom ik uit op een weg. Hmm dan maar in de berm en als er een auto aankomt iets verder de berm instappen. Dit is niet fijn maar gelukkig al weer snel richting het dorp waar je weer de stoep op kan. Via een mooi wandelpad door Bad Feilnbach om half acht weer terug op de camping. Direct even de bestelde broodjes opgehaald en naar de camper waar Martin ook net wakker wordt. Lekker douchen en de stoelen in de zon. Broodje smeren, kopje thee wat is vakantie toch lekker.

20220518-20220518_070000

Om 09:15 uur vertrekken we voor onze oversteek door Oostenrijk. Vlak voor de grens bij het laatste tankstation in Duitsland kopen we een tweetal vignetten voor Oostenrijk, deze kan je nl. voor een verschillend aantal dagen kopen, 10/20 dagen of 2 maanden of een heel jaar. Omdat 20 dagen net te kort is, kopen we er twee van 10 dagen. Het staat op kenteken dus dat is mooi. Zo kunnen we dus ook de terugweg nog een aantal dagen door Oostenrijk rijden. Het Sloveense vignet kunnen we ook al hier kopen en dat doen we voor een maand. Zo dat is geregeld.

20220518-20220518_120243

Bij Kufstein gaan we de snelweg af om nog even boodschappen te doen echter dan kan je niet zomaar de snelweg weer op.

20220518-20220518_124408

Ja terug naar Salzburg maar dat zijn we niet van plan we willen naar het Zuiden. Voorbij Kufstein naar Kitzbühel en zo door N.P. Hohe Tauern. Het is prachtig hier op de toppen van de bergen ligt op sommige plekken nog sneeuw en overal zie je water naar beneden stromen in de vorm van watervallen. Het riviertje wat we volgen stroomt ook behoorlijk snel.

20220518-20220518_132518  20220518-20220518_132642

20220518-20220518_134517  20220518-20220518_133048

Onderweg stoppen we een paar keer en drinken een kopje thee en eten een wrap. We willen in de buurt van Villach overnachten zodat we morgen Slovenië in kunnen. Sonja vindt een mooie camping aan de Faakersee dus de tomtom daarop ingesteld.

Om half vijf komen we aan en oh, wat is het hier rustig. Het ziet er allemaal een beetje rommelig uit. Niet echt genummerde plaatsen of zo. Maar het is wel relaxt. Zoek maar een plek uit maakt niet uit waar. We vinden nog een plekje met uitzicht op het meer en parkeren de camper tussen de hoge dennenbomen.

Er schijnt hier vlakbij een goede Italiaan te zitten en laten we nu toch echt enorme trek in pizza hebben. Ook Italië is niet echt ver weg en op de één of andere manier gaat dat samen met pizza. We zetten dus eigenlijk alleen de camper op de 220V en wandelen direct door naar Giuseppe's Pizzeria. We kunnen nog een hoge tafel krijgen want verder zit het hele restaurant al vol. We hebben uitzicht op de open keuken en de geuren komen ons te gemoed. De pizza is heerlijk, wat hebben wij genoten. Na ruim anderhalf jaar weer eens een pizza eten en hij gaat schoon op. Nog een gedeelde tiramisu als toetje en we kunnen er weer tegen.

20220518-20220518_180516  20220518-20220518_205754

Terug bij de camper genieten we van het laatste avondzonnetje en typen het webverslag bij. Morgen zijn we in Slovenië, ons hoofdbestemming deze vakantie. Straks slapen op hemelsbreed vier kilometer vanaf Slovenië.