1 juli 2010 Hveragerdi – Grindavik

Vannacht zijn we wakker geworden van de storm die hier raast en de regen die daarmee gepaard gaat. De deur van de camper sluit niet helemaal, want daardoor hadden we de afgelopen weken de stof van de wegen in de camper binnen gekregen, maar het blijkt nu dat de deur ook de regen niet helemaal buiten houdt. Niet dat we er veel last van hebben, maar het kussen van de bank bij de deur is wel nat en de onderkant van de pijpen van Martin's spijkerbroek ook. En aangezien de kachel het niet doet zonder electra is het ook niet echt lekker warm hier.... maar we mogen niet klagen, want mensen in tentjes hebben het nog erger.

We staan laat op, want we hebben geen zin met die regen. En een strak omlijnd reisdoel is er ook niet vandaag, dus lekker lui blijven liggen en langzaam ontbijten, boekje lezen en dan eens vertrekken. Nog steeds geen beheerder gezien en we hebben heel netjes nog even op zijn deur geklopt, maar geen reactie. Nou, dan maar niet. We hebben heerlijk gedouched en prima geslapen, maar we wachten niet tot hij eindelijk verschijnt. We halen in het dorp bij de banketbakker lekkere broodjes voor onderweg en vertrekken naar de zuidkust van dit schiereiland.

Bij Seltun gaan we even kijken bij heetwaterbronnen en modderpoelen. Die hebben we natuurlijk al wel vaker gezien, maar het blijft altijd interessant. Hier ligt ook een explosiekrater die er wel mooi uitziet en we wandelen in de regen een rondje door het gebied. Mooie kleuren, maar jammer van de regen, want we blijven niet staan en de cameralens regent ook helemaal onder. Dus we besluiten weer te gaan rijden (met de stoelverwarming aan.... lekker joh!).

Seltun Overzicht solfatorenveld bij Seltun

We rijden langs Krisuvikkurkirkja, waar een oud kerkje zou moeten staan. Er zou zelfs een geocache moeten liggen (zagen we later) op de 2e verdieping, maar als we er langs rijden zien we alleen een bord, een hoop stenen, maar geen kerkje. Misschien weggewaaid?

Enfin, dan maar weer verder gereden en over een hobbelweg gaan we langs de kust naar Grindavik, waar we vanavond op de camping gaan overnachten.

We zetten de laptop even aan en rijden een rondje door het dorp om te kijken of er ergens een internetverbinding is bij een tankstation of zo. Bij het pizzarestaurant hebben we beet en we kijken even op internet of er geocaches in de buurt verstopt zijn en natuurlijk zijn die ook hier.

We eten ons vanmorgen gehaalde broodje op en gaan op zoek naar de caches. Dan hebben we hier in dit #$*&$#-weer toch een klein reisdoel.

Omdat we morgen naar de Blue Lagoon gaan (warme bronnen met wellness centrum.. massages...hmm) op onze laatste dag noteren we daar ook 2 caches die we morgen gaan zoeken, maar nu rijden we eerst naar Reykjanesta, een rotspunt in het uiterste zuidwesten van dit schiereiland. Er staat een vuurtoren, er zitten veel vogels (ook Jan van gent) en er zou een geocache verstopt moeten liggen.

Ruige kust bij ReykjanestaDe vogels zijn met name broedende meeuwen en sterns en op een rots in zee zien we grote vogels die we dan maar benoemen tot Jan van Gent. De geocache laten we voor wat het is, want de locatie was een aantal lavablokken naar beneden klimmen van een klif aan de kust met windkracht 11 en regen. En we zijn gek, maar zo gek zijn we ook weer niet. Dus rechtsomkeert over een hobbelweg naar de camping. Dit keer een camping met electra. Gelukkig heeft ook deze beheerder een converterstekker, want die zit wonderbaarlijk niet bij de campingset van de camper. We zijn er rond 17:00 uur en gaan met een koppie thee lekker boekje lezen en sudoku's maken. Heerlijk bij het kacheltje! Sonja maakt lekkere pasta en er is geen voetbal blijkbaar vanavond op TV, dus we spelen een potje patience en luisteren naar muziek op de digitale radio uit de ether.

Nog even lekker douchen en dan morgenochtend naar de Blue Lagoon en de camper 's middags inleveren nadat we de bagage alvast bij het hotel droppen.