Zeilen in de Ionische Zee rond Lefkas  02 - 17 augustus 2001

Omdat Martin al veel vaker heeft gezeild op kleine open zeilbootjes (Valk) en Sonja een paar keer. Willen we nu wel eens zeilen in mooi en warm gebied. We vinden een mogelijkheid bij Lefkas waarbij je eerst een week cursus hebt op een kajuitboot en aansluitend nog een week flottielje gaat zeilen op zo’n zelfde boot in de wateren rond Lefkas.Martin op de boot

De eerste week verblijven we dus in een hotel in het plaatsje Nidri en hebben elke ochtend zeilles. Samen met twee andere Nederlanders hebben we les. Dus met vijf personen op de boot. Dit is erg krap want de kuip is niet erg groot. Maar toch gaat het. Om de beurt zit je aan het roer en worden alle ins en outs van het zeilen ons bijgebracht. Zoals het navigeren en een koers uitzetten. Maar ook hoe kan ik het beste vooruit komen. Het is lekker intensief en na een week is het tijd voor onze eigen zeilreis.

uitzichtIn flottielje varen betekent dat je ’s morgens een briefing krijgt waarin wordt besloten waar je aan het eind van de dag moet zijn. De beste route wordt verteld en de moeilijkheden die je onderweg tegen zou kunnen komen en ook de weersvoorspelling wordt doorgegeven. Je bent vrij om zelf de route te bepalen als je maar op de juiste plaats aankomt. Onderweg kan je altijd contact opnemen (via de marifoon) met het de flottielje leiding op het ‘moederschip’.

De eerste dag is nog niet zo’n grote afstand. Na de briefing op de kade van Nidri weten we dat we ’s avonds in de haven van Spartochori moeten zijn. Het blijkt dat we het samen aardig onder controle hebben en gaan al snel ons eigen gangetje. Als eerste doe je altijd een radiocheck met het moederschip zodat je weet dat alles goed werkt. Als je er achter komt dat het niet werkt als je problemen hebt dan ben je verder van huis en dat is niet slim. Ons schip is een Moody 28CS en heeft de naam Fontana. Daarmee meldt je je ook als je via de marifoon met iemand contact zoekt. We hijsen het anker op en varen op de motor weg. Na 15 minuten hijsen we de zeilen en zijn we vrij. De hele dag heerlijk gedobberd en het geleerde van vorige week in praktijk gebracht. Er staat weinig wind dus veel problemen komen we niet tegen. ’s Avonds meren we aan in de haven van Spartagori en eten gezamenlijk bij een restaurantje.

Martin aan het roer

12 augustus varen we van Spartochori terug naar het vaste land van Lefkas aan de Zuidkust. Het toeristische plaatsje Syvota. Volgens de briefing kan het ’s middags behoorlijk hard gaan waaien en moeten we rekening houden met een windkracht 6. Ook varen we een stuk langs de hoge kust van Lefkas waar we rekening moeten houden met valwinden vanaf de bergen. We krijgen de opdracht om op tijd binnen te zijn want het kan heel erg druk zijn in deze haven.

We varen lekker uitgerust weg en de wind is nog rustig dus het grootzeil gaat in zijn geheel uit. Soms gooien we in een baaitje het anker uit om even te zwemmen. Na het middaguur begint het behoorlijk aan te trekken en we besluiten dan ook om maar naar binnen te gaan. Wel zien we nog onze mede cursisten een beetje in de problemen komen. Ze zitten beiden aan de verkeerde kant (de kant van het zeil) en varen een vreemde koers. We kunnen ze via de marifoon niet bereiken omdat ze waarschijnlijk al een beetje in paniek zijn. Nou ja, daar is het moederschip dan voor en die zal ze ook in de gaten halen (uiteindelijk kwamen ook zij heelhuids binnen).

Een haventje  voor anker

Voordat je in Syvota bent vaar je eerst door een soort fjord (als je dat kan zeggen hier in Griekenland) en aan het einde ligt de pittoreske haven. Het is een haven in een grote cirkel en alle boten liggen met de kuip naar de wallenkant. Dit in tegenstelling tot NL waar je als boot altijd met de punt (voorkant) naar de kant ligt (of langszij). Het is inderdaad erg druk in de haven en we zijn blij dat we op tijd zijn want op de marifoon horen we dat het nu echt hard waait buitengaats.

13 augustus

Vandaag vertrekken we uit de haven van Syvota, we hebben een behoorlijk stuk voor de boeg want we worden vanmiddag verwacht in de haven van Palairos (een plaats een stuk Noordelijker op het vaste land van Griekenland). Via het kanaal van Meganissi komen we al snel op bekend terrein, we zijn nu weer voor de kust van Nidri. Rond het middaguur hebben we het eiland Skorpios gerond. Op dit eiland, wat een privé eiland is van Onassis staat een prachtig huis. Hier is het verboden aan te meren en dat staat ook overal aangegeven.

Zwemmen  Zwemmen voor de boot

Onderweg besluiten we even te gaan zwemmen bij een mooie baai Av. Varko. Martin ligt op een gegeven moment in het water en sprint als een gek terug naar de boot. Hij ziet nl. een driehoek op zich afkomen en denkt: ‘een haai’. Maar nee hoor gewoon gezellige dolfijnen. ’s Nachts is het echt heerlijk dus we besluiten de bedden maar in de kuip op te maken en slapen heerlijk onder de sterrenhemel.

14 augustus

Het buiten slapen is goed bevallen. Dat gaan we vaker doen deze week! Vandaag is het 14 augustus en Sonja is jarig en dat moet natuurlijk gevierd worden. We halen lekkere baklava bij de bakker en met z’n allen (de hele flottielje toasten we even op Sonja). Maar daarna wvoor waleer over tot de orde van de dag. Zoet water getankt en om half twaalf varen we weg uit Palairos. Vandaag is er weinig tot geen wind. Dus het zeil is wel gehezen maar dat is dan meer om nog een beetje schaduw te hebben op de boot. Want zonder wind is het wel bloedheet. Om zes uur meren we aan in de haven van Kalamos wat weer op een klein eilandje ligt. Het aanmeren gaat hier gemakkelijk omdat er anker boeien liggen. Bij een boei kan je aanhaken en dan kom je net bij de pier en dan lig je prima en stevig vast.

15 augustus Vandaag weer een prima zeildag. De wind is weer wat aangetrokken dus er kan gezeild worden. ’s Avonds komen we aan in Port Athene. Hier is geen haven maar een prachtige baai. We ankeren midden in de baai en leggen alle boten aan elkaar vast. Dan gaan we met het kleine bijbootje van het moederschip naar de kust waar we in een authentiek restaurantje heerlijk eten.

16 augustus

De laatste zeildag we gaan een megaroute maken. Als je dat wilt uiteraard en we ronden daarbij verschillende eilanden hier voor de kust van Lefkas. Eerst varen we naar Vathi, dan langs Spartachori naar Syvota, via Vassiliki naar Kasthos, Een heerlijk weekjePalairos in het Noorden om uiteindelijk ’s avonds aan te meren in de thuishaven Nidri. Het is een prachtige dag waarbij we genieten van het heerlijke weer. Af een toe een duik nemen en dan weer heerlijk met de kop in de zon en wind genieten van het uitzicht.

’s Avonds meren we aan in Nidri waar we de boot schoonmaken en leeghalen. De boot is weer helemaal spik en span. En als we helemaal klaar zijn doen we nog een laatste ronde. Daarbij stoot Sonja per ongeluk tegen de brandblusser aan boord. Blijkt dat dat ding dus geen veiligheidspin heeft en dus begint te spuiten met poeder (ja ja een poederblusser). De hele kuip wit van het spul. Je begrijpt dat we niet opnieuw zijn begonnen met schoonmaken. Wij blij dat we al onze spullen al op de wal hadden staan.

Ons laatste nachtje brachten we weer door in het hotel en daarna weer terug naar huis.