Zondag 13 juli 1997

Vroeg vertrokken om al snel een lekker stuk op te schieten. Om acht uur de eerste wissel na 154 kilometer, die Sonja heeft afgelegd. Niet geflitst op de A2, maar wel effe geslapen. (Sonja niet hoor maar Martin). Om kwart over acht weer verder na een kopje thee en een broodje. Om tien over negen bij Maastricht nog even getankt en om half tien waren we de grens over en in België. Om 10:45 uur weer gestopt, zo’n 60 kilometer voor Luxemburg. Daar effe van de helling gepiest en een lekker gehaktballetje gegeten met brood en thee. Om 11:10 uur weer vertrokken met Sonja achter het stuur naar Luxemburg, Metz, Nancy. Om één uur weer even gestopt. We zijn net voorbij Nancy. Het is nog even ruim 100 kilometer dus het schiet lekker op. Om 13:22 uur weer verder gereden.

Nog even getankt en om half vier waren we in Kaysersberg waar we op zoek gingen naar de camping. Deze was redelijk snel gevonden maar wat een pech, helemaal vol. Alleen nog een plekje bij de toiletten, dus maar weer verder gereden naar een camping tien kilometer verderop. Begint het me toch te hozen niet normaal meer. Er was op die camping nog een klein plekje voor ons maar de plassen water bleven nu al staan dus besloten we maar op zoek te gaan naar een hotelletje. Dat vonden we redelijk snel en wel in, het wat naderhand bleek, mooie en gezellige plaatsje Kaysersberg.

Het hotel was keurig schoon en vrij nieuw, dus nadat we even hadden gedouched en door het plaatsje hadden gelopen, hadden we zo’n slaap dat we direct na het eten zijn gaan slapen. Het eten was snel en goed: hamburger met frites. Na een dutje tot ongeveer 21:45 uur weer opgestaan om het vuurwerk te bekijken. Dit werd afgestoken vanaf het slot bij de oude stenen brug. Iedereen dacht dat het was afgelopen toen het toch opeens begon na te sputteren. Vervolgens lekker gaan slapen tot de volgende morgen 8:30 uur.

Maandag 14 juli 1997

Toch maar op tijd opgestaan want vandaag rijden we weer verder. Het is helemaal bewolkt dus we zien nog geen zon. Nadat we lekker gedoucht en de auto opnieuw ingepakt hadden, reden we om half elf weg. We besloten te rijden met de bestemming de Jura. Daar zijn nl. 2 mooie camping aan het Lac de Chalain en het is niet zo heel erg ver. Onderweg even gestopt om wat te drinken. Nabij Besancon even gestopt voor een bakkie koffie. De zon is nog steeds niet te zien en het is ook niet zo warm. Het is nu 13:00 uur en de Wereldomroep zegt dat het mooier weer wordt.

Om half vier kwamen we bij de geplande camping maar weer maar één plekje achteraan bij het toiletgebouw en ja het regent nog steeds. Dus maar doorgereden om het meer heen. Naar de camping Domaine de Chalain en ja hoor gelukkig daar was nog plek. En na gekscherend gevraagd te hebben om een plekje met zon begon die ook nog te schijnen en trok de lucht weer open. Toch maar de tent meteen opgezet want je weet maar nooit. Maar het bleef mooi dus zijn we na het werk even gaan zwemmen in het meer dat wel erg koud was. Nadat we lekker afgekoeld waren nog even liggen zonnen. En weer terug naar de tent waar we eten gingen koken. Het is vanavond macaroni met ham en een lekker sausje. Het is een heel grote camping waar we nu op staan dus vanavond maar eens een rondje lopen. Dat deden we en we zagen nog een wedstrijd sumo-worstelen (in van die opblaaspakken). Op tijd gaan slapen want we waren wel moe. ’s Nachts begon het nog even te regenen dus we wisten meteen dat de tent waterdicht is. We werden om drie uur nog flink wakker geschud want onze Franse buren vonden het nog nodig om te laten merken dat ze nog wakker waren.

Dinsdag 15 juli 1997

Om een uur of negen opgestaan en brood gehaald op de camping. Dat was wel even schrikken twee rijen van zo’n 20 meter. Maar gelukkig het ging heel snel. Na een goed ontbijt besloten we een wandeling te maken.

Er was een tocht van ongeveer vier kilometer waarbij je naar drie mooie uitzichtpunten boven de camping kon wandelen. Het was een hele klim maar wel de moeite waard. Met een uitzicht over de camping en het meer. Teruggekomen even flink uitgerust om te vertrekken richting de Cascades du Herisson waar we weer gingen lopen. Via een stijgend pad naar de eerste waterval die heel mooi was. We liepen nog verder stroomopwaarts en kwamen bovenaan bij de waterval. Nog verder kwamen we nog een paar vervallen tegen en toKoken voor de tenten één waar je onderdoor kon lopen. Wat we dus ook deden, we werden wel wat nat maar wat geeft het. We besloten niet de hele route te lopen en gingen dus maar weer terug. Moe maar voldaan nog even gekeken op de camping waar Sonja vroeger heeft gestaan.

Via Champagnole waar we boodschappen haalden weer terug naar de camping. We aten vissticks, wortelen, doperwten en gebakken aardappeltjes. Het was weer heel lekker. Nog even lekker van het laatste zonnetje genoten en besloten om morgen weer verder te trekken richting het meer van Annecy. Nadat we lekker gedoucht hadden weer vroeg gaan slapen. Om midden in de nacht weer wreed gestoord te worden door de buren wisten we het zeker; morgen vertrekken wij.

Woensdag 16 juli 1997

Om acht uur ging de biologische wekker van Sonja dus er maar uitgegaan en een lekkere douche genomen. Martin had het koud dus die nog maar even toegedekt onder twee slaapzakken. Maar na verloop van tijd moest ook hij uit bed want anders schiet het niet op. Korte metten gemaakt met flink veel herrie ter afscheid aan de buren.

Om 11:10 uur reden we dan toch weg richting Annecy. Omdat het niet zo ver was gingen we over allerlei B-wegen naar het Zuiden. Dwars door de bossen en over en om de bergen, het was heel mooi onderweg. In Oyonnax nog even flink op zoek geweest naar de juiste weg maar na een milkshake toch de goede richting weer gevonden.

Om half drie waren we al op de camping Les Fontaines in Chaparone aan de Zuidkant van het meer van Annecy. We vroegen om een schaduwrijk en rustig plekje dat we ook kregen. Eerst even rustig bijgekomen en toen de tent weer opgePatat in de tentzet. Lekker rustig aan gedaan. Boodschappen gedaan en gegeten. Na het eten nog even flink gebadmintond en vroeg naar bed.

Donderdag 17 juli 1997

Na een lange rustige nacht werden we zeer uitgerust wakker. Na het ontbijt lekker rustig folders van de omgeving zitten lezen en wat geschreven. Daarna een bezoek gebracht aan het stadje Annecy en gekeken hoeveel het huren van een zeilboot kost. Dit was wel erg duur dus maar niet gedaan. Het was een heel mooi stadje dus we brachten er bijna de hele dag door. Alleen begon het te motregenen dus maar weer naar de tent. Onderweg nog even boodschappen gedaan. Is het inmiddels gaan stortregenen niet normaal meer. De regen bleef maar aanhouden dus maar in de tent gaan zitten. Koken kon ook niet echt, daarom maar patat gehaald. De regen bleef maar komen en toen begon de tent ook nog te lekken bij de raampjes, flink balen dus. Alle scheerlijnen maar bevestigd, maar echt beter werd het niet. Op tijd gaan slapen en waarschijnlijk gaan we morgen maar weer verder op zoek naar de zon.

Vrijdag 18 juli 1997

Het was nog steeds zwaar bewolkt dus we besloten maar meteen in te pakken nu het nog droog was. Alles in de auto, camping betalen en om 11:00 uur vertrokken we met als bestemming; mooi weer. We waren nog geen vijf minuten onderweg of het begint met toch te hozen. Bij een bakkertje even een broodje gehaald want we hadden nog niks gegeten.

We besloten naar het Zuidwesten te rijden want in de Alpen zou het voorlopig nog blijven regenen. Nabij Grenoble besluiten we om in de richting van de Ardèche te rijden waar we om een uur of vier dan ook aankwamen.

De tocht doorSt Martin d'Ardeche de Gorges de Ardèche was zeer indrukwekkend maar ja we moesten eerst op zoek naar een camping. Na een paar keer bijna vol, allen nog maar niet mooie plekjes. Kwamen we op de camping Plage de Fleuri, hier was nog wel plek. We kregen een mooi plekje langs de rand van de camping lekker onder de bomen. Dus genoeg schaduw voor Martin want ondertussen is de zon behoorlijk gaan schijnen. Heel rustig de tent opgezet en eten gekookt want het was al zeven uur geworden. We aten aardappels, bietjes en hamburgers want die hadden we al gekocht voor gisteren. Het was heel erg lekker. Toetje (ijsje) gehaald bij de bar en een rondje over de camping gelopen. Op tijd naar bed gegaan want we hadden toch wel veel gereden vandaag.

Zaterdag 19 juli 1997

Lekker uitgeslapen want het is hier zo heerlijk rustig en koel onder de bomen zodat we pas om half tien wakker werden. Rustig gedoucht en ontbeten. Lekker zitten lezen en schrijven. Het is nu wel wat bewolkt maar er is nog steeds blauwe lucht.

Om een uur gingen we rijden er waren nog steeds wolken en eigenlijk werden het er steeds meer. We gingen de gehele Gorges afrijden. Onderweg waren er verschillende uitkijkpunten waar je steeds een ander fantastisch uitzicht had op de kloof die de River de Ardèche in de loop van de jaren heeft uitgesleten. Op de rivier voeren ook heel veel kano’s en kajaks. Dat leek ons ook wel heel leuk. Om een uur of vier waren we door de hele kloof heen. We gingen terug buitenom zodat we nog door een paar grotere stadjes kwamen voor boodschappen, de pin en een brievenbus. Dat lukt allemaal.

Vlakbij de camping kwamen we langs de verhuur van de kano’s degene met de mooie kano’s dus we besloten maar meteen te boeken. En ja hoor morgenochtend om acht uur kunnen we vertrekken met een mooie, geheel open, gele kano. We krijgen twee tonnetjes mee waar we spullen in kunnen doen, dubbele peddels dus dat moet allemaal gaan lukken. Terug bij de tent meteen eten koken want we moeten vroeg naar bed. We aten dit keer weer macaroni met een uitgebreid prutje. Het was weer prima gelukt. Martin is nu afwassen en Sonja zit te schrijven en de lucht is nu weer helemaal open getrokken dus hopen dat dat morgen ook nog is zodat we lekker van het zonnetje kunnen genieten.

Zondag 20 juli 1997

Kanodag! Vanmorgen om 07:15 uur opgestaan na een onrustige nacht. We moesten tenslotte wel effe op tijd op! Na een korte douche rond acht uur vertrokken. Ze hadden gelukkig nu wel lekkere broodjes in het winkeltje.

Om ongeveer 08:15 uur bij Alpha Bateaux betaald en met een busje vertrokken naar de afvaartplaats. Daar de kano gekregen met de peddels. Met de kano naar het water afgedaald na een zeer korte instructie. En na even oefenen was het zover: de eerste stroomversnelling! Flink peddelen zorgde ervoor dat we hier goed doorheen kwamen. Onderweg even sanitaire waterstops maken, want je zit de hele tijd in een plas water, dus moet je steeds piesen.

Na een paar uur even een wat langere stop gemaakt. Daar lekker in het zonnetje gezeten en de chips opgegeten. De sap is ook snel op gedronken want het is wel warm en de hele dag op het water maakt dorstig. Bij de volgende stroomversKanoën op de Ardechenelling even gestopt om gewoon zwemmend (drijvend in het zwemvest) hierdoor te gaan. Da’s pas lek! Vervolgens langs een nudistenkamp gekanood. Blote leuters en kijkdozen in overvloed, maar mooi is anders. Na nog een paar stroomversnellingkjes en een lang stuk dobberen op de wind zijn we lekker verbrand en moe (Martin met spierpijn). Op het strandje aangekomen waar we alles weer in konden leveren. Het bleek, dat er zelfs twee foto’s van ons waren gemaakt en nog twee mooie ook, dus die moesten we natuurlijk hebben (al was het wel duur……)

Met een busje werden we teruggebracht naar de verhuurder, maar het had niet langer moeten duren, want we moesten bijna kotsen omdat de chauffeur zo rot reed. Terug op de camping even wat naar binnen geschranst en lekker gedoucht. Na het douchen een lekkere pizza gehaald en dadelijk gaan we een ijsje halen als toetje. Vroeg naar bed want we waren best wel moe.

Maandag 21 juli 1997

Vandaag eigenlijk niet veel gedaan rustig wakker geworden, ontbeten, douchen toen toch een beetje haasten voor de boodschappen. Blijkt dat de supermarché gewoon de hele dag open is. ’s Middags is Sonja aan het strandje gaan liggen en Martin heeft zijn zoveelste boek uitgelezen bij de tent. Ook nog even samen klittebandballetje gegooid. ’s Avonds aardappelen, bloemkool en hamburger gegeten. En na de afwas badminton en een spelletje kaarten.

Dinsdag 22 juli 1997

Vandaag ook weer lekker uitgeslapen en na het ontbijt besloten we een stuk te gaan rijden richting Avignon. Daar zijn we nooit aangekomen.

Wel bij Pont du Gard. Dit is een brug over de rivier die de stad Nimes moest voorzien van water (aquaduct). Deze is gebouwd door de Romeinen zo’n twintig eeuwen terug. Hij bestond uit bogen bruggen bovenop elkaar. Door de bovenste laag liep het kanaal waar het water doorheen liep. Daarna zijn we doorgereden naar Nimes. Daar was een amfitheater ook gebouwd in de eerste eeuw door de Romeinen. En het best bewaard gebleven theater uit die tijd van Europa. Het was best indrukwekkend met alle uitgangen, trappen en dergelijke. Ook nog een of andere carré gezien van de Romeinen en de tuinen bezocht. We waren wel erg moe dus via een sanitaire stop weer terug naar de auto. We zouden op de terugweg lang Ales gaan want daar zou ook nog zo’n theater zijn. Alleen konden we het niet echt vinden, wel iets maar dat was veel nieuwer.

Dus maar langs de Mac want we hadden inmiddels wel honger gekregen. Om 21:00 uur weer terug op de camping nog even naar de playbackshow gekeken en toen gaan slapen.

Woensdag 23 juli 1997

Ook vandaag weer heel relaxed wakker geworden, ontbeten en krantje gelezen. Lekker lui voor de tent gelegen. Sonja ging ‘s middags naar het strandje om lekker bij te kleuren. Martin kwam naderhand ook nog eventjes. Boodschappen gedaan en spullen voor nasi gekocht. De nasi was heel lekker alleen een beetje heet dus dat merken we morgen wel.

Donderdag 24 juli 1997

Vandaag vroeg opgestaan want er is markt. We waren niet de enige. Het was namelijk stampend druk. Het was wel een hele grote markt. We kochten wat zakjes lavendel en ook jeu de boule ballen.

Ook het stadje nog in geweest waar we een clown met sax voor Yvonne kochten. Nog boodschappen gedaan en de rest van de dag relaxed (alweer) voor de tent. Nog een spelletje jeux de boule gespeeld wat door Martin werd gewonnen. ’s Avonds werd het steeds donkerder en dreigender dus we besloten maar snel even de hamburgers te bakken en de wortelen/doperwten op te warmen. We waren net klaar komt me er toch een regenbui dus in de voortent alles opgegeten. Gelukkig duurde het niet zo lang zodat we later nog een soort aardappeltje konden bakken. Deze waren alleen niet echt lekker dus dat was wel jammer. ’s Avonds zitten lezen voor de tent en om elf uur gaan slapen nadat we eerst nog in het donker stonden te douchen omdat het licht uitging. De regen is niet meer terug gekomen dus konden we lekker slapen.

Vrijdag 25 juli 1997

Vandaag weer eens uitgeslapen tot een uur of tien en daarna rustig ontbeten. Maar omdat de zon weer schijnt en we toch al bijna twee weken weg zijn moest er maar eens een was gedraaid worden. Er is gelukkig een wasmachine hier dus lekker makkelijk. Alles hangt nu aan de lijn lekker te drogen. Martin is weer helemaal verdiept in zijn boek dus dat zal vanavond wel weer uit zijn. Jammer want dan zijn al zijn boeken uit. Behalve een of ander ‘stom’ boek. Nou de avond heeft ie er niet eens mee gehaald want om twee uur was het, klats zo die is uit. Dus nu moeten we maar spelletjes doen, jeu de boule bijvoorbeeld. Het staat nu 2-1 in sets voor Martin. Maar dat komt omdat het kleine balletjes steeds zo ver wordt gegooid dat is namelijk het zwakke punt van Sonja.

Op het eind van de middag nog even geklooid met de luchtbedden op het water. Maar het was niet helemaal helder meer dus af en toe was het wel koud als de zon achter de wolken verdween. Terug naar de tent, boodschappen doen, eten koken en diner. We aten tortelini met het standaard prutje. Heel lekker maar we moesten wel even uitbuiken op onze bedden.

Zaterdag 26 juli 1997

Vandaag hebben we besloten wat cultureels te gaan doen. We gaan druipsteengrotten bekijken.

Voordat we daarheen gingen, na het gebruikelijke laat opstaan en ontbijt zijn we door een bos van stenen gereden. Dit ‘bos’ bestaat uit een zootje stenen (rotsen) die in de loop van de tijd zijn uitgesleten en ten dele begroeid met eikenbomen. Wel mooi, met smalle steile weggetjes.

Uiteindelijk aangekomen bij de grot de Concaliere, een hele mooie druipsteengrot met stalagmieten, -tieten, discussen, parels en terrasjes die volstaan met een dun laagje water wat daardoor een mooi spiegeleffect oplevert. De rondleiding was in het Nederlands dus goed te volgen. De grot blijkt ontstaan te zijn door een ondergrondse rivier en beslaat nu zo’n 55 kilometer. Wij hebben hier 1 kilometer van gelopen en zijn vervolgens met een treintje teruggebracht. Hamburger met uitjes, sperziebonen en soepie vooraf waren het diner.

Zondag 27 juli 1997

Vandaag lekker een dagje nix gedaan. Sonja heeft aan het water gelegen en natuurlijk Martin gevraagd om haar om 15:15 uur op te halen. Wat gebeurt er? Martin loopt om 15:10 uur daar heen, maar geen Sonja te vinden! Ze was dus (alweer) terug naar de tent! Om 16:00 uur hebben we samen meegedaan aan een volleybaltoernooi. We deden mee met een samengeraapt team l’Equip Six! Van de vijf teams waarvan een met geestelijk gehandicapten zijn we door vijf wedstrijden te winnen tweede geworden. Het team dat eerste werd bestond uit allemaal volleyballer (‘Paas mid’) en dat merkte je ook. Het was wel leuk om mee te doen en we deden het nog best goed ook! Om een uur of 20:00 uur pas weer terug op de eigen plek en daar de ’s morgens al gekochte hamburgers met doperwten en zo lekker opgegeten. ’s Middags voor het volleyballen hadden we ons plekje al betaald zodat we morgen op tijd weg kunnen. Na het eten dan ook snel alles al in de auto gezet wat niet meer nodig was, zodat we dat morgen niet meer hoeven te doen. Om ongeveer 22:30 uur gaan slapen.

Maandag 28 juli 1997

Vandaag de wekker op zeven uur want we zouden een stuk richting huis gaan rijden.

Na een beetje actie konden we om negen uur vertrekken. Martin begon achter het stuur. Het eerste stuk zou nog allemaal over witte en gele weggetjes gaan dus dat schoot niet erg op. Maar om 13:00 uur kwamen we aan op de tolweg na het eten van wat stokbrood en een flesje jop. Bij de eerste aire een wat uitgebreidere stop gemaakt. Lekker stokbrood klaar gemaakt op handdoeken op de achterklep van de auto. Rijden we weer verder. Sonja rijdt. Komen we erachter dat de handdoeken nog achter op liggen; dus niet meer. Zonde hoor! Nog getankt. Gelukkig komen we toch wel regelmatig een GPL-tankstation tegen zodat we bijna alles nog op gas kunnen rijden.

Zo’n tolweg is wel prettig want met ongeveer 130 kilometer peer uur schieten de kilometers onder je door. Het is wel erg heet zodat Martin regelmatig de zweetdruppels van Sonja haar voorhoofd moet deppen. Om drie uur weer een stop en Martin rijdt weer verder.

Om half zes kwamen we aan op de camping die we met hoge punten uit de gids hadden geplukt. In Muides sur Loire nabij het park van Chambord (een heel groot kasteel). We kregen een plekje achteraan op de camping midden tussen de bomen dus weer heerlijk in de schaduw. De tent opgezet en gaan zwemmen in het zwembad. Gegeten bij het restaurant van de camping Pizza Torino en gerookte zalmfilet vooraf. Daarna luchtbedden opgeblazen en slapen.

Dinsdag 29 juli 1997

Kasteel ChambordLekker uitgeslapen en na het ontbijt besloten we naar het kasteel Chambord te gaan. Via het immense omheinde landgoed reden we naar het kasteel. Het was heel erg groot. Nadat we alles zo’n beetje gezien hadden gingen we weer terug naar de camping om effe bij te komen en te drinken want het is vandaag heel erg heet.

Om half vier naar Blois gegaan, een redelijk grote plaats hier even verderop. Daar wat rondgeslenterd en bekeken. We hebben de grote nieuwe ijs De Magnum Cone gekocht maar helaas wat viel die tegen. Op de terugweg boodschappen gedaan en heel veel lekkers gehaald (niet goed). Lekker gegeten op de camping en op tijd naar bed want het stikt hier van de bijtende insecten en boven onze hoofden fladderen enorme vleermuizen.

Woensdag 30 juli 1997

Vandaag de laatste echte vakantiedag na een rustig wakker worden en ontbijt besloten we dat we niet veel zouden doen vandaag. Naar het zwembad geweest een spelletje gekaart en ’s middags lekker geslapen en gelezen. Patat met appelmoes gegeten en na wat opruimen op tijd naar bed.

Donderdag 31 juli 1997

Vandaag de dag van de terugreis. Om zeven uur ging de wekker en na goed samenwerken konden we om half negen al vertrekken. Nog even een broodje gekocht. Martin begon weer met rijden en al snel zaten we op de tolweg zodat we echt op konden schieten. Aan het begin van de avond reden we dan ook de Valkkooglaan weer in en waren we weer terug in Heerhugowaard.