2 januari 2018

Vrije dag in Hangzhou

Dachten we eerst nog dat we de laatste 3 nachten in dit hotel zouden verblijven, maar nee hoor. Vandaag weer een verplaatsing. Sonja had de wekker op 7 uur gezet zodat ze nog even van de Wifi gebruik kon maken terwijl alle andere tourneegangers nog liggen te slapen. Als iedereen in het hotel is, werkt de Wifi niet echt soepel meer en we wilden wel weer even wat uploaden voor de website. En ja als je dan bezig bent vergeet je zo de tijd. Want om kwart voor negen is het plots oeps over 45 minuten moeten we al met ons hele hebben en houden in de bus zitten. Dus Martin maar even wakker gemaakt die nog heerlijk verkouden ligt te snurken.

De koffers maar direct meegenomen naar de ontbijtzaal zodat we niet meer terug hoeven naar de kamer. Toch nog even een broodje gegeten. Dit keer zelfs lekker stokbrood. De meeste keren lag er ook een stokbrood maar daar kon je zo iemand de hersens mee inslaan. Maar deze was heerlijk. Zo zitten we dan weer om half tien in de bus op de weg terug naar Hangzhou.

Het blijkt dat we in hetzelfde hotel zitten als twee jaar terug. We hebben een mooie ruime kamer. Lekker, want hier blijven we de laatste twee nachten. Na de lunch brengt de bus ons naar het noordenwesten van West Lake vlakbij de tempel waar we twee dagen terug al zijn geweest. We bezoeken de Tempel Shang Wei Shan, deze valt behoorlijk tegen. Veel museumstukken met alleen maar Chinese uitleg dat schiet niet op.

We lopen over de Spring Dawn at Su Causeway naar Zuidkant. Dit is een 4,5 kilometer lang wandelpad met bomen erlangs dwars over het meer.

In het park wat eigenlijk langs het hele pad loopt staan veel beelden en mooie bomen. Op het West Lake varen ook bootjes. Helaas is het weer niet uitnodigend genoeg om ook een boottochtje te gaan maken. Met een zonnetje erbij zou dat echt prachtig zijn.

Aan de overkant stappen we op de bus naar Hefang Street. Met de stadsbus rijden is hier vrij eenvoudig. In ieder geval het betalen ervan. Het maakt niet uit waarheen maar je betaald gewoon 2 yuan die je in een bak gooit. De Hefang straat, is een straat met allemaal kleine winkeltjes. Wat sjaaltjes gescoord en verder wat geslenterd langs de winkeltjes. Ook hier weer een grote lachende Boeddha met allemaal kleine mannetjes op zijn buik en lijf.

Plots zien we bij een soort eettent op een schaal grote gefrituurde krabben liggen. Toch maar even binnenkijken. Dat is nog best wel leuk er liggen de meest vreemde etenswaren gebakken schorpioenen, slangen, duizendpoten en vogelspin. Thuis de foto's nog even goed bekeken, blijken er ook gefrituurde gekko's en zeepaardjes tussen te liggen, Alle verkopers proberen hun waar aan ons te slijten maar nee, liever niet.

Wat gaan we nu doen. Op de berg zien we dat het Town God Paviljoen prachtig verlicht is.

We klimmen de berg op. Oeps dat is nog een behoorlijke klim en we hebben al een paar uur wandelen in de benen zitten. Het paviljoen zelf valt erg tegen. Op elke verdieping een restaurant. Dus niet echt wat we ervan verwachtten. We proberen nog wat foto's te maken, maar helaas.

In de verte zien we nog wel de mooi verlichte Leifeng Pagode en het West Lake.

We pakken de stadsbus weer terug naar het hotel. De Y8 de toeristenbus gaat naar ons hotel dus dat komt goed uit. Dan komt bus 8 aan en we stappen in. Na 5 minuten gaat ie een andere kant op dan de route die hij zou moeten rijden. Zitten we dan in de gewone acht en niet de Y-8. Een Chinees ziet onze vertwijfeling en komt naar ons toe. Ja, dit is niet de bus die jullie willen. Hij loopt naar de chauffeur om te vragen of hij zijn deur even open wil doen. We staan toch stil voor een stoplicht. Nee helaas, dus nog iets verder mee en dan weer terug lopen. We komen weer op de doorgaande straat en komen tot de conclusie dat de Y-8 niet langs komt. Het zijn ook toeristische bussen en we hebben er nog geen één gezien tijdens onze wandelingen. Het zal wel buiten het toeristen seizoen zijn.

We besluiten een taxi te nemen. We houden er één aan en laten hem onze sleutelkaart zien van ons hotel. Hij scant de QR code en de Chinese tomtom brengt ons in 15 minuten terug naar het hotel. Voor 31 yuan zijn we er. Dit is nog goedkoper dan een grote koffie bij de Starbucks....

We hebben diner in het hotel en daarna gaan we voor de voetmassage. Vanochtend hebben we dat proberen af te spreken maar ze hebben niets genoteerd dus het is afwachten of het lukt. En ja hoor. We worden naar een kamertje gebracht waar lekkere relax stoelen staan en een schreeuwerige tv die een basketbalwedstrijd uitzendt. Dat is niet echt relaxt dus we vragen of die uit mag. Er komen twee dames met een ton heet water daar mogen onze voeten in. Oef, dat is heet maar met wat koud water erbij gaat het goed.

Ze beginnen met het voormasseren van de boven benen en kuiten. Kunnen de afvalstoffen straks gemakkelijker hun weg vinden. Het is best wel lachen. Via de vertaalapp vertellen we ze dat het sterke meiden zijn want ze hebben behoorlijk kracht. Het is niet echt een 'relax'-massage maar wel prettig voor onze vermoeide voeten. Op het eind gaat de stoel omlaag en worden de schouders, rug en billen ook nog even onder handen genomen. Op een gegeven moment zitten ze op je rug en masseren ze je met hun knieën.

We gaan nog even op zoek naar de groep, en komen op een verdieping KTV met allemaal schreeuwerige muziek. Wat een herrie hier zeg. Maar geen Hollander te vinden dus we gaan maar terug naar de kamer.